Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSilje Simonsen Redigeret for ca. et år siden
1
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk
2
Roskilde Katedralskole deltager i delprojektet med titlen: Klasserumsnære undervisnings og arbejdsformer med særligt fokus på at motivere og fastholde drenge i uddannelse. Titel: Bedre trivsel for drengene i det almene gymnasium
3
Problemstillinger: Kan ændrede læringsformer øge drenges motivation og læringsevne i konkrete læringssituationer? Er forudsætningen for IMODUS-projektet generel for ungdomsuddannelserne i regionen, eller er der forskelle mellem de forskellige typer ungdomsuddannelse og deres geografiske rekruttering? Vil den øgede procentuelle elevtilgang til stx kalde på nye læringsformer?
4
Metode: 4 klasser fra 3 forskellige hovedområder Generelt spørgeskema omkring elevernes opfattelse af hverdagen på STX-uddannelse før og efter observationsperioden Hver klasse observeres i ca. 10 lektioner 3 spørgsmål til eleverne om motivation efter hver observationstime Observatør iagttager elevadfærd i forhold til læringsform Underviseren kommenterer på egen undervisningsforløb. Fokusgruppeinterview
5
Forventninger: Synliggøre hvilke faktorer, der kan have indflydelse på drenges motivation, ved at samkøre observation, elevsvar og interview Udnytte den indhøstede viden til fremtidig planlægning/tilretning af undervisningen i de forskellige studieretninger
6
Hvor står vi nu? Mangler dataregistrering/indtastning, fokusgruppeinterviews samt bearbejdning i samarbejde med RUC Smugkig En ud af fire klassers spørgeskema, motivationsskema og observatørkommentarer er samlet
11
Spørgeskema: sproglig 2.g Synes selv de er aktive, får et godt udbytte af timerne Har ikke det store behov for afbræk i undervisningen (60 min). Naturvidenskabelige eksperimenter skal være lærerstyret 2/3 dele benytter PC i undervisningen, bruger den generelt mest fagligt Ideelle time - tavleundervisning, par arbejde og visualisering af stoffet ønsker ikke kønsopdelte timer. lærerens køn har ingen betydning Der sker ingen favorisering af drenge/piger Kommer på skolen grundet - sociale liv, kammeratskabet og undervisning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.