Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bureauvikarer og Tidsbegrænset Ansatte - Stadig outsidere på det danske arbejdsmarked? Undervisning på KU d. 3/3/2009 Trine P. Larsen FAOS, Københavns.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bureauvikarer og Tidsbegrænset Ansatte - Stadig outsidere på det danske arbejdsmarked? Undervisning på KU d. 3/3/2009 Trine P. Larsen FAOS, Københavns."— Præsentationens transcript:

1 Bureauvikarer og Tidsbegrænset Ansatte - Stadig outsidere på det danske arbejdsmarked? Undervisning på KU d. 3/3/2009 Trine P. Larsen FAOS, Københavns Universitet

2 Disposition Bureauvikarer og tidsbegrænset ansatte på det danske arbejdsmarked – en definition Regelsæt for bureauvikarer og tidsbegrænset ansatte (EU’s direktiver og danske overenskomster) Bureauvikarer og tidsbegrænset ansattes de facto ansættelses- og arbejdsvilkår Mulige forklaringsfaktorer Perspektivering og diskussion

3 Bureauvikarer og tidsbegrænset ansatte - en definition Hvad forstår vi ved en tidsbegrænset ansat: ”en person, som har en ansættelseskontrakt, hvor tidspunktet for ansættelses-forholdets udløb er fastlagt ud fra objektive kriterier, såsom en bestemt dato, fuldførelsen af en bestemt opgave eller indtrædelsen af en bestemt begivenhed”  Udgør omkring 10% af andelen af beskæftigede på det danske arbejdsmarked i 2006.  Noget højere i den kommunale sektor, været svagt faldende siden 1995  Kønsfordelingen: mænd (ca. 5 %) og kvinder (5. %)  Aldersfordelingen: 15-29 (ca. 6%), 30-54 (ca. 3%), 55+ (1%) Hvad forstår vi ved en bureauvikar: ”en person, som har en ansættelseskontrakt med et bureauvikariat med henblik på at blive anvist til ansættelse hos en bruger (anden arbejdsgiver) og arbejde under dennes ledelse i en tidsbegrænset periode”  Seneste opgørelse: udgør lidt under 1 % af andelen af beskæftigede på det danske arbejdsmarked. Noget højere på det kommunale område  Har været støt stigende siden 1995, i særdeleshed efter 2000 (fra 0.3% til 0.9%).  Info. om køn- og aldersfordeling ikke tilgængelig

4 Bureauvikarer og tidsbegrænset ansatte- en definition (fortsat) Data fra spørgeskemaundersøgelsen Data fra kommunernes lønudtræk FastansatteTidsbegrænset ansatte FastansatteTidsbegrænset ansatte Skole90107624 Daginstitution87137327 Ældreomsorg86147921 Forvaltning/kontor964955,2 Miljø/Teknik9010919,4 Ved ikke*1 Total89117822 Tabel: Andelen af tidsbegrænset ansatte på det kommunale arbejdsmarked

5 Regelsæt for bureauvikarer og tidsbegrænset ansatte EU’s direktiver: Direktiv om tidsbegrænset ansættelse: –Baseret på en rammeaftale indgået mellem EFS, Business Europe og CEEP i march 1999 og ophøjet til direktiv juni 1999, implementeringsfrist: 2002 –Formål: at sikre ikke-diskrimination af tidsbegrænsede ansatte og hindre misbrug af flere på hinanden følgende tidsbegrænsede ansættelser Direktiv om bureauvikarer: –Baseret på en direktiv tekst udarbejdet af EU-kommissionen d. 19/11/2008, implementeringsfrist 2011. –Formål: at sikre beskyttelse af bureauvikarer, forbedre kvaliteten af sådant arbejde og sikre ikke-diskrimination af bureauvikarer Begge direktiver: Indeholder en række rettigheder for tidsbegrænsede ansatte og bureauvikarer, såsom krav til efteruddannelse, information om ledige stillinger, pension, og andre overenskomstmæssige og arbejdsrelaterede rettigheder som fastansatte i sammenlignelige stillinger har adgang til. Direktiv om bureauvikarer mere detaljeret og skarpere formuleringer omkring disse rettigheder (fx børnepasning, ret til efteruddannelse) Direktiverne ekskludere: –Lærlinge, lønmodtagere ansat gennem offentlige støtte programmer med henblik på uddannelse, integration eller omskoling

6 Regelsæt for bureauvikarer og tidsbegrænset ansatte (fortsat) Dansk lovgivning og overenskomster: Tidsbegrænset ansatte: –er dækket via kollektive overenskomster og supplerende lovgivning –Nogle overenskomster har mere vidtgående regler (Fx BUPL og KL) –Nogle kommuner har endvidere lokalaftaler med mere vidtgående regelsæt (eks slutdato) Bureauvikarer: – er primært dækket via kollektive overenskomster, men fra 2011 skal de også omfattes af dansk lovgivning pga. EU’s direktiv Overenskomster og lovgivning: ekskludere: –Lærlinge –Lønmodtagere ansat gennem offentlige støtte programmer med henblik på uddannelse, integration eller omskoling. Anden lovgivning med betydning for tidsbegrænsede ansatte og bureauvikarer: –Deltidsloven (ændring af timegrænsen mellem time og månedslønnede fra 15 til 8 timer samt ændring af anciennitetsperioden (fra 3 til 1 måned) Mål: at sikre at tidsbegrænset ansatte og bureauvikarer behandles på lige fod med fastansatte i sammenlignelige stillinger, men hvad sker der i praksis??

7 Vurdering af effekten af de gældende regelsæt for tidsbegrænset ansatte Kommunale ledelses- og fællestillidsrepræsentanternes vurdering af effekterne af de gældende regelsæt for tidsbegrænset ansatte og bureauvikarer: ’Den (rammeaftalen) er kommet ind af det ene øre og ud af det andet. Jeg tror ikke, at folk har brugt tid på det. Det interesserer dem ikke så meget. Deres interesse er om de selv, og borgerne har det godt på deres arbejdsplads’ (Interview: Tillidsrepræsentant, Storkøbenhavn). ’Går du ud og spørger vores ledere, om de kender aftalen, får du et meget beskæmmende svar, som siger, hvad er det er for en aftale. Andre vil ikke være i tvivl, fordi jeg har diskuteret med dem omkring objektive årsager’ (Interview: Ledelsesrepræsentant, Sjælland).

8 Kommunale arbejdsgiveres ansættelsespraksis Tabel 9: Type af tidsbegrænsede ansatte brugt af kommunale institutioner inden for det sidste år i henhold til kommunale områder i procent. Brugt tidsbegrænset personale Projekt ansatte Begivenheds- ansatte Timelønnede vikarer Bureau- vikarer %%% Skole (n=48)99479632 Daginstitution (n=94) 96480461 Ældesektoren (n=45) 932826924 Forvaltning/kontor (n=31) 7725513 Miljø/ teknik (n=41)49-3225 Total (n=259)86568547

9 Kommunale arbejdsgiveres ansættelsespraksis (fortsat) Tabel: Typiske ansættelsessituationer for tidsbegrænset personale i henhold til kommunale områder Total (n= 259) Skoler (n=48) Dag-institution (n=94) Ældre- sektoren (n=45) Forvaltning/ kontor (n=31) Miljø /teknik (n=41) %%% Barsler356333313612 Sygdom274035241310 Projekter1049-397 Rekrutterings- Problemer 54597- Ferier142351-20 Opnormering106232-- Ændring i børnetal 5413--- Orlov91710113- Støtte-pædagog326--- Aflastning af fastansatte 6227717 Andet5234165 Total100

10 Kommunale arbejdsgiveres ansættelsespraksis (fortsat) Sources: Rostgaard (2004: table 3.3), Nielsen and Goul Andersen (2005: table Tabel 15: Informering om ledige stillinger til tidsbegrænset personale i henhold til kommunale områder i procent TotalOfteNogen gange SjældentVed ikke/ Mangler %%% Skole (n=48)1004015232 Daginstitutioner (n=94)1006020 3 Ældresektoren (n=45)100642744 Forvaltning/kontor (n=31)1004216339 Miljø/teknik (n=41)1002313858 Total (n=259)10051191416

11 Kommunale arbejdsgiveres ansættelsespraksis (fortsat) Begrundelse for at fastansætte tidsbegrænset personale % Personale mangel5 Ledige stillinger pga. naturlig afgang22 Ser medarbejderen an og fastansætter hvis fagkombinationen passer 34 Stor personaleudskiftning1 Har bevilling8 Rammeaftalen1 Ved ikke/Mangler52 Total (n=259)100 Tabel: Kommunale institutionslederes begrundelse for fastansættelse af tidsbegrænset personale i procent

12 Kommunale arbejdsgiveres ansættelsespraksis (fortsat) Tidsbegrænset ansættelser en rekrutteringsstrategi understreges af ledelsesrepræsentanter og tillidsrepræsentanters udsagn: ’Nogle gange bliver den tidsbegrænset ansættelse brugt til at se, hvordan det går. Og går vikariatperioden mindre godt, forlænger man ikke ansættelsen. Dvs. man bedømmer ud fra, hvordan forløbet under vikariatet går, også selvom institutionerne er i en personalemangel situation’ (Interview: Tillidsrepræsentant, Nordjylland). ’Det er meget forskelligt. Det kommer meget an på, om der er et hul på det tidspunkt. Det er ikke nødvendigvis dem, der går ind og får stillingen bagefter, men nogle steder går de ind’ (Interview: Ledelsesrepræsentant, Storkøbenhavn).

13 Kommunale arbejdsgiveres ansættelsespraksis (fortsat) TotalOfteNogen gangeSjældentVed ikke/ Mangler %%% Skole (n=48)1002538316 Daginstitution (n=94)1001340453 Ældresektoren (n=45)1002053207 Forvaltning/kontor (n=31) 10010232932 Miljø/teknik (n=41)10012 2946 Total (n=259)10016363415 Tabel: Fastansættelse af tidsbegrænset personale efter endt vikariat i henhold til kommunale områder i procent ’Det at den (rammeaftalen) burde virke som en beskyttelse for den arbejdsløse virker som chikane, fordi man er nødt til at frisætte dem én måned, indtil man må bruge dem igen, idet man ikke har pengene i institutionerne’ (Interview: Tillidsrepræsentant, SydDanmark).

14 Tidsbegrænsede ansattes arbejdsforhold Sources: Rostgaard (2004: table 3.3), Nielsen and Goul Andersen (2005: table Tabel 16: Tidsbegrænsede ansattes deltagelse i sociale aktiviteter ifølge deres arbejdsgiver i henhold til kommunale områder TotalArbejds- møder SeminarerÅrlige begivenheder Andre Arbejds- relaterede aktiviteter Ved ikke/ Mangler %%% Skole (n=48)10083678882 Daginstitution (n=94) 100873982112 Ældresektoren (n=45) 100844780134 Forvaltning/ kontor (n=31) 1007468741319 Miljø/teknik (n=41) 100493444546 Total (n=259)1007848761012 Gælder i vid udstrækning også for bureauvikarer, hvis de deltager er det ofte ulønnet

15 Tidsbegrænsede ansattes arbejdsforhold (fortsat) Sources: Rostgaard (2004: table 3.3), Nielsen and Goul Andersen (2005: table Tabel: Tidsbegrænsede ansattes adgang til forskellige rettigheder ifølge deres arbejdsgiver i henhold til kommunale områder i procent Samtlige ledelses- og tillidsrepræsentanter nævnte, at tidsbegrænsede lønmodtagere ikke havde adgang til kvalifikationstillæg og lokale lønforhandlinger og ofte kun fik minimum lønnen PensionLøn under barsel Barnets 1. sygedag Tillidsmands- poster %% Skoler (n=48)58637923 Daginstitutioner (n=94)6948855 Ældresektoren (n=45)67629311 Forvaltning/ Kontor (n=31) 3639683 Miljø/teknik (n=41)29324210 Total (n=259)56497610 Ved ikke/mangler (n=259)23251314

16 Tidsbegrænsede ansattes arbejdsforhold (fortsat) Eksempler på diskrimination af tidsbegrænsede ansatte mht. tillæg og lokale lønforhandlinger: ’Ny løn benyttes ikke i praksis, for man går som oftest ikke ind og honorerer en tidsbegrænset ansat frem for en fastansat. Man vælger sine Ny Løn midler til de fastansatte’ (Interview: Ledelsesrepræsentant, SydDanmark). ’De har en tendens til at nøjes med at give dem mindstelønnen i overenskomsten, medmindre jeg går ud og fanger dem. Jeg beder gang på gang om at få lov til at se det materiale, de bruger for at lægge til grund for medarbejderens løn. Det hænder, at det ikke altid er korrekt.’ (Interview: Tillidsrepræsentant, Storkøbenhavn)

17 Tidsbegrænsede ansattes arbejdsforhold (fortsat) Tabel: Tidsbegrænsede ansattes muligheder for efteruddannelse og andre personalegoder ifølge deres arbejdsgiver og i henhold til kommunale områder i procent Efter- uddannelse Hjemme- arbejds- plads Bærbare computere Andre personale goder %% Skole (n=48)54684 Daginstitution (n=94)38-103 Ældresektoren (n=45)33--4 Forvaltning/ kontor (n=31) 4810233 Miljø/teknik (n=41)3425- Total (n=259)41383 Ved ikke/ Mangler (n=259) 12

18 Mulige forklaringsfaktorer Segmenteringslitteraturen:  Samspil mellem 3 overordnede faktorer mht. forskelsbehandlingen: (Arbejdsgiverne, faglige organisationer, institutionelle rammer) Arbejdsgivernes incitamenter til forskelsbehandling:  Højne fleksibiliteten pga. afskedigelsesreglerne er anderledes for tidsbegrænset ansatte og bureauvikarer (nemmere at komme af med)  Behov for at justere arbejdsstyrken i henhold til konjunktursvingninger og økonomi  Faglige organisationers incitamenter til forskelsbehandling:  Sigter på at kontrollere konkurrencen af arbejdskraft på arbejdsmarkedet og derved sikre at kernearbejderne forbliver på arbejdsmarkedet og opnår relative gode løn- og ansættelsesvilkår  Strategier ofte forskelligartede (evt. restriktioner vedr. efteruddannelse, løntillæg og fastansættelse til kun uddannet lønmodtagere og fastansatte)

19 Mulige forklaringsfaktorer (fortsat) Institutionelle rammer:  Graden af decentralisering:  Centraliseret styre: dvs. forhandlinger om ansættelses-, løn- og arbejdsvilkår foregår centralt i kommunen frem for på den enkelte arbejdsplads  Co-regulering /semi-autonomi: forhandlingskompetencen delvist uddelegeret til den enkelte arbejdsplads i kommunen  Selvstyre: Kontrollen fra centralt plan er minimal og arbejdspladserne kan selv ansætte, underskrive ansættelsesbreve, afskedige og forhandle om løn- og arbejdsvilkår uden indblanding fra centralt plan  Arbejdspladsernes størrelse:  Arbejdspladser med mindre end fem ansatte større sandsynlighed for ikke at følge direktivets bestemmelser evt. pga. ingen tillidsrepræsentant til stede  Lokale implementeringsinitiativer:  Sandsynligheden for ikke-diskrimination er mindre blandt kommuner som har iværksat lokale implementeringsinitiativer

20 Perspektiver og Diskussion Hvordan passer tidsbegrænset ansattes og bureauvikarernes ansættelses og arbejdsvilkår med den danske flexicurity Model? Kendetegn for flexicurity modellen: (reguleringen af det danske arbejdsmarked)  Den gyldne trekant: liberale hyre/fyre regler, høj indkomstsikkerhed og en aktiv arbejdsmarkedspolitik til omskoling af ledige og lønmodtagerne Men:  Relativt mange arbejdsgivere ansætter tidsbegrænset personale og bureauvikarer, hvilket sætter spørgsmålstegn ved høj numerisk fleksibilitet?  Tidsbegrænset ansættelser er ofte en rekrutteringsstrategi- bryder lidt med princippet om liberale hyre/fyre regler  Manglende sikkerhed i form af muligheder for efteruddannelse og adgang til sociale ydelser sætter spørgsmålstegn om alle aspekter af flexicurity modellen også gælder for de mest fleksible lønmodtagere?

21 Perspektiver og Diskussion (fortsat) Spørgsmål: Hvad mener I kan være grunden til at den danske flexicurity model til en vis grad synes at fejle? Hvad mener I kan være grunden til at kommunale arbejdsgivere, især ansætter tidsbegrænset medarbejdere og bureauvikarer? Hvad mener I, kan skyldes forskelsbehandlingen af de to grupper af lønmodtagere? Hvilke tiltag kan man fra parternes og regeringens side gøre for at mindske forskelsbehandlingen mellem fastansatte og tidsbegrænset ansatte og bureauvikarer og har det nogen betydning at der forekommer den forskelsbehandling?


Download ppt "Bureauvikarer og Tidsbegrænset Ansatte - Stadig outsidere på det danske arbejdsmarked? Undervisning på KU d. 3/3/2009 Trine P. Larsen FAOS, Københavns."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google