Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration."— Præsentationens transcript:

1 Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration af IT i undervisningen (computere – elektronisk kommunikation – internettet) 2.Undervisning med tid- og rumforskydning

2 Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 2 IT-elementerne: SkoleKom (elektronisk post + konferencer) Stile og opgaver v hj a computere + net Portfolio (eksempel følger..) Hjemmesider (eksempel følger..)

3 Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 3 SkoleKom: under forudsætning af at elever har adgang til pc og netkobling, - og at systemet virker..! Hurtigt, direkte, effektivt Kollektiv læring Individuel servicering Tilrettelæggelsesfrihed (-tvang) for elever og lærere Selskabeligt Info-flom, -kaos og -træthed

4 Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 4 Portfolio og logbøger I I Det Virtuelle Gymnasium skal hver elev udvikle og vedligeholde en elektronisk portfolio, hvor han eller hun løbende dokumenterer sin faglige udvikling. Elevens portfolio drøftes i forbindelse med mentorsamtalen, hvor den indgår i vurderingen af den pågældendes mål og indsats. Følgende elementer indgår i elevernes portfolios: Studieplan og aftaler med mentorer Valgte fag og kurser Projektrapporter og andre faglige produkter Oversigter over arbejdsgangen fra første idé til det endelige produkt Gennemførte tests og øvelser Individuelle og gruppebaserede logbøger Beskrivelse af studieture og ekskursioner Eksamensopgaver Udtalelser fra faglærere og mentor Karakterer

5 Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 5 Portfolio og logbøger II Portfolio er først og fremmest et værktøj til brug for elevens selvevaluering. Hvor portfolio giver en oversigt over elevens resultater og produkter, er processen i fokus i den elektroniske logbog, som skrives af den enkelte elev eller af en gruppe elever i forbindelse med et projekt eller andre selvstændige aktiviteter. Logbogen fungerer som en faglig dagbog, hvor den enkelte elev beskriver, hvad vedkommende arbejder med i faget, hvad der er svært, hvilke spørgsmål der skal stilles til læreren m.m. Denne type logbog adskiller sig fra logbøger i projekter, hvor det er gruppens arbejde, der er i centrum. Her beskriver eleverne deres fælles arbejdsproces, rollefordeling, tidsplan, opståede og løste problemer m.v. Logbogen er det nærmeste, man kan komme en afdækning af læreprocessen, og ved at arbejde systematisk med værktøjet bliver eleverne bevidste om, hvordan de lærer, og på hvilke områder de med fordel kan gøre tingene anderledes. Lærerne kan for eksempel med jævne mellemrum stille opgaver til eleverne, hvor de skal bruge logbogen til at reflektere over faget.

6 Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 6 Hjemmesider (personlige for læreren – klassen) - et skræddersyet Håndbogsbibliotek -vidensbase Udvidet/forbedret OH-funktion (hvis ”kanon” er til stede) Lagring Linkfunktionens muligheder Fascination & pjank


Download ppt "Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google