Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAugust Larsen Redigeret for ca. et år siden
1
implementering af sprogbaseret undervisning
Et uDKAST
2
Hvorfor sprogbaseret undervisning?
Den øger alle elevernes faglige udbytte Understøtter inkluderende læringsmiljøer Øger elevernes trivsel – som en konsekvens af, at alle elever udfordres og lærer Eleverne oplever mestring hvorved motivationen øges Understøtter målstyret læring
3
Sprogbaseret undervisning
LEDER BETYDNINGEN Forvaltningen skal understøtte skolerne ved at sætte det på dagsordenen Ved at inddrage denne tilgang i tiltag via fælles kurser Sprogbaseret undervisning Skoleledelsen skal Beslutte at skolen skal arbejde sprogbaseret Rammesætte arbejdet i fagudvalg Rammesætte samarbejdet i team – og årgange Rammesætte vejleder/ressourcepersonernes arbejde – som tovholdere for implementeringsarbejdet Fokusere på sprogbaseret undervisning i den pædagogiske ledelse
4
tovholdere på den enkelte skole
Minimum 1 person på hver skole skal have en grundlæggende og basal viden om SFL både teoretisk og praktisk ( fx skolens læsevejleder(e)) Skolen skal have en ”gruppe” som kan være styregruppe og spydspidser på skolen – en enkelt er ikke nok, der skal være 2 – 3 kolleger, som også har stor viden om sprogbaseret undervisning i praksis. ( fx dansklærer, naturfagslærer, kulturfagslærer) Ovenstående skal ”gå foran” i forhold til at udvikle praksis med sprogbaseret undervisning
5
Sprogbaseret pædagogik fordrer viden om
mmmmm Tekster både mundtlige og skriftlige - SFL Vejen hen til teksterne – den didaktiske tilgang begreber fra strataerne: leksikogrammatik semantik kontekst fra de tre metafunktioner (ideationel, interpersonel og tekstuel) Tekstaktivitet: formål og tekststruktur
6
Uddannelse af tovholdere
Der oprettes kommunale kurser for videnspersoner/ tovholdere kurser af min. 50 timer gerne over flere år. Men allerbedst. UC´erne udvikler diplommoduler som giver skolens tovholdere af sprogbaseret undervisning den viden som er relevant i forhold til sprogbaseret undervisning. Forslag 3 moduler. Kunne vi evt. få Kathrin til at skitsere et sådan forløb
7
Udkast til implementeringsstrategi på skole
Viden om Forenklede fælles mål og de sproglige krav – alle lærere Vejen til at arbejde med tekster – den didaktiske tilgang – alle lærere 3x3 timer Dansk/sprog: 1½ time x 30 Viden om fagets tekster og fagdidaktik Dansk/sprog Matematik Naturfag Kulturfag Matematik: 1½ time x 10 Indholdet i disse forløb – skal vi arbejde med i workshop Naturfag: 1½ time x 20 Kulturfag: 1½ time x 20
8
Sølystskolen Silkeborg
Betty Mikkelsen og Anne Marie Jacobsen Projekt Uddannelseløft, Aalborg Jannie Høgh Jensen,
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.