Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pressestrategi for DUSJ Den kommunikative udfordring Frygten for at det bare er endnu et projekt  Gallup viser potentialet – den interne analyse barriererne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pressestrategi for DUSJ Den kommunikative udfordring Frygten for at det bare er endnu et projekt  Gallup viser potentialet – den interne analyse barriererne."— Præsentationens transcript:

1

2 Pressestrategi for DUSJ

3 Den kommunikative udfordring Frygten for at det bare er endnu et projekt  Gallup viser potentialet – den interne analyse barriererne  Begrundet frygt baseret på tidligere erfaring  Forklarer det dårlige kendskab til mission, vision, strategi osv.  Forklarer manglende engagement – bemærk hvor få der besvarede analysen (32%)  Forvirring og manglende overblik: Hvad er min rolle, og hvad får jeg ud af det?  ”Hvor er den politiske opbakning?”  Lugter lidt af gennemsnitlig leverpostej – der er ikke rigtig noget, det slår ud…

4 Det påvirker pressestrategien  Har ét primært formål: At formidle konkret indhold og tiltag!  Pressestrategien skal hjælpe med at motivere – også politikere og embedsmænd!  Det sidste, vi har brug for, er endnu en varmluftsballon  Pressen skal bruges til at påvirke aktørerne, for det er med deres opbakning, at projektet står og falder  Absolut primært fokus: De sønderjyske medier, for det er dem, vi har brug for lige nu  Det nytter ikke at skabe masser af national opmærksomhed, hvis aktørerne ikke kan levere varen

5 Der findes kun én opskrift:  Do good – and show it!  Vi skal være konkrete, og vi skal være det NU!  Vi skal italesætte en succes

6 Det påvirker pressestrategien  En pressestrategi skal bakke op om den overordnede strategi – det er dens eksistensberettigelse  Men for nu har vi vendt processen en smule om – eller kører parallelforløb  Så husk: Pressestrategien er ikke statisk og vil løbende ændre sig – når og hvis strategien gør det

7 Kan I huske den her: Pressestrategien – kort fortalt Hvem skal du kommunikere til? Identifikation af målgrupper? Hvad skal du kommunikere? Identifikation af ”image drivere” / kernebudskaber Hvordan skal du kommunikere? Identifikation af kommunikationska naler og medier Hvornår skal du kommunikere hvad? Planlægning Hvad kan spænde ben? Identifikation af potentielle kriser

8 Sådan ser det ud lige nu nu Hvem skal du kommunikere til? Intern analyse efterlader ingen tvivl: Aktørerne og de interessenter, der påvirker aktørerne Hvad skal du kommunikere? Konkrete handlinger – det modsatte af varm luft. Vi skal kun kommunikere det, I reelt gør Hvordan skal du kommunikere? De lokale og regionale sønderjyske medier Hvornår skal du kommunikere hvad? Flow/kontinuitet – men kun i takt med konkret handling Hvad kan spænde ben? Varm luft : ”endnu et projekt” er den største reelle trussel

9 Så hvad gør vi helt konkret?

10 Offentliggørelse af fyrtårne  Vores første opgave bliver at formidle brandplatformens indhold  Lad os gøre det til en decideret presseevent: Dagen hvor vi løfter sløret for Sønderjyllands fremtid: Det skal Sønderjylland være kendt for!  Lad os tillade os at tænke, at dette rent faktisk er en meget vigtig begivenhed for vores fælles fremtid!  Deltagere: 4xborgmestre, 4xkommunaldirektører, styregruppe, advisory-board, aktørerne, meningsdannere – og den sønderjyske presse  Skal vise ejerskab og den politiske opbakning: De fire borgmestre stiller op sammen: Vi vil det her!  Korte indlæg: Platform og konkrete handlinger præsenteres  Fyrtårnene skal tænkes ind i både sted og forplejning: Naturskønt sted med særlig historie, sønderjyske smagsprøver osv.

11 Første værktøjs-historie  Værtsskab  Konkret handling: Det får aktørerne ud af værktøjet og e-learning, derfor gavner det os som fælles turistdestination  Det er aktøren, der fortæller om fordele og gevinster – evt. lade fire aktører, en fra hver kommune, udtale sig sammen  I, eksperterne, skaber og formidler sammenhængskræften i projektet: Derfor skal vi være bedre værter – hvad har det af betydning?  Nøgle-interessent, f.eks. borgmester, fortæller generelt om projektets vigtighed – en historie, vi i fremtiden kommer til at gentage mange gange!

12 Anden værktøjs-historie  Gastronomi-event  Foromtale op til begivenheden: Hvorfor, hvem og hvordan?  Hvad er sønderjysk fødevarekultur?  Pressedeltagelse i selve eventen  Pressemateriale til ikke deltagende medier

13 Tredje værktøjs-historie  Booking-platform  Samme opskrift: Aktørerne fortæller om udbyttet, I forklarer sammenhængen, og politikerne bakker op!  Hvad kan booking platformen?  Hvad betyder den for den enkelte aktør?  Hvad betyder den for Sønderjylland som fælles destination?  Hvorfor skal Sønderjylland være én fælles turistdestination

14 Værdi- og brandhistorie  Skal styrke opfattelsen af succes og af, at vi i Sønderjylland er i gang med det helt rigtige  Fortæller samlet om ideer, visioner og perspektiver  Formidler de konkrete værktøjer, der allerede er sat i søen  Fortæller om den enorme opbakning fra alle steder i de fire kommuner  Ekstern ekspert i turisme, fremtidsforskning eller noget nært beslægtet vurderer, at den sønderjyske DMO er genial og det eneste rigtige at gøre – at øjnene i øjeblikket og med stor interesse rettes mod Sønderjylland, hvor turismesektoren er ved at få noget unikt til at ske.

15 De løbende cases/stories  Når aktørerne finder sammen om f.eks. nye pakker  Gode historier, der genereres hos eller af aktørerne  Når der er interessante aktiviteter i netværksgrupperne  Når der er fællesarrangementer/begivenheder  Hvis der sker væsentlige organisatoriske eller strukturelle ændringer

16 Status-historien  Hvordan går det med Destinationsudvikling Sønderjylland?  Fremragende naturligvis – fordi…  Så og så mange aktører bakker op  De og de successer er blevet skabt  Status på de konkrete tiltag  Netop nu er vi i gang med…  Næste skridt er…

17 Og så er der alt det, der egentlig ikke har noget med pressestrategien at gøre…

18 Intern kommunikation  Pressestrategien er på nuværende tidspunkt ikke interessant for aktørerne  Pressestrategien skal nemlig lige nu alene handle om at påvirke dem  I står over for en intern kommunikationsudfordring af de store  Derfor vil Lindén Kommunikation bistå sekretariatet med udformningen af en konkret intern kommunikationsstrategi – der samtidig bakker op om den eksterne  Det er afgørende at vælge de rette kommunikationskanaler – for hvad hjælper et nyhedsbrev, hvis ingen læser det – eller en facebook gruppe, hvis ingen bruger den?

19 Interessentinvolvering  Er der lavt hængende frugter, vi kan tilbyde aktørerne?  De ti netværksgrupper er et ideelt forum  Som en del af den interne kommunikationsstrategi skal vi skabe involvering og udbytte for de 10 grupper.  Hvad er interessant for dem hver især – og hvad er fællesnævnerne?  Netværk for Sønderjyske Campingpladser  Netværk for Sønderjyske Hostels, Moteller og Hoteller  Netværk for Sønderjyske Attraktioner  Netværk for Kultur og Historie  Netværk for Sønderjyske Naturoplevelser (Vandring, cykling fiskeri og maritime oplevelser)  Netværk for Sønderjysk Gastronomi  Netværk for Sønderjysk Shopping  Netværk for Sønderjyske kunstnere  Netværk for kommunalt/privat samarbejde i den Sønderjyske turismesektor  Netværk for Formidling, Marketing og Branding

20 Skræddersyede kommunikationsworkshops  Møde med hver af de 10 grupper – i teorien bærer de hver især på minimum én god historie om konkret samarbejde  Men de kan f.eks. også klædes på til selv at kommunikere  Hvad er jeres særlige kommunikative udfordringer?  Hands on: Hvad skal der til for, at den landsdækkende presse interesserer sig for en begivenhed/event – hvornår er du interessant for pressen?  Hvornår er f.eks. en oplevelsespakke en god historie?  Hvordan skaber du dialog med pressen?

21 At tænke i sammenhænge  Hvad nu, hvis vi bad hver aktør udpege sine ti favorit-steder/must see’s  F.eks. kombineret med produktkendskabsture: Bevidsthed og kendskab hos aktøren  Statistikken er en sjov/interessant pressehistorie  Kunne aktøren via DMO’ens hjemmeside genere sin egen ”mini-brochure” til gæsten over aktørens Top 10 seværdigheder?  Eller andet fleksibelt materiale tilpasset gæstens interesser – f.eks. Top fem restauranter, de skønneste steder, de bedste strande, de bedste tips når du grænsehandler osv.

22 Det store billede

23 Nov Sep Aktivitet OktAug Dec Værktøj 2 Værktøj 3 Brand historie Statushistorie Løbende PR Værktøj 1 Intern kommunikation Netværksgrupper Intern strategi MajJunJul Lancering Fyrtårne


Download ppt "Pressestrategi for DUSJ Den kommunikative udfordring Frygten for at det bare er endnu et projekt  Gallup viser potentialet – den interne analyse barriererne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google