Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

IT-Højskolen 4. november 2002 Fremtidens sociale E-learning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "IT-Højskolen 4. november 2002 Fremtidens sociale E-learning."— Præsentationens transcript:

1

2 IT-Højskolen 4. november 2002 Fremtidens sociale E-learning

3 Program – 1. time  Spørgsmål til anden time: Hvad er det mest interessante ved e-læring?  Introduktion  Oplægget: Social e-læring Hvad er sociel e-læring Hvordan tænker, organiserer og designer man social e- læring? Praksislæring/Mesterlære Praksisfællesskaber Virtuelt Samarbejde Evaluering

4 Program – 2. time  Diskussion af spørgsmålet: ”Hvad er fedt ved e-læring?”  Learning Lab Denmark – en e-lærende organisation

5 Nina@LLD.DK Projektleder, Learning Lab Denmark/TKO  Antropologi, Sociologi, Psykologi  Virtuelle universitetskurser  Center for Teknologistøttet Uddannelse  Open Source – Linux Learning Landscape  RUC/Kommunikation – Scenarie projektet  Udgivelser Portefølje Scenario www.cncl.ruc.dk/publications.htmlwww.cncl.ruc.dk/publications.html White-paper til EU konference om Science & Technology http://changesandchallenges.lld.dk/pdf/Articles/Joining %20Forces.pdf http://changesandchallenges.lld.dk/pdf/Articles/Joining %20Forces.pdf Kommunernes IT magasin (Kommer på LLD-webben)

6 Hvad er social e-læring? (Cultural Historical) Activity Theory  Menneskeforståelse - Motivation: Homeostatis (selv- opretholdelse) eller livsudfoldelse? (Tegn)  Aktiviteten som mindste meningsgivende enhed  Objekt-orienteret, artefakt-medieret aktivitet Læring involverer subjekt (den lærende), objekt (den motiverende aktivitet) og det medierende artefakt (F.eks. Tale- eller skriftsprog, dampmaskine, IT)

7 Open Source Aktivitetssystemet Internet Teknologier Objekt Virtuel Arbejdsdeling/ Organisering Open SourceOS Community Subjekt Software m.m.

8 Hvordan lærer man ved e-læring? Praksislæring / Mesterlære  Læring er social og situeret – ikke kognitivt og abstrakt  Læring sker hele tiden og overalt. Læring strukturers af praksis  Oldtimer & Newcomer (genskaber praksis)  Legitim Perifær Deltagelse (adgang)  Genuine Work  E-læringens mulighed for legitim, perifær deltagelse på tværs af fysiske og tidsmæssige grænser

9 Open Source - Center/Periferi >

10 Hvad skal der til for at lære i et virtuelt rum? Praksisfællesskaber  Communities of Practice – rummet for læring  Hvad er praksisfællesskaber? Shared repertoire Joint enterprise Mutual engagement  2 faktorer er essentielle for læring, meningsforhandling og opbygning af viden: Participation / Deltagelse Reification / Tingsliggørelse

11 Mailing Lister - Open Source’s Praksisfællesskaber  Kæmpe univers men små praksisfællesskaber (tegn)  Deltagelse i et interessefællesskab En gruppe af mennesker, som bruger hinanden til daglig problemløsning i mange-til-mange kommunikation Hjælper hinanden. Viden giver prestige  Tingsliggørelse Automatisk arkiv af den sociale deltagelse Software er et håndgribeligt produkt

12 Free-rider eller samarbejder? Hvordan gøres virtuelt samarbejde rationelt?  Problematisk at samarbejde på Nettet Manglende tillid og ansvarsfølelse bl.a. pga. at manglende krop øger kompleksitet  Hvornår samarbejder rationelle aktører (Spil-teori - PD)  Sørg for at handling får konsekvens Gentaget interaktion Interaktionshistorik Vedvarende identiteter

13 Open Source Samarbejde  Gentagen interaktion Praksisfællesskaber – Mailing lister Kritisk masse Socialisering: Newcomer- oldtimer  Interaktionshistorik Arkiver Credit-files – på webben og i softwaren  Vedvarende identiteter Owners/trusted lieutenants  Regler OS, FAQ, Netiquette

14 Evaluering i social e-læring  Peer-review (slutprodukt eller løbende proces) Atelier / åbent studio – Galleri / Udstillingsrum

15 Opsummering Hvordan skaber man grobund for social e-læring?  E-læring skal ses i en social og kulturel sammenhæng (Aktivitetsteori)  Overvej og gør brug af mulighederne for praksislæring og mesterlære  Motivation opnås ved at gøre praksisfællesskaberne til den centrale enhed for læring  Inddrag redskaber og processer, som støtter op omkring samarbejde  Brug andre evalueringsmetoder

16 Teoretisk Univers  (Cultural Historical) Activity Theory Leontjev, Vygotsky, Luria, Engeström, Nardi, Bødker www.ISCRAT.org/dk http://www.edu.helsinki.fi/activity http://www.cudenver.edu/~mryder/  Communities of Practice og Legitimate Peripheral Participation Lave & Wenger E. Wenger Elsebeth K. Sorensen http://www.hum.auc.dk/publikationer/online.html http://www.hum.auc.dk/publikationer/online.html  Tillid og samarbejde Spilteori: John Nash fra ”A Beautiful Mind”, Axelrod, Kollock & Smith Luhman Jonas Heide Smith http://autofire.dk/jonas/the_architectures_of_trust.pdf http://autofire.dk/jonas/the_architectures_of_trust.pdf

17 Learning Lab Denmark OBJECTIVES 3 INTERPENDANT OBJECTIVES Research Organisation Communication

18 STRUCTURE CONSORTIUM CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR Research Broker Information Broker Communication Broker Cultural Manager

19 THE COMMUNICATION PYRAMID INFOTAINMENT ARTICLE NEWSFORMAT BOOK / REPORT / SCIENTIFIC ARTICLE RESEARCH / DRAFTS / DOCUMENTS


Download ppt "IT-Højskolen 4. november 2002 Fremtidens sociale E-learning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google