Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afClara Nøhr Redigeret for ca. et år siden
1
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis
2
Transfer At anvende viden og kunnen lært i en sammenhæng til at kvalificere handling i en anden Uddannelse handler måske ikke så meget om at blive klogere, men om at blive bedre til at handle!
3
Tre vigtige faktorer 1.Personlige faktorer 2.Faktorer i undervisningen 3.Anvendelseskonteksten
4
Hvad virker bedst? 1.Personlige faktorer: 35% 2.Faktorer i undervisningen: 20% 3.Anvendelseskonteksten: 45% Hvorfor bruger vi så mest tid på undervisningen? Kilde: Bjarne Wahlgren Professor i voksenpædagogik ved DPU
5
Transfer sker ikke automatisk Vanskeligheder ved at se sammenhæng – Manglende lighed mellem læringssituation og anvendelsessituation Vanskeligheder ved at oversætte viden til praksis – Kræver komplekst oversættelsesarbejde – Rekonceptualisering Modvilje mod at anvende det lærte – Den nye viden overlejres af vaner, traditioner, ”Vi plejer…” Konteksten vanskeliggør anvendelsen – Anvendelse af læring forudsætter forandring: kan møde social modstand Hvad får dette jer til at tænke på?
6
Perspektiver Mere vægt på læring i praksis Skærp samspillet mellem faktorer Forholdet mellem nær og fjern transfer
7
Observation som metode
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.