Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBjørn Kjær Redigeret for ca. et år siden
2
IT-Højskolen 4. november 2002 Fremtidens sociale E-learning
3
Program – 1. time Spørgsmål til anden time: Hvad er det mest interessante ved e-læring? Introduktion Oplægget: Social e-læring Hvad er sociel e-læring Hvordan tænker, organiserer og designer man social e- læring? Praksislæring/Mesterlære Praksisfællesskaber Virtuelt Samarbejde Evaluering
4
Program – 2. time Diskussion af spørgsmålet: ”Hvad er fedt ved e-læring?” Learning Lab Denmark – en e-lærende organisation
5
Nina@LLD.DK Projektleder, Learning Lab Denmark/TKO Antropologi, Sociologi, Psykologi Virtuelle universitetskurser Center for Teknologistøttet Uddannelse Open Source – Linux Learning Landscape RUC/Kommunikation – Scenarie projektet Udgivelser Portefølje Scenario www.cncl.ruc.dk/publications.htmlwww.cncl.ruc.dk/publications.html White-paper til EU konference om Science & Technology http://changesandchallenges.lld.dk/pdf/Articles/Joining %20Forces.pdf http://changesandchallenges.lld.dk/pdf/Articles/Joining %20Forces.pdf Kommunernes IT magasin (Kommer på LLD-webben)
6
Hvad er social e-læring? (Cultural Historical) Activity Theory Menneskeforståelse - Motivation: Homeostatis (selv- opretholdelse) eller livsudfoldelse? (Tegn) Aktiviteten som mindste meningsgivende enhed Objekt-orienteret, artefakt-medieret aktivitet Læring involverer subjekt (den lærende), objekt (den motiverende aktivitet) og det medierende artefakt (F.eks. Tale- eller skriftsprog, dampmaskine, IT)
7
Open Source Aktivitetssystemet Internet Teknologier Objekt Virtuel Arbejdsdeling/ Organisering Open SourceOS Community Subjekt Software m.m.
8
Hvordan lærer man ved e-læring? Praksislæring / Mesterlære Læring er social og situeret – ikke kognitivt og abstrakt Læring sker hele tiden og overalt. Læring strukturers af praksis Oldtimer & Newcomer (genskaber praksis) Legitim Perifær Deltagelse (adgang) Genuine Work E-læringens mulighed for legitim, perifær deltagelse på tværs af fysiske og tidsmæssige grænser
9
Open Source - Center/Periferi >
10
Hvad skal der til for at lære i et virtuelt rum? Praksisfællesskaber Communities of Practice – rummet for læring Hvad er praksisfællesskaber? Shared repertoire Joint enterprise Mutual engagement 2 faktorer er essentielle for læring, meningsforhandling og opbygning af viden: Participation / Deltagelse Reification / Tingsliggørelse
11
Mailing Lister - Open Source’s Praksisfællesskaber Kæmpe univers men små praksisfællesskaber (tegn) Deltagelse i et interessefællesskab En gruppe af mennesker, som bruger hinanden til daglig problemløsning i mange-til-mange kommunikation Hjælper hinanden. Viden giver prestige Tingsliggørelse Automatisk arkiv af den sociale deltagelse Software er et håndgribeligt produkt
12
Free-rider eller samarbejder? Hvordan gøres virtuelt samarbejde rationelt? Problematisk at samarbejde på Nettet Manglende tillid og ansvarsfølelse bl.a. pga. at manglende krop øger kompleksitet Hvornår samarbejder rationelle aktører (Spil-teori - PD) Sørg for at handling får konsekvens Gentaget interaktion Interaktionshistorik Vedvarende identiteter
13
Open Source Samarbejde Gentagen interaktion Praksisfællesskaber – Mailing lister Kritisk masse Socialisering: Newcomer- oldtimer Interaktionshistorik Arkiver Credit-files – på webben og i softwaren Vedvarende identiteter Owners/trusted lieutenants Regler OS, FAQ, Netiquette
14
Evaluering i social e-læring Peer-review (slutprodukt eller løbende proces) Atelier / åbent studio – Galleri / Udstillingsrum
15
Opsummering Hvordan skaber man grobund for social e-læring? E-læring skal ses i en social og kulturel sammenhæng (Aktivitetsteori) Overvej og gør brug af mulighederne for praksislæring og mesterlære Motivation opnås ved at gøre praksisfællesskaberne til den centrale enhed for læring Inddrag redskaber og processer, som støtter op omkring samarbejde Brug andre evalueringsmetoder
16
Teoretisk Univers (Cultural Historical) Activity Theory Leontjev, Vygotsky, Luria, Engeström, Nardi, Bødker www.ISCRAT.org/dk http://www.edu.helsinki.fi/activity http://www.cudenver.edu/~mryder/ Communities of Practice og Legitimate Peripheral Participation Lave & Wenger E. Wenger Elsebeth K. Sorensen http://www.hum.auc.dk/publikationer/online.html http://www.hum.auc.dk/publikationer/online.html Tillid og samarbejde Spilteori: John Nash fra ”A Beautiful Mind”, Axelrod, Kollock & Smith Luhman Jonas Heide Smith http://autofire.dk/jonas/the_architectures_of_trust.pdf http://autofire.dk/jonas/the_architectures_of_trust.pdf
17
Learning Lab Denmark OBJECTIVES 3 INTERPENDANT OBJECTIVES Research Organisation Communication
18
STRUCTURE CONSORTIUM CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR Research Broker Information Broker Communication Broker Cultural Manager
19
THE COMMUNICATION PYRAMID INFOTAINMENT ARTICLE NEWSFORMAT BOOK / REPORT / SCIENTIFIC ARTICLE RESEARCH / DRAFTS / DOCUMENTS
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.