Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i."— Præsentationens transcript:

1 Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i Vordingborg d. 21. & 22. november 2007 v. Anders Bech Thøgersen

2 Projektets kontekst Realkompetencevurdering på landkortet Min kompetencemappe: et redskab på nettet Realkompetencebeskrivelser vs. afgangsprøver Elever med særlige behov Udvikling i efterskolen Samarbejde mellem 6 efterskoler

3 Projekts mål Udviklingsprojekts mål er at 1) udarbejde et kvalitetsfyldt redskab, som 2) sammenkæder individuelle lærings- og udviklingsplaner, evaluering, vurdering, realkompetencebeskrivelser, vejledning og målrettethed mod 3) elevernes efterfølgende uddannelsesforløb. Redigeret uddrag fra ansøgning Efterskoleforeningen

4 Succeskriterier 1 1.Konsensus om begrebet realkompetencer. 2.Konsensus om indholdet af realkompetence- beskrivelser. 3.Konsensus om fagudtryk og beskrivemåde med respekt for skolens egenart. 4.Medarbejderne får et naturligt og trygt forhold til arbejdet med realkompetence- beskrivelser.

5 Succeskriterier II 5. Beskrivelsen udføres primært i undervisningen med eleven som aktivt medvirkende i arbejdet. 6.Den enkelte elev får gennem realkompetence- beskrivelser en tydelig målsætning for frem- tiden, så det motiverer i hverdagen. 7.Realkompetencebeskrivelsen fremtræder, så den passer til den enkelte elevs særlige behov. 8.Eleven får ejerskab til realkompetence- beskrivelsen og kan videregive den til 3.mand.

6 Succeskriterier III 9. Samarbejdspartnere omkring den enkelte elev får gyldigt, sagligt og fremadrettet redskab. 10.Resultatet publiceres og bringes i spil i det politiske landskab. 11.De seks deltagende efterskoler udsteder en ”realkompetencebeskrivelse” til alle afgangselever.

7 Faser i projektet A.Afdækningsfasen (aug. – nov. 07) B.Teorifasen (nov. 07 – jan. 08) C.Dialogfasen (nov. 07 – jan. 08) D.Implementering-/eksperimentfasen (jan. – juni 08) E.Midtvejsevaluering (april – juni 08) F.Praksisfase (aug. 08 – juni 09) G.Rapportering og evaluering (maj – aug. 09)

8 Teoriafsæt: Aktionslæring Handlingslæring: –Arbejde med virkelige og vigtige projekter –Trække lærdom af egne handlinger –Lokal teoriopbygning Erfaringslæring: –Lære af andre der er i tilsvarende situationer –Være hinandens konsulenter –Netværksopbygning –Om efterskolerne vidste hvad efterskolerne ved!

9 Konsulenternes opgave og støtte Sparringspartnere for –Styregruppen –Skolerne –Netværksgrupper Skolebesøg Deltagelse i konferencer Evaluering Rapportering Kvalitetssikring og –udvikling …

10 Projektets styring Spørgsmål til afklaring hurtigst muligt: Hvem er ansvarlig for? –afklaring af de forskellige ansvarsområder Hvem er initiativtager i kontakten mellem: –Styregruppen og konsulenterne –Skolerne og konsulenterne –Netværksgrupperne og konsulenterne ???

11 Samarbejdspartnere UU-centre Uddannelsesinstitutioner Andre efterskoler Foreninger Forældre Videncenter for special- og socialpædagogik og Videncenter for evaluering, dokumentation og kvalitetssikring (CVU Sønderjylland)

12 Tak for denne gang – og på gensyn Fra Videncenter i professionspædagogik ved CVU Sønderjylland Leo Kommischke-Konnerup Mail: lkk@cvusonderjylland.dk Tlf.: 73 22 77 19 / 73 22 24 00 Anders Bech Thøgersen Mail: abt@cvusonderjylland.dk Tlf.: 73 22 24 32 / 73 22 24 00


Download ppt "Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google