Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
1 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet i praksis http://knudramian.pbwiki.com/CaseStudiet
2
2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Indhold Hvad er forskning? Hvad er vidensbaseret praksis? Hvad er casestudiet? Fra tema til forskningsspørgsmål Fra spørgsmål til data Etiske overvejelser Fra data til resultater Fra resultater til konklusioner
3
3 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er FoU? " Skabende arbejde på systematisk grundlag med henblik på at øge den videnskabelige og tekniske viden, herunder viden vedrørende mennesker, kultur og samfund - samt udnyttelse af den eksisterende viden til at anvise nye praktiske anvendelser” OECD's Frascati manual 1993.
4
4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Videnskabelighed Erkendelse fremlæggelse af udsagn om virkeligheden, Troværdighed der argumenterer for en (eller flere) påstand(e) om et fagligt problem med det formål at overbevise andre om at man har ret – ud fra de spilleregler og normer for overbevisende argumentation som paradigmet i fællesskabet anerkender som forpligtende. (Leif Becker Jensen, 2004 )
5
5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Vidensbasering af praksis
6
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af ambitionsniveau Extern evaluering/ Storskalforsøg Praksisforskning Kvalitetsudvikling Research Light
7
7 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er praksisbaseret forskning? gennemføres af praktikere i arbejde retter sig mod fænomener i deres hverdag anvender anerkendte metoder er ‘do-able’ kommunikeres til fagfolk Anvendelsen af forskningsbaserede principper, designs og databearbejdsningsteknikker i praksis for at svare på spørgsmål, som udspringer af praksis på en måde, der informerer praksis (Epstein og Blumenfield, 2001)
8
8 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet kort Casestudier er videnskabelige undersøgelser af konkrete fænomener med det formål at opnå detaljeret viden om fænomenerne - det konkretes videnskab. (efter Bent Flyvbjerg 1991)
9
9 ▪ www.regionmidtjylland.dk Eksempler på casestudier Når N = 1-10 Projekt- og policy- evalueringer ‘ Voksen-ADHD', Aalborg Byplanen, Reformer? Komparative casestudier Udflytning fra botilbud - Skolens blinde øje Teoritestning Ordblindhedens causalitet - Blekingegadebanden Den enkelte behandling som eksperiment Singlecase-experimental design af kognitive terapier Storskalaforsøg - videnskabende netværk Besøgsfamilieprojektet Brug ikke casestudiet, hvis forskningsspørgsmålet er : Hvor mange eller hvor meget? Hvis der ikke er et fænomen.
10
10 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af forskningstrategi Casestudier Surveys Register-undersøgelser Eksperimenter
11
11 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet og de andre
12
12 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiets stammer Undersøgelse af det ene-stående Tæt på etnografien (Stake) Udforskning af hypoteser -Tæt på ’grounded theory’- bottom-up (Robson) Afprøvning af hypoteser Tæt på eksperimentet top-down (Yin)
13
13 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet Er en forskningsstrategi til empirisk udforskning af et udvalgt aktuelt fænomen i sin naturlige sammenhæng (med mange variable) med forskellige datakilder der anvendes i en argumenteret bevisførelse case for case til en teoretisk generalisering
14
14 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er de fælles om? Spørgsmål: Hvad, hvordan, hvorfor? Fænomener: studeres i deres ‘real life’-kontekst Data: Kvalitative og kvantitative metoder anvendes efter behov Analyser: Det handler om ‘opklaring’, Triangulering Konklusioner: teoretisk/ analytisk generalisering
15
15 ▪ www.regionmidtjylland.dk Generaliseringer i casestudiet
16
16 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forsknings-processen Side 41-55
17
17 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiets matrix Vores svar på hypotesen Konklusioner Argumenter for valg af svar Datakilde: observationer Datakilde: interviewHypoteser/Delspørgsmå l Undersøgelsespørgsmål:
18
18 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fra tema til data Valg af tema Valg af fokus og analyseenhed Valg af spørgsmål Valg af hypoteser
19
19 ▪ www.regionmidtjylland.dk Karruselturen Forskningsspørgsmål Analyseenhed Datakilder Hypoteser
20
20 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af tema og fokusfænomen? Valg af tema: Fastholdelse Hvad ved vi? Valg af fokus/fænomen: indsatser der fastholder, forløb fastholder, virksomheder fastholder, sindslidende fastholder. Hvilken betydning har fokus? For hvem? Hvilken position ser vi fra? Hvad vil vi bidrage med? Hvad skal det ende med? s. 49-55
21
21 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af analyseenhed ”Analyseenheden er den mest præcise afgrænsning af det eller de fænomener, man vil undersøge” Individer Grupper/organisationer Situationer Processer Beslutninger Projekter
22
22 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af spørgsmål Beskrivende spørgsmål Udforskende spørgsmål Forklarende spørgsmål Forandrende spørgsmål Kap 6. s.57-69
23
23 ▪ www.regionmidtjylland.dk Udvikling af et forskningsspørgsmål Hvorfor bliver misbrugere med børn (mmb) ikke henvist af sagsbehandlerne til familiebehandling? Hvordan afvejer og beslutter sbh behandlingsmulighederne i forhold til mmb? Hvilke vurderinger ligger ligger til grund for valget af behandling og hvilke overvej er der om fam.beh.? Hvilke vurderinger og hvilke forhold har indflydelse på vurderingerne om bh og hvilke overvejelser er der gjort om familiebehandling i denne sammenhæng? Baunsgaard og Nielsen,2005
24
24 ▪ www.regionmidtjylland.dk Gode forskningspørgsmål? Er der behov for, at der er særlige forhold, og i givet fald hvilke, til stede i virksomheden for at kunne fastholde personer med psykiske vanskeligheder. Hvad skal personen selv kunne bidrage med for at kunne fastholde et job? Er der behov for parallelindsatser, og i givet fald hvilke, for at jobforholdet kan fastholdes?
25
25 ▪ www.regionmidtjylland.dk Begreber og nøglebegreber Hvilke særlige forhold i virksomheden kan fastholde personer med psykiske vanskeligheder i (et) job(bet). Hvad skal personen selv kunne bidrage med for at fastholde et job? Hvilke parallelindsatser kan bidrage til at et job kan fastholdes? I hvilken udstrækning er der behov for dem?
26
26 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af hypoteser De formodede svar på spørgsmålene med tilhørende definitioner af nøglebegreber. Analyse af forforståelsen Formulering af alternative svar: Andre årsager, begivenheder, forandringer i kontekst Anvendelse af direkte teorier -programteori Anvendelse af hjælpeteorier
27
27 ▪ www.regionmidtjylland.dk Alternative hypoteser Er der andre nærliggende årsager? Hvad kan der ske, som har indflydelse på fænomenet? Er der andre forhold, der påvirker situationen? Kan der ske noget i løbet af studiet?
28
Programteori:Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland) Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… BrugerRo i agression ….. …… Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning brugerVækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen …… brugerOprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppeAktiviteterKomponent
29
29 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af design Single Casestudie Komparative casestudier Serielle casestudier Holistiske Embedded
30
30 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af cases Single cases Den enestående case Den ‘kritiske’ case Den opklarende case Multicasestudier Den typiske/extreme case Maximum variation/ homogenitet Teoretisk case/ stratificeret Kædeudvælgelse
31
31 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiets etiske særheder Interventionen Involvering og medansvar Magtforhold i undersøgelsen Anonymiseringen Anvendelse af enkeltundersøgelser
32
32 ▪ www.regionmidtjylland.dk Datakilde anvendelse i casestudiet Den fleksible dataindsamling giver muligheder og begrænsninger Datakilder Observationer Dokumenter Registre Informanter Genstande
33
33 ▪ www.regionmidtjylland.dk Analysearbejdet
34
34 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fra data til resultater - analysemodeller Indholdsanalyser ‘Explanation- building' ‘Pattern matchning’ Program-logic Tidsserie-analyser- Singlecase experimenter
35
Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune) Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… BrugerMassage ….. …… Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. brugerUndervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg …… brugerSamtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppeAktiviteterKomponent
36
36 ▪ www.regionmidtjylland.dk Kazi, 1998
37
37 ▪ www.regionmidtjylland.dk Fra resultater til konklusioner Anvendes al evidens? Involveres alle rivaler? Inddrages det mest betydningsfulde Inddrages eksisterende viden Anvendes teoretisk generalisering
38
38 ▪ www.regionmidtjylland.dk Illustration af konklusioner Anvendelse af bokse Anvendelse af matrix Anvendelse af figurer Anvendelse af fortællinger
39
39 ▪ www.regionmidtjylland.dk
40
40 ▪ www.regionmidtjylland.dk Sandhedstabel
41
41 ▪ www.regionmidtjylland.dk Ramus, 2005
42
42 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet og tværsnitsstudiet
43
43 ▪ www.regionmidtjylland.dk En pårørende
44
44 ▪ www.regionmidtjylland.dk Produktet Resultatet En dokumenteret vidensbase Aftapninger Begrundede svar på de tværgående forskningsspørgsmål til projektledelsen. En artikel med oplæg til egen virksomhed på baggrund argumenter fra egen- evt. de andres fokuserede undersøgelse. Oplæg på afsluttende konference med tilhørende artikel til feltet. Evaluering af projektets metode
45
45 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forskningsspørgsmålet Tema Forskningsspørgsmål Underspørgsmål/hypoteser Datakildespørgsmål Underspørgsmål/ hypoteser Datakildespørgsmål
46
46 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er der gang i? Academia Industria New Public Management TQM Meta-analyser Akkreditering -standarder -kvalitetssikring SIP NIP God Social praksis MTV Guidelines Referenceprogrammer EBP- modeller og manualer Program-fidelity Practice guides Forskningsudnyttelse Ressourceudnyttelse Den danske kvalitetsmodel Caseformuleringer - programteori Outcome- resultater Produktivitet Vidensbaseret praksis -metode Best practice
47
47 ▪ www.regionmidtjylland.dk Aktionsforskning..... en undersøgende, fremadskridende problemløsning styret af personer som samarbejder i teams eller som del af et fælleskab working with others in teams or as part of a "community of practice" for at forbedre deres måde at angribe og løse problemer. Wikipedia, 2008
48
Uddrag fra programteori fra Jobfors Fastholdelse Ekstra hånd ”Jobfors”Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Fastholdelse Normalitet ……… Langsigtede resultater Afsmittende effekt på arb.miljø. …… SamspilSocialt eng. Tid til møder ….. …… Virksomhed Kontaktbar …….. Borger/Virks omhed Kontaktbarhed Koordinering ……….. Opfølgning Struktur på dagen Fokus på ressourcer BorgerArbejdsplads- kultur ……… Arbejde som værdi Kortsigtede resultater AktørerAktiviteterKomponent
49
49 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad kan man bruge en programteori til? Progamteori som tænkeværktøj Programteori som en erfaringsbeholder Programteori som dialogværktøj Programteori i handleplansarbejde Programteori til læring Programteori til udvikling/afvikling
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.