Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristoffer Lauridsen Redigeret for ca. et år siden
1
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen Niels Grønbæk Nielsen
2
Videncenterstrategi Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidlerLæremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler Center for Kulturfagenes DidaktikCenter for Kulturfagenes Didaktik NavimatNavimat CandCand Nationalt videncenter for læsningNationalt videncenter for læsning
3
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidlerNationalt videncenter for læremidler Partnerskabet: Professionshøjskolerne Lillebælt, Sjælland og SønderjyllandPartnerskabet: Professionshøjskolerne Lillebælt, Sjælland og Sønderjylland Mål: kvalitet i læremidler og i brug af læremidlerMål: kvalitet i læremidler og i brug af læremidler
4
Forlag: produktion af læremidler Grundskole: afprøv- ning af læremidler Videnskredsløb Universitet: forsk- ning i læremidler Grundudd.: didakti- sering af læremidler CFU: formidling af læremidler L.dk: evaluering og ud- vikling af læremidler EVU: formidling af læremiddelsdidaktik Internationalt net- værk: udveksling Andre videncentre og uvm: samarbejde
5
Aktørtrekanten Grundskole:Anvendelse Forlag:Professionshøjskole: ProduktionVurdering Almen læremiddel- didaktik
6
Projektspor 3. Anvendelse: Hvad virker? 1. Produktion:2. Vurdering: Hvad sælger?Hvad er godt? 4. Almen læremiddel- didaktik
7
Faglig udviklingsskole Hvad er det?
8
Baggrund Politisk intention om at forny og udvikle kvalitet i samfundsmæssige velfærdsinstitutioner Politisk intention om at forny og udvikle kvalitet i samfundsmæssige velfærdsinstitutioner Forskellige faser i en udvikling Forskellige faser i en udvikling Danmarks lærerhøjskole Danmarks lærerhøjskole Statens forsøgsskole Statens forsøgsskole CVU’er og DPU CVU’er og DPU Professionshøjskoler Professionshøjskoler
9
Professionsviden Teoretisk overbygning Teoretisk overbygning Viden – der virker Viden – der virker Læreruddannelse
10
Professionsviden
11
Professionsviden Forskningsviden er karakteriseret ved, at den er teoribaseret og generaliseret, søger at forklare eller forstå, men ikke nødvendigvis kan vejlede praksis. Forskningsviden er karakteriseret ved, at den er teoribaseret og generaliseret, søger at forklare eller forstå, men ikke nødvendigvis kan vejlede praksis. Udviklingsviden er karakteriseret ved at den søger at forklare praksis for at kunne intervenere. Den belyser på en gang et særligt fagligt eller tværfagligt domæne og inddrager samtidig de processer, hvori viden opstår og deles. Udviklingsviden er karakteriseret ved at den søger at forklare praksis for at kunne intervenere. Den belyser på en gang et særligt fagligt eller tværfagligt domæne og inddrager samtidig de processer, hvori viden opstår og deles. Praksisviden er karakteriseret ved at den er erfaringsbaseret og lokal, men ikke nødvendigvis overførbar til andre sammenhænge. Praksisviden er karakteriseret ved at den er erfaringsbaseret og lokal, men ikke nødvendigvis overførbar til andre sammenhænge.
12
Forskning Udvikling Praksis Videndeling og udvikling Tre i princippet ligeværdige vidensformer Skal virke i et konstruktivt samspil for at kunne udvikle viden for professionsområdet. Fra nedsivning til gensidig udveksling
13
Faglig udviklingsskole En særlig foregangsskole i en proces, hvor intentionen er at etablere en større gensidighed i samspillet mellem forskning, grunduddannelse / efter- og videreuddannelse og skolens praksis. En særlig foregangsskole i en proces, hvor intentionen er at etablere en større gensidighed i samspillet mellem forskning, grunduddannelse / efter- og videreuddannelse og skolens praksis. To overordnede forventninger: At skolen i samarbejde med Læremiddel.dk udvikler ideen om en faglig udviklingsskole er set i relation til forskning og udvikling af professionel viden inden for MVU-området. Det forventes, at Læremiddel.dk søger om særlig støtte til dette projekt hos undervisningsministeriet. At skolen i samarbejde med Læremiddel.dk udvikler ideen om en faglig udviklingsskole er set i relation til forskning og udvikling af professionel viden inden for MVU-området. Det forventes, at Læremiddel.dk søger om særlig støtte til dette projekt hos undervisningsministeriet. At skolen indgår i en række af de konkrete projekter, der er og bliver sat i gang i læremiddel.dk-regi. At skolen indgår i en række af de konkrete projekter, der er og bliver sat i gang i læremiddel.dk-regi.
14
Faglig udviklingsskole læremiddel.dk og Center for Kulturfagenes Didaktik Opgaver – læremiddel.dk og Center for Kulturfagenes Didaktik Systematisk afprøvning og evaluering af forskellige undervisningsmaterialer Identificerer og formulerer faglige og pædagogiske problemstillinger Virker med sparring og kritik Indgår i konkrete projekter, fx web.tv Samarbejder med konsulenter fra CFU.
15
Faglig udviklingsskole læremiddel.dk og Center for Kulturfagenes Didaktik Forskning og udvikling Indgår i et større videnskredsløb, Indgår i alle forksnings- og udviklingsfaser Kan indgå ad hoc i mindre delprojekter Afprøvning af undervisningsmaterialer, undervisningskoncepter, empiriindsamling og forskellige typer af evalueringer med henblik på dokumentation og effektvurdering. Støtter forskningsprogrammers empiriindsamling
16
Faglig udviklingsskole læremiddel.dk og Center for Kulturfagenes Didaktik Professionsnetværk Netværk med lærere og ledere fra andre faglige udviklingsskoler. Netværk i relation til konkrete projekter i læremiddel.dk. Kan deltage i netværk med medarbejdere fra universitetet, CFU, læreruddannelsen mm.
17
Faglig udviklingsskole læremiddel.dk og Center for Kulturfagenes Didaktik Særlig faglig interesse dansk, matematik, naturfag, historie religion/kristendomskundskab
18
Faglig udviklingsskole læremiddel.dk og Center for Kulturfagenes Didaktik Grundressource til projektlærere: Sætte sig ind i projektet10 timer Deltagelse i professions-netværk15 timer (3 møder af 3 t) Særlig fleksibel forberedelse 40 timer – det må forventes, at projektlæreren skal kunne deltage i møder, konferencer, symposier mm. Det stiller krav om en hvis fleksibilitet til at kunne frigøre sig fra fx undervisningsforpligtelser. Formidling internt og eksternt15 timer (formidling til pædagogisk råd og til videncenter) Koordinering20 timer (internt og med videncenter) Hertil kommer arbejdstimer til deltagelse i konkrete projekter.
19
Faglig udviklingsskole læremiddel.dk og Center for Kulturfagenes Didaktik Plan forår 2008: Januar 2008Præsentation - skoleledermøde - møder for interesserede Afklare budget Februar 2008Udsendelse af invitationer til interesserede skoler Februar 2008Kontrakt med 5-6 skoler i Odense-området Marts – april 2008Indkredsning og kobling mellem skoler, projekter i Læremiddel.dk, mm. Kontakter til faglige miljøer i læreruddannelsen Evt. seminar – ideudveksling og forberedelse af konkrete aktiviteter i skoleåret 2008 – 2009
20
Faglig udviklingsskole læremiddel.dk og Center for Kulturfagenes Didaktik Interesse: Gode faglige miljøer indenfor et eller flere af fagene: dansk, matematik, naturfag, historie religion/kristendomskundskab Yderligere spørgsmål: Thomas Illum Hansen / Niels Grønbæk Nielsen University college Lillebælt
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.