Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne."— Præsentationens transcript:

1 30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne

2 Agenda Statistik for Silkeborgs: E-udlån E-budget Brugere af e-materialer Opsamlinger på hvad det betyder set fra Silkeborg

3 Ramme for statistikkerne Hoved begreber lånt fra Public Service tv-målinger Rating Estimat af hvor mange seere der ser givent program Reach Hvor stor del af befolkningen som kanalen når ud til over en given tidsperiode

4 E-materialer – Udviklingen i udlån

5

6 E-materialer – Budget i alt

7 E-materialer – Budget udviklingen

8 Budget net- og fysiske medier

9 E-materialer: Brug og udlån

10 E-materialer: Brugere - reach Hvor mange brugere når vi ud til På fysiske materialer har vi ”Aktive lånere” For E-materialer har vi forskellige betegnelser (unikke lånerkort, antal brugere, downloadende brugere osv.) Men for e-materialer findes dette desværre typisk kun på månedsbasis Derudover mangler et samlet statistisk overblik så man kan se om de lånere som er ”aktive” på en platform er forskellige eller de samme som på en anden (som forhåbentlig kommer med DDB)

11 E-materialer: Reach / brugere Silkeborg aktive brugere 2012 Antalprocent Aktive lånere (fysiske udlån)28.34031,62 Netlydbog (*estimat)14001,56 Ereolen (*estimat)30003,35 Filmstriben (*estimat)18002,01 Spil og medier (*estimat)700,08 BibZoom (*estimat)7000,78 *estimat baseret på måned med det gennemsnitslige antal aktive brugere ganget med 3. Som er den faktor vi har kunnet udregne på forholdet mellem aktive brugere på måneds og årsbasis for brugere af fysiske materialer.

12 Opsamling: Budget Man taler om at vi er i en ”digitale mellemtid” Samtidigt er vi i en økonomisk krisetid, hvor op imod 60% af bibliotekerne i 2012 oplevede reducerede budgetter E-materialerne introducerer nye forretningsmodeller (f.eks. Klik, licens, flatrate..) Derfor er bibliotekernes materialebudgetter under dobbelt pres Brugen af de digitale ressourcer er stadig udbredelsesmæssigt på et tidligt stadig, så i Silkeborg følger og understøtter vi udviklingen

13 Opsamling: Overordnede strategier I de tilfælde vi af forskellige (typisk økonomiske) grunde er nødsaget til at begrænse adgangen til digitale materialer gør vi det for den enkelte bruger, for at kunne nå så mange brugere som muligt Brugerne må ikke opleve at budgettet for en digital ressource er udløbet sidst på måneden. Så hæver vi hellere budgettet løbende

14 Opsamling: Teknologien og brugerne De digitale netbaserede biblioteksservices er teknologisk set stadig i et meget tidligt stadie (se blot de omskiftelige platforme for BibZoom og E-bøgerne) Vores målgruppe er ALLE borgere og i forhold til brugen af de fysiske materialer halter de netbaserede bagefter De netbaserede materialer kræver teknologi som vi (endnu) ikke kan tage udgangspunkt i brugerne har tilgængelig (i hvert fald ikke hele målgruppen) Så i Silkeborg følger vi spændte udviklingen, men prioriterer ikke de digitale ressourcer for enhver pris


Download ppt "30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google