Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til Brugerforum

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til Brugerforum"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til Brugerforum
Stenløse Kulturhus Tirsdag den 20. januar 2015

2 Aftenens program Indhold Velkomst
Klokken Velkomst Åbning v. Borgmester Willy Eliasen og Jens Jørgen Nygaard Præsentation af: Hvad er sket siden januar 2014? Husets 3 faste brugere Husets organisering og daglige drift Spørgsmål og svar Planlægning af aktiviteter inkl. Buffet Overskrifter fra aktivitetsgrupper Valg til Fællesråd Opsummering og næste skridt? Tak for i aften v. Willy Eliasen Dagens Program præsenteres af Nadia

3 Egedals eksisterende kulturhuslandskab
Bibliotek og større enkelt arrangementer for foreninger, Sæsonbooking af foreningsarrangementer Udlejning til erhvervsliv, som betaler for lån Foreningshus (enkelt møder og sæsonbooking) Brugergruppe bestående af repræsentanter fra de forskellige foreninger, der er på gården. Mødes 1 gang i kvartalet Egedals eksisterende kulturhuslandskab kortlægges. Hvert kulturhus har sine egne særlige karakteristika. OBS. Idrætscenteret i Smørum er medtaget, da det til dels løser opgaver som kunne ligge i et kulturhus. Smørum Kulturhus: Bibliotek og større enkelt arrangementer for foreninger, Sæsonbooking af foreningsarrangementer Udlejning til erhvervsliv, som betaler for lån Græstedgård: Foreningshus (enkelt møder og sæsonbooking) Brugergruppe bestående af repræsentanter fra de forskellige foreninger, der er på gården. Mødes 1 gang i kvartalet Smørum Idrætsanlæg: Mødelokaler for foreninger og kommunens større mødevirksomhed ( pers.) Hal 3 til koncerter og store foredrag Forpagtet mad Mødelokaler for foreninger og kommunens større mødevirksomhed ( pers.) Hal 3 til koncerter og store foredrag Forpagtet mad

4 Stenløse Kulturhus udvider tilbuddene med
Brugerdrevne aktiviteter Institutionsaktiviteter med borgere Tematiske værkstedszoner Adgang for uformelle netværk og grupper Mulighed for iværksætteri Socialøkonomisk virksomhed

5 Sådan er vi nået frem til resultatet
Fortæl her om selve processen: (Jeannett) At der blev sat en annonce i avisen som 24 personer svarede på og efterfølgende dialog. Giv evt. eksempler på hvad folk skrev (en lille anekdote) De personlige interviews – hvad gik de ud på? Giv eksempler på, hvem der blev interviewet (Opfordre folk til at bladre i bøgerne, som er medbragt til lejligheden) Næste skridt var workshoppen som blev til i samarbejde med Designskolen…..

6 Idéer og ønsker til Stenløse Kulturhus
At skabe et fællesskab blandt borgerne omkring kulturhuset At skabe netværk på tværs af ”kulturer”, personer og foreninger At få borgerne til at være aktive sammen i et kulturhus At der bliver plads til alle At arbejde med at alle lokaler er for ALLE At borgerne skaber noget UNIKT sammen og kan skabe en fælles identitet Resultatet af workshoppen: RAMMEPLANEN som er godkendt at et samlet Byråd. Blev godkendt d. ???? Hovedpunkterne i Rammeplanen er: (Der er kopier til rådighed til de deltagere som ønsker at få et eksemplar med hjem) At skabe et fællesskab blandt borgerne omkring kulturhuset At skabe netværk på tværs af ”kulturer”, personer og foreninger At få borgerne til at være aktive sammen i et kulturhus At der bliver plads til alle At arbejde med at alle lokaler er for ALLE At borgerne skaber noget UNIKT sammen og kan skabe en fælles identitet

7 Rammeplan Indeholder: Politiske målsætninger
Husets spilleregler og værdier Institutionernes roller Brug af tematiske værkstedszoner Mål er: - Et brugerstyret fleksibelt kulturhus er, at skabe fællesskab og at huset bliver et sted, hvor ”alt” er muligt. - Det skal være et hus, der er interaktivt, dynamisk og konstant i bevægelse. - Et levende aktivt hus, hvor alle borgere kan mødes og hvor kulturelle aktiviteter laves af borgere, institutioner, foreninger på tværs og hver for sig.

8 Spillerregler i Kulturhuset
”Vi forventer en løbende dialog med kommunens administration” Fokus på aktiviteter for alle borgere i Egedal og på tværs af målgrupper (fra vugge til krukke) Alle husets aktiviteter planlægges på Brugerforum Vi behandler huset og hinanden med respekt ”Vi starter simpelt og bygger det op sammen” ”Det meste er fælles, men noget er for nogle” ”Huset er ikke noget ‘man får’, det er noget man låner”

9 Husets værdisæt Vi samarbejder Vi skaber nye fællesskaber
Vi er nysgerrige på hinanden Vi hylder mangfoldighed Vi skaber kulturen sammen Vi mødes på tværs af generationer

10 Zonerne Eksempel på zoner: Kælder: Depoter (Grov)værksted Café
Stueplan: Bibliotek Innovation og projekter Store scene (rådhussal) Mødefaciliteter Førstesal: Bibliotek (digital- og mediatek) (Kunst)værk Lille scene (byrådssal) Spillezone

11 Kulturhusets 3 faste brugere er
De tre faste brugere i kulturhuset er: Ungdomsskolen Ung Egedal Egedal Musikskole Egedal bibliotekerne De tre institutionerne har hver især en vigtig rolle og funktion: Funktioner: - De skal lave aktiviteter sammen med resten af husets brugere – og er repræsenteret her i aften. - De vil ikke have administration i huset, men stiller (aktivitets)medarbejdere til rådighed, som kan være med til at sikre at der sker aktiviteter i huset på forskellige tidspunkter af dagen. Rolle: At være medspillere og samarbejdspartnere, som fx ligger inde særligt udstyr som kan benyttes i en fælles aktivitet Særligt for Ungdomsskolen: Projektværkstedet vil være en fast del af kulturhuset, hvor 2 kaospiloter hjælper unge med at blive dygtige projektmagere som fx at organisere en tegneseriekonference Særligt for Biblioteket: Det vil være et moderne dynamisk bibliotek, hvor borgerne kan betjene sig selv i stor stil…. Kjeld… Du har sikkert gode eksempler selv…. Der er nogle særlige vilkår for bygningen, som kræver særlige byggetilladelser, derfor vil biblioteket ikke åbne samtidigt med resten af huset, men vil formenligt stå klar i løbet af sommeren. Særligt for musikskolen: Giver flere muligheder for samspil og undervisning - Musikskolen begynder først at tilbyde undervisning fra august – fordi undervisningen følger skolerne timeplanlægning -

12 Organisationsstruktur for Kulturhuset
Baseret på den politiske rammeplan Beskriver funktioner, arbejdsopgaver og synergieffekt mellem organerne Et eksperiment, der evalueres efter første år Baseret på retningslinjerne i den politiske rammeplan er der arbejdet med at finde frem til et organisationsstruktur som kan implementeres og gøre arbejdsgangene i huset operationelle. Organisationsstrukturen er godkendt i Styregruppen som et 1 årigt eksperiment. Strukturen skal evalueres og tilpasses efter det første år. Strukturen beskriver de forskellige organers funktion, ansvarsområder og synergieffekten mellem niveauerne/organerne.

13 Brugerforum: Rolle og ansvar
Det centrale organ hvor brugere byder ind med aktiviteter til Kulturhusets program Brugerforum annonceres 4 gange om året Et workshop-forløb med aktivitetsgrupper indenfor de forskellige zoner Hjælp til planlægning af aktiviteter af ressourcepersoner Brugerforum 4 x årligt Består af brugere, som byder ind med aktiviteter det centrale organ hvor borgere, foreningsliv, erhvervsliv, ildsjæle, iværksættere m.fl. skal møde op og byde ind med aktiviteter til Kulturhusets program. Brugerforum annonceres 4 gange om året og er åbent for alle med et tilhørsfold i Egedal Kommune. Brugerforum har karakter af et workshop-forløb med relevant information og arbejdsforløb, hvor der nedsættes en række aktivitetsgrupper med interesse i de forskellige ’zoner’

14 Aktivitetsgrupperne Aktiviteter kan planlægges ud fra kategorierne:
Events Kontinuerlig aktivitet Drop inn (Fællesråd) (Fællesråd) (Fællesråd) Brugerfo rum 1 Brugerf orum 2 Brugerf orum 3 Brugerf orum 4 4 måneder 4 måneder måneder Det er i aktivitetsgrupperne at det reelle arbejde med at udvikle aktiviteter i huset finder sted. Aktiviterne planlægges ud fra kategorier og på tværs af brugere – men med et fælles udgangspunkt i en temazone. Aktivitetsgrupperne faciliteres af Fællesrådet, på sigt. opstartsperioden vil det være TT-medarbejdere der får udleveret et aktivitetsdesign-kit til at hjælpe grupperne i gang. Kategorier: Events (enkeltstående aktivitet som fx en koncert eller udstilling) kan planlægges op til 2 år fra indstillingsdatoen. Kontinuerlig aktivitet (som fx it-cafe eller foredragsrække) kan planlægges op til 4 måneder ad gangen. Skal aktiviteten fortsætte skal den tilbydes via et nyt Brugerrådsmøde Drop inn er aktiviteter som ikke er planlægt på forhånd, men som kan gennemføres samme dag, såfremt en zone/lokale er ledig og egnet til formålet

15 Fællesrådet: Rolle og ansvar
15 repræsentanter , sidder i rådet i 1 år Udpegede repræsentanter efter fast fordelingsnøgle 2 personer vælges på Brugerforum Er et aktivt og arbejdende organ der bl.a.: Prioritere aktiviteter og lægger fælles program Ambassadører (synlighed og netværk) Fundraising/brugerbetaling Principiel sagsbehandling Faciliterer Brugerforum Fællesrådet er forpligtet til at indberette om deres arbejde til Styregruppen Evalueres efter 1 år Fællesrådet består af 11 antal faste pladser som fordeles på kulturhusets brugere efter en fordelingsnøgle. Fællesrådet varetager følgende opgaver: Rådet mødes 3-4 uger efter hvert Brugerforums-møde for at planlægge og prioritere aktiviteter-ne, som aktivitetsgrupperne melder ind Sikre historik og kontinuitet i programplanlæg-ningen (derfor udpeges/vælges de for 1 år ad gangen) Rådets medlemmer er ambassadører for Kulturhuset, og har en vigtig opgave med at søge indtægter til husets aktiviteter (fundraising) og evt. prissætte aktiviteter, samt administrere indtægter fra aktiviteter Har beslutningskompetencer til at ’sagsbehandle’ på et principielt plan, hvis der opstår twister mellem brugere og aktivitetsgrupper OBS. Sager der omhandler bygningen/-lovgivning indstilles til Styregruppen Fordelingsnøgle: 1 repræsentant fra bibliotekerne (medarbejder, der har deres daglige gang i kulturhuset bør prioriteres) 1 repræsentant fra musikskolen (medarbejder, der har deres daglige gang i kulturhuset bør prioriteres) 1 repræsentant fra Ung Egedal (medarbejder, der har deres daglige gang i kulturhuset bør prioriteres) Kulturhuskoordinatoren 1 repræsentant fra EKS 1 repræsentant fra §-18 området 1 repræsentant fra fritidsområdet 1 repræsentant fra erhvervslivet 1 ung person under 25 år (evt. optaget på særlige vilkår) 1 seniorrepræsentant (ej HEP-hus) 2 personer som ikke er tilknyttet ovenstående muligheder ??? andre??? – har vi overset nogen??

16 Styregruppen: Rolle og ansvar
Kommunal Styregruppe Består af: Direktør Centerchefer kulturchef (kulturhuskoordinator) Overordnet økonomistyring Drift af selve bygningen i forhold til overholdelse af lovgivning og budget Sikre at den politiske rammeplan indfries Holdes informeret om Fællesrådets arbejde Deltager med repræsentanter på Brugerforum

17 Åbningstider og adgang
Biblioteket: Adgang med sundhedskort Enkelte zoner med specialudstyr vil kræve nøgle NADIA fortæller….

18 Officiel åbning 15. marts

19 Spørgsmål & svar SG svarer på spørgsmål til oplæggene.
Jeannett og Nadia er mikrofonhholdere og supplerer SG, hvis nødvendigt.

20 Planlægning af aktiviteter
ZONE ZONE ZONE Nadia introducerer zonerne i salen og hvordan aktiviteterne skal planlægges med hjælp fra skabeloner som zone-facilitatorerne (TTT’erne) har fået udleveret)

21 VALG til Fællesråd Stenløse Kulturhus Egedal Kommune
Valg til fællesrådet NAVN:

22 På gensyn den 7. marts


Download ppt "Velkommen til Brugerforum"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google