Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Afsætning grundforløb 2011-2012
Lene Baake
2
Plan for uge 36 Makroforhold Virksomhedens omverden Eksterne forhold
Omverdensmodellen Afhængige og uafhængige omverden Opgaver Lene Baake
3
Informationssøgning 5 535 000 2 791 000 370 793 Se næste side – 395352
75% Opgaver lægges i wiki-en Lene Baake
4
Lene Baake
5
Hvad påvirker virksomheden?
Eksterne forhold Interne forhold Virksomhed
6
Kap. 3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden Eksterne forhold kaldes også makroforhold Eks. finanskrisen, krig, strejke Lene Baake
7
Tweet Send et tweet til #afs1
Hvordan kan et valg påvirke en virksomhed Lene Baake
8
Omverdensmodellen Centrale analysemodel af eksterne forhold
- analyse og overblik Lene Baake
9
Nærmiljø/fjernmiljø Eksterne forhold opdeles i:
Den afhængige omverden/nærmiljø Den uafhængige omverden/fjernmiljø Lene Baake
10
Den afhængige omverden
Interessenterne har stor betydning for fremtidige muligheder Den afhængige omverden (nærmiljøet) består af de aktører, som virksomheden er i jævnlig kontakt med og er afhængig af. Virksomheden kan i et vist omfang påvirke den afhængige omverden. Lene Baake
11
Virksomhedens afhængige omverden
Den afhængige omverden/nærmiljøet består af: Kunder (efterspørgsel) Konkurrenter (snæver og bred forstand) Mellemhandlere (grossister og detailhandlere) Leverandører (råvarer, halvfabrikata eller færdige varer) Lene Baake
12
Den uafhængige omverden
Mindre indflydelse på virksomheden Ikke styre men påvirke Den uafhængige omverden (fjernmiljøet) består af de faktorer og forhold, der påvirker virksomhedens beslutningsgrundlag. Virksomheden kan oftest kun i meget begrænset omfang påvirke den uafhængige omverden. Lene Baake
13
Virksomhedens uafhængige omverden 1
Demografiske forhold – ændringer i befolkningens sammensætning Produktudvikling og valg af målgruppe Lene Baake
14
Virksomhedens uafhængige omverden 2
Massemedier – radio, aviser, tv, blade og magasiner => pressen Kan give virksomheden positiv eller negativ omtale (good/badwill) Sponsoraftaler Eks. Tiger Woods, Bjarne Ris, Kyllingen fra Tølløse Lene Baake
15
Jysk støtter handicapidrætten
Lene Baake
16
Tweet Find et eksempel på en presseomtale, som har givet en virksomhed problemer Send et tweet til #afs1 Lene Baake
17
Virksomhedens uafhængige omverden 3
Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser (enkeltsager) Påvirker politikere og dermed samfundsudviklingen Virksomheden vil gerne forbindes med disse – overtage image Eks. Ældresagen, Forbrugerrådet, Red barnet, LO (s. 52) Lene Baake
18
Microsoft støtter Red Barnet
Lene Baake
19
Virksomhedens uafhængige omverden 4
Miljø Virksomheder skal overholde miljølove Forbrugernes er bevidste om miljøpåvirkning Lene Baake
20
Virksomhedens uafhængige omverden 5
Politiske og lovgivningsmæssige forhold I Danmark I EU Eks. afgifter (s. 53) Lene Baake
21
Virksomhedens uafhængige omverden 6
Samfundsøkonomiske forhold Forbrugernes tillid til samfundsøkonomien og forbrugernes købelyst påvirker virksomheder Krise påvirker i første række langvarige forbrugsgoder (biler, huse og luksusvarer) Lene Baake
22
Bilsalg Lene Baake
23
Virksomhedens uafhængige omverden 6
Disponibel indkomst er et mål for, hvad en familie eller en person har til rådighed for forbrug. BNP, arbejdsløshed, inflation, renteniveau Lene Baake
24
Virksomhedens uafhængige omverden 7
Kulturelle forhold Livsstil, sundhedsbevidsthed, miljøbevidsthed, social bevidsthed, religion, den politiske forbruger Traditioner Sociokulturelle faktorer: sociale klasser, familieforhold, uddannelsesforhold, sundhedsforhold Lene Baake
25
Virksomhedens uafhængige omverden 8
Teknologiske forhold >> eft., udbud, distr., komm. Det teknologiske stade, fx brug af internet, mobiltelefoner mv. Lene Baake
26
Opgaver Tjekopgaver Forståelsesopgaver Opgave 1 Opgave 3 Case
Lene Baake
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.