Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d. 3.2.15 v. Tom Ritchie UCC.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d. 3.2.15 v. Tom Ritchie UCC."— Præsentationens transcript:

1 Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d. 3.2.15 v. Tom Ritchie UCC

2 NVIE (2005 -2015) National Videncenter for Inklusion og Eksklusion Nedslag i en konsulents projekterfaringer

3 Specialområdet Speciallærere Støttepædagoger Basispladspædagoger Psykologer Talepædagoger m.fl. Udviklingsområde – fokus på inklusion Ressourcepædagoger Inklusionsvejledere Inklusionsambassadører Alle lærere Alle pædagoger Det tværprofessionelle samarbejde Det almene område Skolelærere Pædagoger Opgave Organisering Faglighed Opgave Organisering Faglighed Bevilling forudsætter identificeret problem (person eller fællesskab) Børn med funktionsnedsættelser Børn i psykosociale vanskeligheder Bevillinger mv. Bevilling gives til organisationen i forhold til antal elementer Anvendte metoderAnvendte eller nye metoderAnvendte metoder

4 Hvad siger pædagogerne? Altid en diskussion om normeringer Forsvarligt inklusionsarbejde kræver ressourcer

5 Gået galt mange steder (…) pædagogerne fortæller ofte, at de ikke har den viden, der skal til for at håndtere den opgave, de bliver stillet overfor (…) Hvis målet med inklusion er at spare penge, skaber man eksklusion – for da har man ikke blik for, at det kræver ressourcer og viden at flytte den viden, der er udviklet i specialmiljøer, over i de almindelige dagtilbud. Man kan ikke bare flytte pengene. (Børn & Unge, nr. 6, 2014, s. 18)Børn & Unge, nr. 6, 2014, s. 18

6 En undersøgelse foretaget af BUPL viser, at (ibid., s. 16).(…) kun lidt over halvdelen af lederne vurderer, at deres institution er ‘godt rustet’ til arbejdet med inklusion. To ledere af dagtilbud uddyber:ibid., s. 16 Fagligt er vi godt rustet i kraft af nogle dygtige pædagoger, tankegang og handlekraft. Men rammerne og vilkårene for at udføre et godt stykke inklusionsarbejde er ikke ok. Ressourcer og hænder til rådighed er ikke nok. (ibid.)ibid.

7 De Mange Veje FØLGEFORSKNING TIL SKOLEUDVIKLING VEDRØRENDE "MINDRE SPECIALUNDERVISNING, STYRKET FAGLIGHED OG ØGET RUMMELIGHED" KAREN ZOBBE LISBETH MADSEN ANE VESTER FEILBERG HEIDI SØRENSEN BO ERTMANN © 2011 TEORI OG METODECENTRET, UCC

8 De mange faglige tilgange til inklusionsarbejdet

9 Mening som forudsætning/drivkraft bag inklusionsarbejde Eksklusion Inklusion

10 Om at tale om inklusion Det politiske perspektiv Det økonomiske perspektiv Det etiske perspektiv Det pædagogiske perspektiv

11 Børns positionering

12 Børnene på bænken Det er eftermiddag, og nogle af børnene sidder til afhentning på skolen på en bænk. Lars sætter sig på bænken, selvom der ikke er plads. Han maser. De andre børn maser igen og siger: ’Lad være’ og ’av’ og ’hold op’. Lars holder ikke op, men fortsætter med at mase. De andre børn bliver gale, og det barn, der er nærmest Lars, bliver ked af det. Lars bliver ved og pædagogen blander sig: ’Hold op, Lars’, men Lars fortsætter. Pædagogen flytter Lars fra bænken, og Lars siger: ’Jamen, jeg vil også sidde på bænken’.


Download ppt "Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d. 3.2.15 v. Tom Ritchie UCC."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google