Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?"— Præsentationens transcript:

1 Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?

2 Fra værdiafgifter til miljøafgifter Engangsafgifter ved registrering Værdiafgifter CO 2 afgifter Miljøafgifter Skrotningsafgift Halvårlige afgifter Vægtafgifter Afgifter med udgangspunkt i drivmidler 2

3 Kommissorium Finansministeriet (FMR) nedsatte i 2006 et udvalg til revision af engangsafgifter for biler Kommissorium: Hvordan kan en del af de værdibaserede bilafgifter ændres til miljøafgifter, uden at bilens værdi derved ændres for meget? Ny afgiftslov med virkning fra 1. juni 2008 3

4 Formål med 2008- afgiftsloven Formål med 2008-afgiftsloven: Omlægning fra værdiafgifter til miljøafgifter Præmiere miljøvenlige biler med lavt CO 2 udslip med en lavere engangsafgift Første trin i afgiftsændringen for person- og varebiler: Ca. 80 % værdiafgift Ca. 20 % CO 2 afgift Næste trin: Gradvis øgning af CO2 afgiften og tilsvarende sænkning af værdiafgiften. Loven skal efter planen revurderes i 2010. 4

5 Afgiftssatser Afgiftssatser for person- og varebiler: Værdiafgift: Personbiler:Varebiler: 50% af første 100.000 kr.20% af afgiftspligtig værdi 75% af værdi over 100.000 kr. CO2 afgifter: CO 2 udslip (g/km):CO 2 afgift (kr/g): Til og med 120 gkr. 20,- Mellem 121 og 140 gkr. 200,- Mellem 141 og 180 gkr. 300,- Over 181 g kr. 400,- 5

6 Miljøafgift Lastbiler ov. 3.500 kg TTV og busser ov. 5.000 kg TTV: Fritaget for værdiafgift Betaler miljøafgift med udgangspunkt i bilens Euronorm: Euro Vkr. 20pr. kW Euro IVkr. 50pr. kW Euro IIIkr. 300pr. kW Euro IIkr. 600pr. kW Euro Ikr. 900pr. kW Eksempel: Bus Euro III og Euro V med 350 kW motor: Euro III350 kW * 300=kr. 105.000 Euro V350 kW * 20=kr. 7.000 6

7 Skrotningsafgift I forbindelse med registrering betaler bilejer kr. 5000 i skrotningsafgift Udbetaling sker ved indlevering af bilvrag til godkendt modtagestation Udbetaling Kr. 4.000 til bilejer Kr. 1.000 til modtagestation 7

8 Betalte bilafgifter Fordeling af betalte afgifter i de første 2 år efter ny lov: 1/6-2008 til1/6-2009 tilDiff. 31/5-200931/5-2010 Tus. kr.%Tus. kr.%Tus. KrPros. Værdiafgift47.30077 %36.06674 % -11.234-24% CO 2 afgift13.59622 %12.21125 % - 1.385-10% Miljøafgift 4110,7 % 389 1 % - 22- 5% Ekstraord. miljøafg. 1630,3 % 3 0 - 160-98% Nyreg. personbiler 789 781- 8- 1% Nyreg. varebiler 208 97-111-53% Samlet nyreg. P og V biler 997 878-119 –12% 8

9 CO 2 udslip i person- og varebiler 9

10 CO 2 udslip i personbiler i Finland 10

11 Fra værdiafgifter til miljøafgifter Sammenfattende Værdiafgiften faldet med ca. -11 mio. kr. (-24%) i andet afgiftsår med forholdsvis samme antal nyregistrerede personbiler CO 2 afgiften faldet med ca. -1,4 mio. kr. (-10%) i andet afgiftsår med -12% færre nyregistrerede person- og varebiler CO 2 udslippet for personbiler er faldet fra 170 g/km i 2008 til 145 g/km i 2010 CO 2 udslippet for varebiler varierer fra 150 g/km til 215 g/km i takt nyregistrering af henholdsvis små og store varebiler. 11

12 Fra værdiafgifter til miljøafgifter Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark? Fald i værdiafgiften fra første til andet år, med samme antal nyregistrerede personbiler, er en klar indikation om, at forbrugeren køber billigere personbiler med mindre forurenende motorer (hænger måske sammen med finanskrisen?) Som tabellen med CO 2 udslip for person- og varebiler viser, er CO 2 udslippet fra år 1 faldet med 25 g/km for personbiler Import af brugte lastbiler og busser, der ikke opfylder de nyeste Euronormer, er udelukket på grund af differentierede satser i henhold til Euronorm og motorstørrelse 12

13 Fra værdiafgifter til miljøafgifter Konklusion Erfaringerne med den nye bilafgiftslov de første 2 år er, at loven som økonomisk styreinstrument, har en klart positiv effekt på et mindre CO 2 udslip fra personbiler at loven som økonomisk styreinstrument, er med til bevidstgøre forbrugeren om, at købe billigere personbiler med mindre forurenende motorer at loven som økonomisk styreinstrument, har en klart positiv effekt på at udlukke import af brugte, forurenende lastbiler og busser, der ikke opfylder de nyeste Euronormer 13

14 Fra værdiafgifter til miljøafgifter Næste trin Gradvis øgning af CO 2 afgiften og tilsvarende sænkning af værdiafgiften Hvor meget? Hvornår? Omlægning af vægtafgiften (halvårlige bilafgifter) til en miljøafgift med udgangspunkt i bilens udslip Hvordan? Hvornår? 14


Download ppt "Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google