Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN."— Præsentationens transcript:

1 KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN

2 ”De unge forbinder sig ikke med samfundet som en overordnet samlende og normregulerende faktor. De unge har ingen positive forventninger til samfundet – det fælles – og derfor stiller de heller ingen krav, men ”nøjes med” at sætte deres mærke på omgivelserne i form af vold, optøjer, hærværk. De forholder sig i stedet socialt til gruppen – og imod de andre” Mikkel Warming, kronik i Politiken, 25.5.08

3 V IDENSBASERET FOREBYGGELSE OG BEHANDLING Samarbejde på tværs af myndigheder Hurtig indsats Tidlig indsats Fokus på personernes ressourcer frem for på deres problemer Inddragelse af familie og nærmiljø Sikre den unges kontakt med prosociale miljøer /kammeratskabsgrupper Undgå overdrivelser og skræmmekampagner Varieret og individuelt baseret tilgang Vedholdenhed/fastholden/kontinuitet Medtænke stemplingsrisiko Clausen, Djuurhus & Kyvsgaard: Udredning til brug for Kommissionen vedrørende ungdomskriminalitet, 2009

4 K ONKRETE BARRIERER FOR FORANDRING I UNGEINDSATSEN Det lange tidsperspektiv Det mangelfulde ungeperspektiv Den mangelfulde udredning af problemstillinger Det tværfaglige apparats mangelfulde perspektiv på opgaven Familiens komplekse situation som forandres over tid Det snævre arbejdsperspektiv, hvor der kun arbejdes med udgangspunkt i familien

5 FOREBYGGELSE OG BEHANDLING Lineære sammenhænge Bekymring eller underretning Grundig § 50 Valg af foranstaltning Ro på sagen Undersøgelsen viser, at et barn har særlig behov for støtte Forståelse af lovens forpligtelse; ”så skal barnet have den støtte” Økonomiafdelingen må finde finansieringen Tidligere

6 En anden social betoning Aktiv inklusion foregår i et nærmiljø Kulturarbejde i sektorerne Kvaliteten i viften af forebyggende tiltag Reelle lokale alternativer til anbringelse? Redskaber til tilbageslusning Den unges forventede ”udbytte” af foranstaltning skal indgå i overvejelserne

7 V IDENS - BASEREDE PÆDAGOGISKE PRINCIPPER  Vælge en indsats som fokuserer på de rigtige mål for ændringerne, dvs. de risikofaktorer som er afgørende for de unges problematik,  Metoderne tilpasses efter de unges individuelle særkende og indlæringsstil  Unge får mulighed for at kontrollere og få indflydelse på aktiviteter uden at dette går ud over deres målrettethed


Download ppt "KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google