Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk."— Præsentationens transcript:

1 Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk

2 Roskilde Katedralskole deltager i delprojektet med titlen: Klasserumsnære undervisnings og arbejdsformer med særligt fokus på at motivere og fastholde drenge i uddannelse. Titel: Bedre trivsel for drengene i det almene gymnasium

3 Problemstillinger: Kan ændrede læringsformer øge drenges motivation og læringsevne i konkrete læringssituationer? Er forudsætningen for IMODUS-projektet generel for ungdomsuddannelserne i regionen, eller er der forskelle mellem de forskellige typer ungdomsuddannelse og deres geografiske rekruttering? Vil den øgede procentuelle elevtilgang til stx kalde på nye læringsformer?

4 Metode: 4 klasser fra 3 forskellige hovedområder Generelt spørgeskema omkring elevernes opfattelse af hverdagen på STX-uddannelse før og efter observationsperioden Hver klasse observeres i ca. 10 lektioner 3 spørgsmål til eleverne om motivation efter hver observationstime Observatør iagttager elevadfærd i forhold til læringsform Underviseren kommenterer på egen undervisningsforløb. Fokusgruppeinterview

5 Forventninger: Synliggøre hvilke faktorer, der kan have indflydelse på drenges motivation, ved at samkøre observation, elevsvar og interview Udnytte den indhøstede viden til fremtidig planlægning/tilretning af undervisningen i de forskellige studieretninger

6 Hvor står vi nu? Mangler dataregistrering/indtastning, fokusgruppeinterviews samt bearbejdning i samarbejde med RUC Smugkig En ud af fire klassers spørgeskema, motivationsskema og observatørkommentarer er samlet

7

8

9

10

11 Spørgeskema: sproglig 2.g Synes selv de er aktive, får et godt udbytte af timerne Har ikke det store behov for afbræk i undervisningen (60 min). Naturvidenskabelige eksperimenter skal være lærerstyret 2/3 dele benytter PC i undervisningen, bruger den generelt mest fagligt Ideelle time - tavleundervisning, par arbejde og visualisering af stoffet ønsker ikke kønsopdelte timer. lærerens køn har ingen betydning Der sker ingen favorisering af drenge/piger Kommer på skolen grundet - sociale liv, kammeratskabet og undervisning


Download ppt "Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google