Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTroels Iversen Redigeret for ca. et år siden
1
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister
2
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Formål: Opbygge en kultur, hvor feedback er en naturlig del af hverdagen.
3
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Baggrund: Strategisk indsats siden 2005 Nøglepersoner Kurser – 3 trin Årlige strategimøder
4
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Obligatorisk Grundkursus – 3 timer Samtaleteknik og konflikthåntering v h a simulationsøvelser – 5 x 3 timer Samtaleteknik og konflikthåndtering med video – 5 x 3 timer
5
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Evaluering Kurserne løfter niveauet Grundkurserne giver en fælles referenceramme Kurserne i samtaleteknik bidrager til kompetenceløft Organisering m. nøglepersoner ikke effektfuld
6
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
”Det kommunikerende Hospital”, Helle Petersen: Kommunikationen er et ledelsesansvar
7
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
God kommunikationskultur: Klare retningslinier - som alle kender og følger Italesættelse – man taler dagligt om kommunikation Feedback – på tværs af faglige og hierarkiske skel Metakommunikation – man taler om måden at kommunikere på
8
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
God kommunikation mellem personale og patient fører direkte og indirekte til: større patienttilfredshed og mere effektiv ressourceudnytelse Øget compliance Investering i den interne kommunikation vil smitte direkte af på patientkommunikationen
9
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Strategi: Praktiseres af alle Implementeres via Afdelingsledelse, Afsnitsledelser og Afsnitsansvarlige overlæger Støtter en kultur, hvor anerkendelse og læring er en selvfølge
10
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Kurser: Trin 1, Grundkursus obligatorisk for alle medarbejdere Trin 2, Kursusforløb i samtaleteknik og konflikthåndtering via simulationsøvelser Trin 3: Som trin 2 med video
11
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Indsatsområde det kommende år: Feedback på nærværende kommunikation
12
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Strategimøde for alle ledere - sygeplejefag, lægefaglige og sekretær Top down – buttom up Modstand og begejstring
13
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Milepælsplan Spørgeskema Handleplaner
14
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Eksempler Afdelingsledelsen: Ved møder Sekretærer: Feedbackøvelser inter-kollegialt og mellem sekretær og patient. Sengeafsnit: Fokusuger, inter- og tværkollegial feedback Ambulatorium: Supervision v. supervisor Sengeafsnit: Læringskonferencer
15
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.