Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 1: Intro + internettet som formidlingsmedie.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 1: Intro + internettet som formidlingsmedie."— Præsentationens transcript:

1 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 1: Intro + internettet som formidlingsmedie

2 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Dagens program 1)Intro af undervisere 2)Oplæg om kurset (indhold, litt) v/Lisbeth 3)Intro af kursusdeltagere 4)Pause 5)Oplæg om internettet som medie/”tekstform” v/Lisbeth 6)Afklaring af div. praktisk (studoplæg, kageliste!!!)

3 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hvem er vi?

4 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursets formål ….at give deltagerne både et teoretisk og ikke mindst praktisk grundlag for at formidle via internettet. De studerende skal derfor lære at formidle til nettet gennem en bevidst brug af de virke- midler, internettet stiller til rådighed for formidlingen og ved en imødegåelse af de særlige krav, nettet stiller til formid- lingen

5 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursets præmisser Det ”brede” tekstbegreb (Barthes) Internettet som medieform Teori kan berige praksis (og modsat!) Learning by analysing Learning by doing

6 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursets mål I skal være i stand til at strukturere og formidle tekster webvenligt I skal have kendskab til de (mange) virkemidler, man kan bruge i denne formidling I skal være i stand til kritisk at analysere eksisterende sites - herunder påpege hvad der er godt og dårligt ved deres formidling I skal kunne argumentere for jeres egne valg

7 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursusplanen 1. Introduktion 2. Sprog - hvad er godt sprog & godt websprog 3. Sprog og struktur - tekstens byggeklodser

8 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursusplanen 4. Hvem er weblæserne? 5. Tekst i kontekst (multimedialitet) 6. Informationsarkitektur

9 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursusplanen 7. Interaktivitet/interaktiv storytelling 8. Kommunikationsgenre I: fakta/info 9. Kommunikationsgenre II: dialog

10 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursusplanen 10. Kommunikationsgenre III: branding/markedsføring 11. Webformidlingens daglige praksis 12. Teksformidling IRL

11 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursuslitteraturen Kompendiebaseret (udvalg af div. ”grundbøger” og artikler) Blanding af teoretiske og ”how to” tekster Primær og sekundær litteratur ”Opslagsværk”, også efter kurset

12 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursuslitteratur II De væsentligste grundbøger: Skriv godt.dk – Sådan skriver du gode tekster til Internettet - Jensen, Leméé mfl Professionel Webkommunikation - McGovern og Norton Web Word Wizardry - Rachel Mcalpine Information Architecture – Blueprints for the Web - Christina Wotke

13 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Øvelser Øvelserne vil typisk gå ud på at studere udvalgte tekster på nettet, omsætte trykt tekst til nettekst samt skrivning af egen tekster i forskellige stilarter og genrer. Øvelserne vil enten blive kommenteret af den gruppe, I bliver en del af, eller blive rettet individuelt af underviserne (1-3 gange).

14 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Eksamen 6 timers skriftlig eksamen med bedømmelse efter 13-skalaen og ekstern censur. Alle skriftlige hjælpemidler er tilladte. Mulighed for brug af PC ved eksamen. Eksamen vil typisk bestå af en række små formidlingsopgaver bundet sammen af et fælles tema. Man skal kunne argumentere for de valg, man foretager sig. Eksamen finder sted på IT Universitetet, onsdag d. 9. juni fra 9.00 - 15.00.

15 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Forudsætninger/forventninger Grundlæggende kendskab til ”godt sprog” (evt ”opgradering” med Helene) Kan bruge et program, der kan lave html-tekst og links En god ide at lave øvelserne! (afspejler eksamen) Solidarisk arbejdsindsats i grupperne! Aktiv deltagelse (oplæg, præsentation)

16 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hvem er I? Baggrund Nuværende beskæftigelse Forventninger (udbytte) ”Kompetencer” (formidling, webdesign, redaktør osv)

17 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Check website!

18 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

19 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Del II Internettet som medie og ”tekstform”

20 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I PAPIR - produktionsformer: incunabula, Gutenberg, laser printing, eBøger... - disposition + typografi: ord, afsnit, indholdsfortegnelser, noter... -udseende: flere og flere billeder, forskellige mediers æstetik påvirker hinanden RADIO + TV - den mundtlige tradition tilbage, direkte i tid og rum - egne genrer Kommunikation forandrer sig

21 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hvordan kan vi analysere kommunikation på nettet? Brügger: tekstbegreb, medium, genre

22 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Bolter om elektronisk tekst -elektronisk tekst er tekst på tekst - man skriver i lag/niveauer (p. 15) -man skriver “topisk”, i enheder/emner (p. 18- 21) - looking at og looking through teksten

23 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I "Hypertext is a computer-based structure for organizing information that makes possible to connect text units (different sizes, categories and natures) electronically (links) within the same document or to external documents. It requires active manipulation by the reader in order to be read/wread/used, apart from the cognitive activity common to all reading.“ hypertekst: man skriver med både intern og ekstern betydning (Bolter p. 16) TEKST + LINKS = HYPERTEKST Hvad er hypertekst?

24 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I

25 Teoretikerne om ”new media” Manovich - fra media til data: numerisk repræsentation, modularitet, automation, variabilitet, transcoding Murray: fra roman til holodeck: procedural, participatorisk, spatial, encyclopædisk

26 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hypermedier: sammensmeltning af flere forskellige medieformer (lyd, billed, tekst) Hvad er hypermedier?

27 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Internettet som medie Hypertekst + hypermedie + ”new media” former +mange til mange kommunikation = internettet

28 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Jeres tanker Gode og dårlige sider ved internettet som medie Mindst en god ting og en dårlig ting Grupper á 2

29 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Internettet som tekst Brügger: Er et website en tekst (analytisk enhed)? - ikke defineret via ”ydre” materialitet - afgrænset via indhold eller form (el. begge) - en mængde af ”paratekster” der forholder sig til den samme ”verden”

30 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I - Fiktion/Poesi - Selv -“publicering” (blog, website) - Encyklopædi - Index eller reference tekst - Forskningstidskrift - Journalistik - Bibliografi - Tidsskrift, magasiner - Turist/og andre former for guider (museerosv) - Kunst - Virksomheds og institutionssites - Andre? (Køb/Salg, datingsites, “prof” debatfora) Elektroniske genrer (også på nettet)

31 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Internettet som formidlingsmedium- og genre Hvilken formidling kan vi med fordel bruge nettet til? Hvilke traditioner (genrer) for formidling findes der? Hvordan påvirker mediet vores formidling og vores tekst?

32 Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hvordan skal vi tilpasse vores formidling så den udnytter mediets muligheder og imødegår dets svagheder?


Download ppt "Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 1: Intro + internettet som formidlingsmedie."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google