Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation i samfundsfag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation i samfundsfag"— Præsentationens transcript:

1 Innovation i samfundsfag
Workshop på Århus Statsskole og Frederiksberg Gymnasium Anders Hassing, Ørestad Gymnasium, Ditte Nørtoft Nielsen, Århus Katedralskole og Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent

2 Indhold i workshop Innovation i samfundsfag ud fra gældende læreplaner
Innovation i samfundsfag – hvorfor? Forløb: Innovation i praksis – hvordan træner vi? Demokratiske udfordringer og løsninger Generation Gæld Samfundscup Innovative småøvelser Debat: Drøftelse af muligheder og udfordringer

3 Faglige mål 1 ”anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå” undersøge andres og/eller elevens eget løsningsforslag fx innovativt forslag til hvordan kommunen skal håndtere det stigende antal ældre eller bandekriminalitet forslags relevans og konsekvenser? undersøgelse af problem og løsninger med brug af faglig viden begreber, statistik, teori og metode Bedømme elevens evne til at anvende faglig viden i sin undersøgelse af problemstilling og løsningsforslag

4 Fagligt mål 2 ”undersøge konkrete økonomiske prioriterings-problemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger” diskussion af andres og/eller egne forslag til løsninger som fx højere SU og lavere folkepension flere penge til en ny form for forebyggelse af ungdomskriminalitet og færre penge til fængsler bedømme elevens evne til at anvende økonomisk, politisk eller sociologisk viden i sin diskussion

5 Faglige mål 3 ”forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring” diskussion af andres og/eller egne forslag til politisk styring eller markedsstyring bedømme elevens evne til at diskutere konsekvenserne af andres og/eller eget forslag til politisk styring eller markedsstyring

6 Faglige mål 4 ”- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed” diskutere andres og egne udenrigspolitiske forslag fx nyt forslag om at sende danske mæglere til Ukraine og foreslå en løsning som i grænselandet mellem Danmark og Tyskland bedømme elevens evne til – med brug af begreber og teorier – at diskutere andres og egne udenrigspolitiske forslag fx bedømme elevenes brug af viden om nationale/etniske mindretal og om rettigheder for nationale mindretal i EU

7 Faglige mål 5 ”… indsamle, vurdere og bearbejde … materiale … til at undersøge problemstillinger og konkludere” kan indgå i en undersøgelse af et konkret problem eller af konsekvenserne af eget forslag til løsning af problemet. bedømme elevens metodiske evner i undersøgelsen evne til at anvende kvantitativ, kvalitativ og/eller komparativ metode

8 Kernestof: Anvende alle discipliner fx
Social differentiering og kulturelle mønstre løse integrationsproblemer Massemedier og politisk meningsdannelse forbedre branding af politikere Økonomisk styring og bæredygtig udvikling nye forslag til bedre et miljø Konflikter og Danmarks handlemuligheder nye bidrag til den udenrigspolitiske debat

9 Skriftlige opgaver 1 Skriv et notat Argumentér
Fagligt begrundet anbefaling eller strategi om, hvordan en bestemt aktør skal håndtere et konkret problem Argumentér hvordan man kort fremlægger (pitcher) et synspunkt med brug af faglig viden

10 Skriftlige opgaver 2 Opstil en model Undersøg Diskutér
model om årsagerne til et problem eller konsekvenserne af en løsning Undersøg et problem eller en løsning undersøges, og der underbygges med statistik Diskutér vurdering af konsekvenserne af et forslag til løsning af et problem.

11 Spørgsmål Til brug af gældende læreplan? Til brug af forsøgslæreplan?

12 Hvorfor?

13 Tre innovationsdiskurser
Merkantil Medborgerlig Akademisk Hvorfor innovation Entreprenørskab: Det globale marked og den internationale konkurrence kræver entreprenante evner Medborgerskab: Verdens tilstand kræver mennesker der kan tænke nyt og sætte almene forbedringer på dagsorden (fx klima og sundhed) Talentudvikling: Universiteterne kræver studerende, der kan tænke selvstændigt Hvad er innovation Innovation = at omsætte kreativitet og nytænkning til nye salgbare produkter Målorienteret Innovation = nytænke og udvirke almene/offentlige forbedringer gennem kritisk refleksion Problemorienteret Innovation = at fordybe sig i et fag og tænke selvstændigt, nyt og anderledes så der fremkommer nye faglige perspektiver Fagligt orienteret

14 Innovation i samfundsfag
Innovation i en samfundsfagskontekst Hvorfor innovation? Gør faget levende og virkelighedsnært Giver fagligheden flere dimensioner Får andre typer af elever med Fra lærd hjælpeløshed til foretagsomhed (handlekompetence) Hvad er innovation? ”Nyt, nyttigt, nyttiggjort” - nytænkende forbedringer af noget i verden med afsæt i samfundsfaglig viden om empiri, begreber og teori Løsningsorienteret undervisning Rummer alle tre innovationsspor! Innovation som det didaktiske greb, der forener tækning og handling

15 Hvordan?

16 Byggesten i det innovative arbejde
Identifikation af problem Forståelse af problem Løsninger Formidling og/eller realisering af løsning Dynamik og fravær af linearitet – hvordan strukturere?

17 Index: Dansk non-profit org. Index: Award Uddannelsesprogram

18 ”Kompas” Fire faser Bruger i centrum ”Designtænkning” Bæredygtighed
Fastholde elever i fordybelse: Don’t jump to solutions! … men hvordan bliver det samfundsfag?

19 problemformulering formuler løsning diskuter anbefal strategi argumenter anvend model opstil hypotese undersøg indsaml empiri brugertest kreativ, eksperimentel fase

20 Eksempler

21 Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger
Bidrag til Samfundscup 2013 Bygger oven på traditionelt undervisningsforløb om demokrati og deltagelse ”SamfundsCup-projektet skal anvise en løsning på et af jer identificeret samfundsproblem som hører under det overordnede tema ”demokrati".” Produkt: En mundtlig præsentation understøttet af visualisering af jeres løsning Et skriftligt notat til en relevant aftager/samarbejdspartner Samfundscup Fagligt funderet og innovationsorienteret konkurrence for samfundsfagselever (A og B) Finansieret af FALS og Columbus og organiseret i et samarbejde mellem projektledere og lokale tovholdere => græsrodsdrevet Præmien: en tur til Christiansborg og kr., offentliggørelse i Samfundsfagsnyt samt kontaktperson til videre arbejde med og realisering af projektets idé Tilmelding senest 1. oktober

22 Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger
1. Brainstorm, gruppedannelse, og idegenerering med associationskort 2. Problemformulering i form af: et "løsningsorienteret spørgsmål" a la: hvordan undgår vi..., hvordan styrker vi..., på hvilken måde kan vi...? 3. Udfylde videnskort 4. Sum up - grupper giver feedback og feedforward til hinanden

23 Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger
Hvem er problemet et problem for? Udfyld en persona-skabelon med de relevante informationer. På den måde kan I lave en slags hypotese om, hvem jeres brugere er. Hvem kan hjælpe jer til at forstå problemet og brugerne? Tilføj videnskortet mindst én samfundsteoretiker eller samfundsfaglig model og mindst tre centrale fagbegreber, I skal bruge til at undersøge problemet med.

24 Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger
Empiri Begreber Politikskandaler Normskandaler Mediesystem og nyhedskriterier Modelanvendelse kvalitative interview

25 Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger
Associationsøvelser: Idépoker Byg en løsning Orakelrunde

26 Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger

27 Eksempel 1: Demokratiske udfordringer og løsninger
Originalitet? Innovativ, kreativ og god løsning på aktuelt samfundsproblem? Faglighed? Argumenterer og understøtter med begreber, teorier og data? Omverden? Testet projektet og prøvet ideer af? Formidling? Vellykket, flydende sprog, præcis argumentation?

28 Øvelse Byg en bæredygtig velfærdsmodel

29 Eksempel 2: Generation Gæld
Fire moduler af 90 minutter 1.g Bygger ovenpå lille økonomiforløb med tema om unge og gæld (Zetland single)

30 Eksempel 2: Generation Gæld
Interview: Undersøg målgruppen (unge = elever på skolen)  persona (målgruppe-karakteristik) Sum up: Præsenterer kort persona for andre grupper/lærer

31 Eksempel 2: Generation Gæld
Udvikler prototyper på løsningsforslag Sum up: Præsenterer den for brugere  feedback

32 Eksempel 2: Generation Gæld
Færdiggør løsning: En app hvor man chatter med en økonomisk rådgiver og får råd fra andre brugere Sum up: faglig elevatortale med præsentation af løsning – hvordan skaber den værdi i samfundet?

33 Byggesten i det innovative arbejde
Identifikation af problem Eksempelvis: Velfærdsstatens udfordringer Forståelse af problem Eksempelvis: Befolkningens øgede krav og forventninger presser velfærdsstatens økonomi og legitimitet Mål Eksempelvis: Levedygtig og fair velfærd Løsninger Eksempelvis: Filosofisk opgør med vækstregimet via udvikling af ny legitim velfærdsideologi Formidling/udførelse af løsning Eksempelvis: Skrive velfærdsmanifest og pitche ideen om at igangsætte facebookkampagne til Modkraft Dynamik og fravær af linearitet!

34 Succeshistorierne

35 SamfundsCup Fagligt funderet og innovationsorienteret konkurrence for samfundsfagselever (A og B)!! Finansieret af FALS og Columbus og organiseret i et samarbejde mellem projektledere og lokale tovholdere => græsrodsdrevet! Præmien: en tur til Christiansborg og kr., offentliggørelse i SamfundsfagsNyt samt kontaktperson til videre arbejde med og realisering af projektets idé Tilmelding senest 1. oktober

36 Produkt og vurderingskriterier
SamfundsCup-projektet: Løsning på et identificeret samfundsproblem under det overordnede tema. En skriftlig, handlingsorienteret anbefaling (notat) (max 1200 ord ca. 3 normalsider) En mundtlig formidling af produktet ved brug af digitalt formidlingsværktøj (Fremlæggelsen må max tage 10 min) Vurderingkriterier: Originalitet Faglighed. Omverden. Formidling. 2-4 elever samarbejder om projektet

37 Årets gang Inspirationsdage (oktober/december)
Projektfase (november/marts) Kåring af skolevindere (medio/ultimo marts) Regionalfinaler med de lokale skolevindere (April) Landsfinale på Christiansborg (Maj)

38 Inspirationsdage Idégenereringsworkshop – del 1
2. Korte inspirationsoplæg fra 2-3 ”eksperter” 3. Idégenereringsworkshop – del 2

39 Projektfasen Lokal forankring og stor frihed Tre eksempler
Aftale med lokalpolitiker/ekstern partner om at udarbejde løsninger på konkret problem Aftale med kolleger om at lave workshops i hinandens klasser Eksempel fra forrige år: Social bæredygtighed – ulighed og marginalisering Demokratisk bæredygtighed – demokrati og fred - det arabiske forår som case Bæredygtigt miljø og den politiske forbruger Det bæredygtige velfærdssamfund Del af et almindeligt velfærdsforløb med løsningsorienteret afslutning

40 Forløbseksempel: Ungdommens arenaer
Innovative kompetencer kan indtænkes i et helt forløb – også i 1.g og på c-niveau Fokus: Dilemmaer, som nutidens unge står overfor!

41 Innovative elementer i forløbet?
Tænkeøvelser om egen oplevelse af udfordringer: problemidentifikation Træning af netværkskompetencer: problemforståelse og mulighedsorientering via spørgsmål der stilles til ”ukendt” Træning i at arbejde løsningsorienteret – idégenereringsproces og idéskabelon: krea-kompetencer og handlekompetence Træning i formidling via skabelon for pitch

42 Innovative småøvelser
Også når det ikke er komplette innovationsforløb – kan de innovative kompetencer trænes!

43 Netværkskompetence Kortlægning af klassens netværk: Lav en liste på mindst fem ressourcepersoner i fht velfærd. Kategorisering af netværk. Undersøgelse af holdninger til ”Fremtidens Velfærd i Danmark” via klassen eget ressourcekatalog. De inddeles i grupper, og hver gruppe får tildelt/vælger 3-4 ressourcepersoner/organisation Det er vigtigt, at eleverne er instrueret i, at det skal være korte samtaler (5-10 min), hvor de er velforberedte. Dvs. de har nogle konkrete underspørgsmål til overemnet ”Fremtiden Velfærd”. Eksempelvis: Gør vi nok for de fattige i Danmark? Skal det være nemmere at tvangsfjerne børn? Betaler vi for meget i skat? Skal der indføres brugerbetaling på eksempelvis lægebesøg?

44 Pitch en andens idé – trin for trin
Opgave: Lad eleverne parvis finde et løsningsforslag på eller giv dem et aktuelt løsningsforslag fra politiker. Få dem til via deres mobiltelefoner at optage et pitch af deres tildelte idé på max 3 min ud fra pitch-skabelonen En start der fænger (5%) En beskrivelse af, hvilke væsentlige behov der opfyldes med din idé (hvem giver ideen værdi for)? (20 %) En beskrivelse af hvad projektet går ud på. Hvad er det unikke eller nytænkende ved forslaget? (50%) Hvordan får brugerne gavn af projektet? Hvad er effekten af projektet (10%) Hvilke fordele har forslaget ift. eventuelt andre lignende projekter (økonomisk nem at gennemføre, bruger den ekspertise I selv har m.m) (10%) En god afslutning eller opsamling på de væsentligste pointer (5%)

45 Afslutningsdebat Muligheder og udfordringer:
Hvordan kan innovation integreres i den daglige samfundsfagsundervisning? Gode ideer? Erfaringer? Hvilken innovationsmetode skal jeg anvende? Udfordringer? ?


Download ppt "Innovation i samfundsfag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google