Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø"— Præsentationens transcript:

1 Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Mads Hermansen, professor, dr. pæd. Nordic School of Public Health

2 Formål At afgrænse læring, definere det, introducere til en personlig sammenfattende fortolkning af læring og undervisning At åbne for drøftelse af tilrettelæggelse af undervisning og vejledning med udgangspunkt i formålet om omstilling til grønne energi løsninger

3 Tidsplan 13.00 Goddag, præsentation, formål, program. 13.15 Oplæg
14.30 Kaffe og øvelse 15.00 Fælles drøftelse af de vigtigste elementer og identifikation af huskepinde til kvalitetsudvikling af Akademiets egen virksomhed

4 Oversigt over oplæg/Mads
Første del af oplæg Hvad er læring? En definition Forholdet mellem kontekst og kognitive/emotionelle processer Social læringsteori/kognitiv læringsteori Læringens rum En model til forståelse af læring som kognitiv/emotionel/konativ proces i kontekst Læringens landevej Læringens vertikalitet Dagligdagsudgaven G. Batesons udgave med elaboreringer Læringens udspændthed mellem møje og overskud Andet del af oplæg Historiefortælling og læring Læringens univers Tredje del af oplæg Læring og undervisning

5 Hvad er læring? En minimalistisk definition på læring
Det er læring når noget, hos den der kunne komme til at lære, kobles sammen med noget andet eller differentieres, og det giver mening. (Hermansen 2005 p In: Læring – en status)

6 Opgaven At hjælpe kursisten til at komme til sig selv i en fortolkning af en fortolkning (finde ud af hvem man er i forhold til at være kursist). At hjælpe kursisten til at komme til sig selv gennem en fortolkning af faget At skabe læringsrum Udspændt mellem spejling og idealisering Spillende op til selvfremhævelse og det at være del af et fællesskab

7 1. dimension Læringens landevej

8 1. Dimension fortsat

9 2. dimension. Vertikaliteten

10 Bateson parafrase 0 Det er lært 1 At lære 2 At lære at lære
3 At omlære 4 At aflære for at nylære (frit efter J. Gleerup i B. Ryberg & M. Thrane (2003)

11 3. dimension

12 Fortæl, erkend og gør Hvad er historier?
En grundlæggende tidsordning Et plot Hvad sker der når man fortæller historier?

13 Fortæl, erkend og gør Hvad gør historier? Emotionel katarsis
Skaber mening Præfiguration Konfiguration Mulighedsåbner Refiguration Hjælper til at besinde sig på livet Forbinder til kanon Skaber retvisende institutioner

14 Øvelse Beslut dig lynhurtigt for hvilken undervisningssituation der er den bedste du i som elev/studerende har deltaget i. Brug derefter 5 min på at fortælle din partner om den. Når begge har fortalt skal I i fællesskab identificere det eller de læringssyn, som lå bag denne undervisning (i alt 15 min.) Derefter går vi i plenum og undersøger om de identificerede læringssyn også er jeres egen præference

15 Essensen: Grundscriptet eksemplificeret med opdragelse og undervisning
En førsituation (forforståelse, feedforward) Situationen En eftersituation (evalueringen, feedback)

16 Litteratur Hermansen, M. (2003): Omlæring. Klim Århus. (Engelsk udg. Relearning (2006): CBSPress. København. Hermansen, M. (1996/2005): Læringens Univers. Klim. Hermansen, M & J. D. Rendtorff.(2002): En hermeneutisk brobygger. Tekster af Paul Ricæur. Klim. Ricæur, P. (1976): Interpretation theory. Discource and the Surplus of Meaning. Texas Christian University Press.


Download ppt "Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google