Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKirsten Karlsen Redigeret for ca. et år siden
2
Pressestrategi for DUSJ
3
Den kommunikative udfordring Frygten for at det bare er endnu et projekt Gallup viser potentialet – den interne analyse barriererne Begrundet frygt baseret på tidligere erfaring Forklarer det dårlige kendskab til mission, vision, strategi osv. Forklarer manglende engagement – bemærk hvor få der besvarede analysen (32%) Forvirring og manglende overblik: Hvad er min rolle, og hvad får jeg ud af det? ”Hvor er den politiske opbakning?” Lugter lidt af gennemsnitlig leverpostej – der er ikke rigtig noget, det slår ud…
4
Det påvirker pressestrategien Har ét primært formål: At formidle konkret indhold og tiltag! Pressestrategien skal hjælpe med at motivere – også politikere og embedsmænd! Det sidste, vi har brug for, er endnu en varmluftsballon Pressen skal bruges til at påvirke aktørerne, for det er med deres opbakning, at projektet står og falder Absolut primært fokus: De sønderjyske medier, for det er dem, vi har brug for lige nu Det nytter ikke at skabe masser af national opmærksomhed, hvis aktørerne ikke kan levere varen
5
Der findes kun én opskrift: Do good – and show it! Vi skal være konkrete, og vi skal være det NU! Vi skal italesætte en succes
6
Det påvirker pressestrategien En pressestrategi skal bakke op om den overordnede strategi – det er dens eksistensberettigelse Men for nu har vi vendt processen en smule om – eller kører parallelforløb Så husk: Pressestrategien er ikke statisk og vil løbende ændre sig – når og hvis strategien gør det
7
Kan I huske den her: Pressestrategien – kort fortalt Hvem skal du kommunikere til? Identifikation af målgrupper? Hvad skal du kommunikere? Identifikation af ”image drivere” / kernebudskaber Hvordan skal du kommunikere? Identifikation af kommunikationska naler og medier Hvornår skal du kommunikere hvad? Planlægning Hvad kan spænde ben? Identifikation af potentielle kriser
8
Sådan ser det ud lige nu nu Hvem skal du kommunikere til? Intern analyse efterlader ingen tvivl: Aktørerne og de interessenter, der påvirker aktørerne Hvad skal du kommunikere? Konkrete handlinger – det modsatte af varm luft. Vi skal kun kommunikere det, I reelt gør Hvordan skal du kommunikere? De lokale og regionale sønderjyske medier Hvornår skal du kommunikere hvad? Flow/kontinuitet – men kun i takt med konkret handling Hvad kan spænde ben? Varm luft : ”endnu et projekt” er den største reelle trussel
9
Så hvad gør vi helt konkret?
10
Offentliggørelse af fyrtårne Vores første opgave bliver at formidle brandplatformens indhold Lad os gøre det til en decideret presseevent: Dagen hvor vi løfter sløret for Sønderjyllands fremtid: Det skal Sønderjylland være kendt for! Lad os tillade os at tænke, at dette rent faktisk er en meget vigtig begivenhed for vores fælles fremtid! Deltagere: 4xborgmestre, 4xkommunaldirektører, styregruppe, advisory-board, aktørerne, meningsdannere – og den sønderjyske presse Skal vise ejerskab og den politiske opbakning: De fire borgmestre stiller op sammen: Vi vil det her! Korte indlæg: Platform og konkrete handlinger præsenteres Fyrtårnene skal tænkes ind i både sted og forplejning: Naturskønt sted med særlig historie, sønderjyske smagsprøver osv.
11
Første værktøjs-historie Værtsskab Konkret handling: Det får aktørerne ud af værktøjet og e-learning, derfor gavner det os som fælles turistdestination Det er aktøren, der fortæller om fordele og gevinster – evt. lade fire aktører, en fra hver kommune, udtale sig sammen I, eksperterne, skaber og formidler sammenhængskræften i projektet: Derfor skal vi være bedre værter – hvad har det af betydning? Nøgle-interessent, f.eks. borgmester, fortæller generelt om projektets vigtighed – en historie, vi i fremtiden kommer til at gentage mange gange!
12
Anden værktøjs-historie Gastronomi-event Foromtale op til begivenheden: Hvorfor, hvem og hvordan? Hvad er sønderjysk fødevarekultur? Pressedeltagelse i selve eventen Pressemateriale til ikke deltagende medier
13
Tredje værktøjs-historie Booking-platform Samme opskrift: Aktørerne fortæller om udbyttet, I forklarer sammenhængen, og politikerne bakker op! Hvad kan booking platformen? Hvad betyder den for den enkelte aktør? Hvad betyder den for Sønderjylland som fælles destination? Hvorfor skal Sønderjylland være én fælles turistdestination
14
Værdi- og brandhistorie Skal styrke opfattelsen af succes og af, at vi i Sønderjylland er i gang med det helt rigtige Fortæller samlet om ideer, visioner og perspektiver Formidler de konkrete værktøjer, der allerede er sat i søen Fortæller om den enorme opbakning fra alle steder i de fire kommuner Ekstern ekspert i turisme, fremtidsforskning eller noget nært beslægtet vurderer, at den sønderjyske DMO er genial og det eneste rigtige at gøre – at øjnene i øjeblikket og med stor interesse rettes mod Sønderjylland, hvor turismesektoren er ved at få noget unikt til at ske.
15
De løbende cases/stories Når aktørerne finder sammen om f.eks. nye pakker Gode historier, der genereres hos eller af aktørerne Når der er interessante aktiviteter i netværksgrupperne Når der er fællesarrangementer/begivenheder Hvis der sker væsentlige organisatoriske eller strukturelle ændringer
16
Status-historien Hvordan går det med Destinationsudvikling Sønderjylland? Fremragende naturligvis – fordi… Så og så mange aktører bakker op De og de successer er blevet skabt Status på de konkrete tiltag Netop nu er vi i gang med… Næste skridt er…
17
Og så er der alt det, der egentlig ikke har noget med pressestrategien at gøre…
18
Intern kommunikation Pressestrategien er på nuværende tidspunkt ikke interessant for aktørerne Pressestrategien skal nemlig lige nu alene handle om at påvirke dem I står over for en intern kommunikationsudfordring af de store Derfor vil Lindén Kommunikation bistå sekretariatet med udformningen af en konkret intern kommunikationsstrategi – der samtidig bakker op om den eksterne Det er afgørende at vælge de rette kommunikationskanaler – for hvad hjælper et nyhedsbrev, hvis ingen læser det – eller en facebook gruppe, hvis ingen bruger den?
19
Interessentinvolvering Er der lavt hængende frugter, vi kan tilbyde aktørerne? De ti netværksgrupper er et ideelt forum Som en del af den interne kommunikationsstrategi skal vi skabe involvering og udbytte for de 10 grupper. Hvad er interessant for dem hver især – og hvad er fællesnævnerne? Netværk for Sønderjyske Campingpladser Netværk for Sønderjyske Hostels, Moteller og Hoteller Netværk for Sønderjyske Attraktioner Netværk for Kultur og Historie Netværk for Sønderjyske Naturoplevelser (Vandring, cykling fiskeri og maritime oplevelser) Netværk for Sønderjysk Gastronomi Netværk for Sønderjysk Shopping Netværk for Sønderjyske kunstnere Netværk for kommunalt/privat samarbejde i den Sønderjyske turismesektor Netværk for Formidling, Marketing og Branding
20
Skræddersyede kommunikationsworkshops Møde med hver af de 10 grupper – i teorien bærer de hver især på minimum én god historie om konkret samarbejde Men de kan f.eks. også klædes på til selv at kommunikere Hvad er jeres særlige kommunikative udfordringer? Hands on: Hvad skal der til for, at den landsdækkende presse interesserer sig for en begivenhed/event – hvornår er du interessant for pressen? Hvornår er f.eks. en oplevelsespakke en god historie? Hvordan skaber du dialog med pressen?
21
At tænke i sammenhænge Hvad nu, hvis vi bad hver aktør udpege sine ti favorit-steder/must see’s F.eks. kombineret med produktkendskabsture: Bevidsthed og kendskab hos aktøren Statistikken er en sjov/interessant pressehistorie Kunne aktøren via DMO’ens hjemmeside genere sin egen ”mini-brochure” til gæsten over aktørens Top 10 seværdigheder? Eller andet fleksibelt materiale tilpasset gæstens interesser – f.eks. Top fem restauranter, de skønneste steder, de bedste strande, de bedste tips når du grænsehandler osv.
22
Det store billede
23
Nov Sep Aktivitet OktAug Dec Værktøj 2 Værktøj 3 Brand historie Statushistorie Løbende PR Værktøj 1 Intern kommunikation Netværksgrupper Intern strategi MajJunJul Lancering Fyrtårne
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.