Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den 27.9.2012
Ole Haubo
2
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Nørd-Akademiet udvikles i samarbejde mellem DR og NTS-Centeret NØRD-Akademiet er økonomisk støttet af Tips og Lotto midler Ole Haubo
3
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Et digitalt læremiddel om naturvidenskab målrettet naturfagsundervisningen klasse Indeholder videoklip, lærerbaggrund, spil, quizzer, evaluering mv. Målet er at motivere eleverne til naturviden-skabelig tankegang og interesse Ole Haubo
4
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
NØRD -Akademiet Nørderne Kåre og Emil bliver de gennem-gående figurer på NØRD-Akademiet Ole Haubo
5
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Arbejdsdelingen DR`s NØRD-redaktion producerer og formidler via DR`s hjemmeside NTS-Centeret er tovholder på den pædagogiske del Forfatter af lærerressourser/lærervejledning Benny Lindblad Johansen og Harald Brandt, VIA læreruddannelsen i Århus Testpiloter Naturfagslærere fra naturfagene fysik/kemi, biologi og geografi tester forsøg og lærerressourser i undervisningen klasse. Ole Haubo
6
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Retter sig mod undervisningen i fysik/kemi, geografi og biologi fagfagligt og tværfagligt Bliver integreret med eget univers på dr.dk/noerd og dr.dk/skole DR’s undervisningsportal til grundskolerne Alle lærere kan benytte dr.dk/skole-NØRD gratis i undervisningen Ole Haubo
7
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Ole Haubo
8
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Ole Haubo
9
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet NØRD-Akademiet tager udgangspunkt i de flerfaglige trinmål for biologi, geografi og fysik/kemi I Fælles Mål 2009 beskrives 13 flerfaglige trinmål, som er obligatorisk indhold for naturfagene NØRD-Akademiet beskriver i første runde 4 af de flerfaglige trinmål Ole Haubo
10
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Flerfaglige trinmål NØRD-Akademiet: Krop og kost flerfagligt trinmål for fysik/kemi og biologi Vand og liv - vandkredsløb flerfagligt trinmål for fysik/kemi, geografi og biologi Energi og samfund flerfagligt trinmål for fysik/kemi, geografi Kulstofkredsløb flerfagligt trinmål for fysik/kemi, geografi og biologi Ole Haubo
11
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Hvert af de 4 temaer beskrives i en række underemner med indhold og elevforsøg Nørderne Emil og Kåre viser de spektakulære forøg, som i de færreste tilfælde kan gennemføres med en almindelig grundskoleklasse Nørdernes forsøg lægger op til forsøgsarbejde og fordybelse i klassen Ole Haubo
12
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Krop og kost flerfagligt trinmål for fysik/kemi og biologi Underemner/nøgleord: Energien i fedt, fedt og forbrænding Fedt som isolerende materiale Fedt og massefylde Fedt og opløselighed Fedt i sundhedsmæssigt perspektiv Fedt i fødevarer Kulhydrat Enzymer Proteiner Ole Haubo
13
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
14
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
- lærevejledning Målsætning At understøtte lærere (også de uerfarne) i at anvende NØRD-Akademiet i egen undervisning Tydelig reference til Fælles Mål, med fokus på flerfaglige trinmål Hvordan maksimere motivation, interesse og naturfaglig læring? Ole Haubo
15
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
Tema: Fedt Faglig ramme Beskrivelse af hver enkelt øvelse Ole Haubo
16
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet Take off: -Akademiet bliver lanceret på NTS-Centerets årskonference BIG BANG den 21. – 22. marts 2013 Ole Haubo
17
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
-Akademiet ‐kurser Mandag den 8. april 2013 kl. 13 – 16 på Danmarks Radio, Århus N Mandag den 15. april 2013 kl. 13 – 16 på CFU Lillebælt, Odense S Mandag den 22. april 2013 kl. 13 – 16 CFU København, København N Tirsdag den 23. april 2013 kl. 13 – 16 på NTS‐Center Sorø Tirsdag den 30. april 2013 kl. 13 – 16 på NTS‐Center Nordjylland, Aalborg Universitet Ole Haubo
18
Hvorfor flerfaglige trinmål og fælles naturfagsprøve?
Folkeskoleloven § 5.1 Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problem-stillinger. Ole Haubo
19
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
Baggrunden for flerfaglige trinmål udnyt synergieffekten i forlængelse af natur/teknik Oftest kan eleverne ikke overføre fagligt indhold fra det ene fag til det andet på trods af, at der er arbejdet med det samme emne! Biologi Geografi Kemi Fysik Ole Haubo
20
Målet med flerfaglige trinmål
At eleverne i højere grad skal opleve, at naturfag-ene spiller sammen, ligesom de gør i det virkelige liv, fx i forskningen og den måde hvorpå vi bruger, taler om og forholder os til natur, levevilkår, res-sourcer, teknologi, miljø og sundhed Målet er, at alle elever oplever naturfag som en del af almendannelsen, og måske får nogle endda lyst til at uddanne sig inden for området Ole Haubo
21
Evaluering af undervisningen Fælles naturfagsprøve
Lovforslaget har til formål at skabe en endnu bedre og mere moderne prøveform i naturfagene for derigennem at styrke sammenhængen mellem undervisning, arbejdsformer og prøverne Lovforslaget skal bidrage til at udvikle og forny folkeskolens afsluttende prøver, herunder fremme elevernes tilegnelse af faglige mål i en virkelighedsnær sammenhæng Ole Haubo
22
Den fælles naturfagsprøve på NTSnet
Følg udviklingen af den kommende flerfaglige naturfagsprøve på: NTSnet.dk/grupper/naturfagspr-ve Her forsøger NTS at samle aktuel viden om prøven Ole Haubo
23
Eksemplariske prøveoplæg
NTS er tovholder i arbejdet med udarbejdelse af eksemplariske prøveoplæg Der nedsættes arbejdsgrupper med biologi-, geografi- og fysik/kemilærere til at lave eksempla-riske prøvespørgsmål til den fælles naturfagsprøve Interesserede kan læse mere og evt. melde sig til arbejdet på NTSnet.dk/prøve Ole Haubo
24
Ole Haubo ohc@NTS-Centeret.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.