Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen"— Præsentationens transcript:

1 Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen

2 Læreplanen

3 Timeramme 75 timer til oldtidskundskab Afgivelse til AT, 7% pulje m.m.
Rest til undervisning i faget: 61 timer 4 søjler/temaer af 12 timer 1 søjle af 13 timer

4 Tekstvalg Basistekst: Antik tekst (Græsk eller Romersk)
Perspektiverende tekst: Antik eller Nyere (Efterantikke)

5 Husk Alle temaer skal Enten: Indeholde nyere perspektiverende tekster
Eller: Tage udgangspunkt i moderne problemstillinger (vha. den antikke basistekst)

6 Eksamen 1½ sides kendt basistekst En af følgende:
2-5 siders ukendt efterantik perspektiverende tekst (perspektiverer til basisteksten eller andet gennemgået tema) Et kendt eller ukendt antikt monument samt 1-3 ukendte perspektiverende monumenter (til det udvalgte eller et gennemgået tema)

7 Eksamen 30 minutters eksamination 1 times forberedelse
Der må ikke være vejledende spørgsmål til spørgsmålene Der skal være lige mange af hver type supplerende spørgsmål. Der gives en karakter med hovedvægten lagt på den gennemgåede basistekst.

8 Løbende evaluering I løbet af forløbet skal der foretages mindst én evaluering. Der skal lægges vægt på sammenhænge frem for realstoffet Dette kan være: Mundtlig eller skriftlig fremlæggelse Individuel test

9 Filosofi Eksempler på filosofiske basistekster Platon Xenophon
Aristoteles Epikur Cicero Seneca Lukrets (Hygenius)

10 Filosofi Politisk Filosofi (f.eks. med Samfundsfag)
Etik (f.eks. med Religion) Erkendelsesteori Retorik (f.eks. med Sprog) Eksistentialisme Platonisme (f.eks. med Religion) Matematisk Filosofi (f.eks. med Matematik) M.m.

11 Filosofi Politisk Filosofi Epistemologi
Udgangspunkt i moderne problemstilling Epistemologi Udgangspunkt i antikke tekster

12 Undervisningsforløb I vejledningen findes to eksempler på filosofiske forløb På findes en række eksempler på undervisningsforløb.

13 Politisk/Etisk Filosofi
Udgangspunkt: artiklen: ”Den retfærdige krig” Spørgsmål: Findes der en baggrund for at sige, at der findes nogle fundamentale spilleregler for stater og hvilke er disse i givet fald? Underspørgsmål: Hvorfor skal vi være retfærdige? Underspørgsmål: Hvad er retfærdighed?

14 Retfærdighed ”Den retfærdige krig” Menneskerettighederne
John Locke (Thomas Hobbes) Thomas Aquinas Platon Antifon og Alf Ross

15 Forløb 1.modul Tekst: Artiklen ”Den retfærdige krig mod ondskab”
Lærerstyret diskussion Hvad er retfærdig krig? Hvilket syn ligger bag disse tanker? Hvad er disse universelle rettigheder? IT-opgave Hvem har defineret disse rettigheder og hvornår? Find mindst to bud på menneskerettigheder og fremdrag mindst fem væsentlige punkter fra hver af dem.

16 Forløb 2.modul Baggrunden for menneskerettighedernes opståen.
Tekst: John Locke, "Two treaties of Government" i Bent Rensch "Ret og magt" side 56-59 Gennemgå på klassen John Lockes teori om naturtilstanden Lad eleverne skrive deres egen menneskerettighedserklæring ud fra John Lockes tekst Byt erklæringer og lad andre kommentere dem samt sammenligne med de ”rigtige” (diskuter Lockes argumentation) (inddrag evt. Thomas Hobbes’ anderledes syn på naturtilstanden)

17 Forløb 3. modul Guddommelig lov (evig lov) overfor naturlov
Tekst: Thomas Aquinas, "Teologisk Håndbog" i Bent Rensch, "Ret og magt" side 42-46 Klasseundervisning Hvilke love findes der? Hvem har lavet lovene? Hvordan skal lovene føres ud i livet? Hvad er retfærdighed? Pardiskussion Ville Thomas Aquinas have givet de amerikanske intellektuelle ret? Find argumenter i teksten. Klassediskussion Hvorfor bruger amerikanerne Thomas Aquinas?

18 Forløb modul Den antikke opfattelse af retfærdighed og en retfærdig stat Tekst: Platon, Staten 348A-354C (retfærdighed) 367E-376E (Statens indretning) 427E-435A (Retfærdighed i state Arbejdsformer? Emner: Den retfærdige stat Retfærdigheden som begreb Det Gode (Hulebilledet) Optimisme Påvirkning af Aquinas Ville Platon have tilsluttet sig det amerikanske syn?

19 Forløb Modul 8 Afslutning: Hvad er retfærdighed og kan det siges entydigt? Tekst: Alf Ross, "Om ret og retfærdighed" i Bent Rensch, "Ret og magt" side 69-73 Tekst: Antifon, ”Sandheden” i ”Ret og magt” Klassediskussion Antifons definition af naturlov overfor menneskelov Del klassen op og lad den ene del være Platon og den anden del Antifon. Evaluering Skriv en side med overskriften ”Hvad er retfærdighed?” Alf Ross’ tekst skal inddrages.

20 Erkendelsesteori Ontologi (Læren om det værende)
Epistemologi (Læren om erkendelse) Etik (Hvorfor gør man som man gør)

21 Epistemologi Antikken Udviklingstrin
Erkendelsespessimisme -> Erk. Optimisme Fiktiv -> Abstrakt -> Videnskabelig Perspektiverende Idealisme –> Rationalisme –> Empirisme

22 Epistemologi Spørgsmål:
Hvordan kan vi undgå at tage fejl af det virkelige? Hvordan kan vi begrunde at vores opfattelser er sande? Begge spørgsmål først rejst af Platon

23 Epistemologi Platon (Menon og Staten (Hulelignelsen))
Descarte (Om Metoden) Hume (En undersøgelse af den menneskelige erkendelse) Comte (De tre stadiers lov) Popper (Om kilderne til erkendelse og til uvidenhed)

24 Forløb 1. – 3. modul: Menon 4. – 5. modul: Hulelignelsen (inkl. Filmen Matrix) 6. modul: Descartes – Hume 7. modul: Comte 8. modul: Popper + Evaluering


Download ppt "Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google