Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarcus Jepsen Redigeret for ca. et år siden
1
Virum Gymnasium LOKALT GYMNASIUM I ET SOCIALT VELFUNGEREDE FORSTADSKVARTER
2
Profil: 12/14 spor Fuldførselsprocent 94% (STX-frekvens i området 80%) 0,1 i løfteevne (negativ % i engelsk og samfundsfag) 69% går videre på en universitetsuddannelse (over regionsniveau)
3
Initiativer og udviklingsprojekter Nye funktionsbeskrivelser af team og ? Elevfokusmøder, hvor lærerene, ledelse og teamleder holder møde om klasserne. Pædagogisk udvalg; faglig sparring og pædagogisk dage Via elevtrivselsundersøgelse og elevrådet er der skabt tæt samarbejde med eleverne Niveadelingsforsøg: parrellellæsning i to klasser, hvilket bl.a. giver mulighed for niveaudeling Tid til Talent: de dygtige og de interesserede elever. Formålet er at løfte dem fagligt. Teamsamarbejdet er forstærket, så der er fælles fodslag omkring læring og progression i underviningen i den enkelte klasse.
4
Skole 2 spørger interesseret (1): I hvor høj grad er udviklingsprojekterne udsprunget af de data der er fremlagt i dag? Svar: De er de i høj grad ikke, da flere projkter er sat i søen før data har været tilgængelig. Hvorfor alt den fokus på talent. Hvad med de svage elever? Svar: der er mange tiltag, men de er ikke profileret i dette forum. Der er lektiecafe, elevsamtaler. De har heller ikke decideret ‘svage’ elever. Der er planer om skrivecafeer i det kommende år. Hvad gør i i fht undervisningevaluering? Svar: eleverne efterspurgte konsekvens i evalueringerne, og der er der nu sat fokus på. Ledelsen kigger på etu, og udvælger fokuspunkter.
5
Skole 2 spørger interesserede (2) Hvordan samler i op på jeres udviklingsprojekter? Svar: løbende dialog mellem ledelse og projekter. De laver ikke helskoleprojekter; modstand i lærerkollegier. Delmængder kommer ud, men projekterne spreders sig ikke til hele skolen. Nogle dør ud, desværre. Man burde nok have fokus på opfølgning. Teamkoordinatorer udvælges af ledelsen. Hvordan vil i viderebringe data til lærerkollegiet? Svar: fik ikke ført til referat.
6
Skolen vil arbejde videre med (1) Udfordringer og tiltag: Den samlede implementering af udviklingstiltagene? Et konservativ lærerkollegium (fagfagligt). Helskoletiltag er ikke muligt/ønskværdigt? Rektor og lærerkollegium har været meget homogent indtil nu. Der er udvidet med 5 spor, og 40 nye lærer. Det er en udfordring i forhold til organisationskulturen. Der kan kun indføres nye tiltag langsomt og velovervejet. Projekter afprøves derfor i to klasser af gangen og formidles via sparring og PR-møder. Små succeshistorier skal bane vejen frem. Top-down ledelse vil ikke være velanset. Tingene har fungeret så godt, så ingen grund til at ændre noget. OK13 har været en meget stor udfordring. Træghed er tryghedsskabende.
7
Skolen vil arbejde videre med (2) Har I noget fælles at tale om (organisationskultur)? Alle ved hvilke projekter der er i gang. Faglighed er det der karakteriserer Virum G. hvis man spørger lærerne. Talentarbejde er også en hjørnesten.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.