Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagen i dag Velkommen Kort intro til det samlede initiativ - baggrund, indhold og formål Udviklingsprojektet: Indhold, formål og målgruppe Modelafprøvningen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagen i dag Velkommen Kort intro til det samlede initiativ - baggrund, indhold og formål Udviklingsprojektet: Indhold, formål og målgruppe Modelafprøvningen."— Præsentationens transcript:

1 Tidlig Tværfaglig Indsats – kommunernes tværfaglige samarbejde Informationsmøde 10. februar 2011

2 Dagen i dag Velkommen Kort intro til det samlede initiativ - baggrund, indhold og formål Udviklingsprojektet: Indhold, formål og målgruppe Modelafprøvningen – indhold og krav til deltagelse Projekt- og processtøtte Vidensopsamling Evaluering af lovændringerne PAUSE – kl. ca Spørgsmål Kaffe og kage

3 Det samlede initiativ Baggrunden for det samlede initiativ er:
Udfordringer i det tværfaglige samarbejde Det har bl.a. ført til lovændringer i serviceloven: Nye muligheder for at udveksle oplysninger om private forhold ( §49a) Tydeliggørelse af underretningspligten (§ 153) Det samlede initiativ består af: Informationsmateriale (pjecer og konferencer) Udviklingsprojekt: Kortlægning, modelafprøvning, vidensopsamling og -formidling Evaluering af lovændringer Formålet med initiativet er: Bidrage til generel styrkelse af det tidlige, tværfaglige samarbejde og understøtte implementeringen af lovændringerne

4 Baggrund Udfordringer i det tværfaglige samarbejde
Benspænd i forhold til at yde tidlig indsats Udveksling af oplysninger: Fagpersoner er tilbageholdende med at indgå i faglige diskussioner om et konkret barn eller en ung. Frygter bl.a. at bryde lovgivning om tavshedspligt. Særligt aktuel problemstilling i samarbejdet mellem socialforvaltning, skole, sundhedspleje og dagtilbud. Underretningspligt Tvivl om hvornår den indtræder. Herunder hvor langt man skal gå ”i eget regi” Fagpersoner oplever, at de underretter, men at der ikke handles

5 Baggrund Lovændringerne
Udveksling af oplysninger om private forhold (§ 49 a) Nødvendig som led i det tidlige eller forebyggende arbejde Udveksling kan ske én gang Opfølgende møde i særlige tilfælde En ret, men ikke en pligt SSD-samarbejdet (Socialforvaltning, Skole, Sundhedspleje og Dagtilbud)

6 Baggrund Lovændringerne
Fagpersoners underretningspligt (§ 153) Underretningspligten tydeliggjort Underretning ved vold eller andre overgreb Tilbagemelding til underretter

7 Baggrund Lovændringerne
Vedr. tværfagligt samarbejde Krav om tværfaglige grupper ophæves (§ 49) Pligt til at arbejde tværfagligt består: - § 19 (Generel bestemmelse) - § 46 (Ny formålsbestemmelse) Tilrettelæggelse op til kommunerne

8 Udviklingsprojektet - Kortlægning, modelafprøvning og vidensformidling

9 Udviklingsprojektet - Kortlægning
Kortlægning af perspektivrige tværfaglige samarbejdsmodeller Formålet med kortlægningen har været: at identificere tværfaglige samarbejdsmodeller, der på centrale punkter repræsenterer særligt perspektivrige tilgange i forhold til implementering, forankring og organisering af tværfagligt samarbejde i forhold til børn og unge med behov for særlig støtte. at beskrive metodiske elementer i en tværfaglig samarbejdsmodel at skabe grundlag for anbefalinger og inspiration for kommunernes arbejde med at udvikle og optimere den tidlige, helhedsorienterede og tværfaglige indsats.

10 Udviklingsprojektet Formål
TEKSTB0KSE MED BAGGRUNDSBILLEDE Indsæt alternativt billede ved at højreklikke  Formater Autofigur  Farver og steger  Vælg Effekter under drop down menu Farve  Billede  Vælg billede. Anvend evt. andre farver fra ministeriets farvepa-lette til tekstbokse. Udviklingsprojektet Formål Formål med udviklingsprojektet: Styrke en tidlig, helhedsorienteret og tværfaglig indsats i forhold til børn og unge. - Hensigten er, at alle børn og unge kan opnå de samme muligheder for personlig udfoldelse, udvikling og sundhed som deres jævnaldrende. Understøtte og styrke fagpersoner fagligt og organisatorisk i det tværfaglige samarbejde. - Hensigten er at sikre, at børn og unge får tilstrækkelig støtte rettidigt, dvs. tidligt i forhold til et problems opståen.

11 Udviklingsprojektet Delmål
Opnå viden om: hvordan man bedst muligt udvikler praksis i forhold til de nye muligheder, der er opstået i forbindelse med lovændringerne i servicelovens § 49a (udveksling af oplysninger om rent private forhold) og § 153 (underretning) hvordan en ordning med socialrådgivere på skolerne bedst muligt kvalificerer arbejdet med tidlig indsats over børn og unge med behov for særlig støtte. hvordan man bedst muligt inddrager forældrene, børn og unge i respektfuld dialog i samarbejde omkring barnet. Herunder i de situationer, hvor man inden for SSD-samarbejdet har anvendt muligheden for tværfaglig dialog uden samtykke.

12 Udviklingsprojektet - Forventede resultater
Ved projekternes afslutning: At fagpersoner arbejder fagligt velfunderet og yder en tidlig, helhedsorienteret og tværfaglig indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte. At en model for tværfagligt samarbejde med de elementer, der er nævnt i afsnit 7, er afprøvet og justeret, så den understøtter den tidlige, helhedsorienterede og tværfaglige indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte At de enkelte kommuners udviklingsprojekt er veldokumenteret og, at kommunens justerede model er velbeskrevet med henblik på formidling til andre kommuner. Med afsæt i formål og delmål skal projektkommunerne opstille SMART-sikrede mål for det konkrete projekt. Fagligt velfiunderet: se afsnit 7 i vejledning. Elementer: Organisering, forståelsesramme, udveksling af oplysninger og underretninger, inddragelse af forældre, inddragelse af børn og unge, socialrådgivere på skoler

13 Udviklingsprojektet Målgruppe
Børn og unge med behov for særlig støtte Fagpersoner, der til dagligt arbejder med børn og unge, og som skal yde en tidlig, helhedsorienteret og tværfaglig indsats; herunder de fagpersoner, som indgår i det tværfaglige SSD-samarbejde (socialforvaltning, skole, sundhedspleje og dagtilbud). Kommunen formulerer overordnet og direkte målgruppe for det konkrete projekt med afsæt i lokale forhold ved ansøgningstidspunktet.

14 Udviklingsprojektet - Modelafprøvningen

15 Modelafprøvningen Generelle krav
Kommunen skal beskrive en model for tværfagligt samarbejde. Indholdet sammensættes og præciseres inden for rammer, krav og anbefalinger, der angives i vejledningen Ikke krav om en bestemt model, men modellen skal omfatte følgende syv delelementer: Organisatoriske rammer for modellen Forståelsesrammer og begreber, som modellen bygger på Forældresamarbejde Inddragelse af børn og unge Underretninger Udveksling af oplysninger om rent private forhold Socialrådgivere på skoler. Kommunens model skal løbende gennem projektperioden afprøves og justeres. At der er tale om en modelafprøvning betyder, at kommunen forpligter sig til at sikre, at alle implicerede parter anvender modellen. Modelafprøvningen kan finde sted i hele eller dele (fx distrikt) af kommunen Der skal være dokumenteret ledelsesopbakning fra både social- og skoleområdet

16 Modelafprøvningen Delelement 1: Organisering
Ledelsesopbakning, -engagement og –prioritering Velfungerende samarbejdsfora mellem de involverede ledelsesniveauer At de forskellige faggrupper, der indgår i det tværfaglige samarbejde, er repræsenteret på lederniveau At der er adgang til forskellige ledere med beslutningskompetence i processen En veludviklet praksis for efteruddannelse af medarbejdere, der har kontakt med børn og unge med særlig behov for støtte Styringsredskaber (Klar struktur og kommandoveje i fx handlevejledninger) Eksterne samarbejdslinjer - tværsektorielt samarbejde

17 Modelafprøvningen Delelement 2: Forståelsesrammer
Modellen skal være baseret på en teoretisk forståelsesramme, herunder klart definerede begreber. En fælles teoretisk forståelsesramme har til formål at målrette, understøtte og inspirere det tværfaglige og tværsektorielle arbejde samt danne grundlag for fælles begreber, metoder og redskaber. En fælles teoretisk forståelsesramme er endvidere afgørende for en fælles ressource- og problemforståelse samt valg af indsatser Eksempler: ICS eller Nygrens omsorgsmodel Der stilles ikke krav om en bestemt forståelsesramme og begrebsdefinition. For at målrette og understøtte den tidlige indsats er det afgørende, at der på tværs af organisatoriske niveauer og faggrupper i den enkelte kommune opnås en fælles forståelse af begreber. Dette vil underbygge overensstemmelse i indsatsen mellem det individuelle niveau (medarbejderen), det kollektive niveau (det nære arbejdsfællesskab) og det organisatoriske niveau (den måde kommunen har valgt at strukturere sin opgaveløsning på – fx tværfaglige grupper eller ad hoc grupper).

18 Modelafprøvningen Delelement 3: Forældresamarbejde
Tiltag som er væsentlige i forbindelse med vellykket forældresamarbejde og –inddragelse: Grundlæggende værdier og orienteringer i forhold til forældreinddragelse indskrevet i kommunens sammenhængende Børne- og Ungepolitik og understøttet af et formuleret værdisæt samt en specifik teoretisk tilgang Klare retningslinjer og fastlagte procedurer Understøttende redskaber, fx handleanvisninger med skemaer og skabeloner Let adgang til faglig sparring og støtte i hverdagen, herunder fra særlige ressourcepersoner Opkvalificering/videreuddannelse af fagpersoner, fx i den svære samtale, forståelsesrammer i forhold til forældre mv. Fremhæves i de 19 perspektivrige modeller. Grundlæggende værdier og orienteringer som går igen – fra børnepolitik gennem retningslinjer og procedurer til redskaber. FX Ålborg… at tale om forældre på en bestemt måde kan få betydning (kommune eksempel??) Fastlagte procedurer: Fx at underretter inviteres med til møde ”på kommunen”, sammen med forældre og sagsbehandler (som evt. fører ordet, og er særlig kvalificeret til den svære samtale). Eller at ledere altid tager de svære samtaler i skolen eller daginstitutionen, Let adgang til sparring og faglig støtte: Fx 1½ leds medarbejdere, skolesocialrådgivere, hvor man kan drøfte en problemstilling

19 Modelafprøvning Delelement 4: Inddragelse af børn og unge
Tiltag som er væsentlige i forbindelse med inddragelse af børn og unge i det tværfaglige samarbejde: Grundlæggende værdier og orienteringer i forhold til inddragelse af børn og unge er indskrevet i kommunens sammenhængende Børne- og Ungepolitik og understøttet af et formuleret værdisæt samt en specifik teoretisk tilgang Klare retningslinjer og fastlagte procedurer Understøttende metoder (fx børnesamtalen) og redskaber i form af fx handleanvisninger, skemaer og skabeloner Let adgang til faglig sparring og støtte i hverdagen, herunder fra særlige ressourcepersoner Opkvalificering/videreuddannelse af fagpersoner, fx i børnesamtalen.

20 Modelafprøvning Delelement 5: Underretninger
Tiltag som er væsentlige ifm. underretninger: Beskrivelse af formålet med at foretage og behandle underretninger set i forhold til lovgivning og kommunens praksis, herunder retningslinjer i forhold til hvornår involvering af socialforvaltningen skal betragtes som en underretning. Klare procedurer og retningslinjer. Præcise, grundige og lettilgængelige handlevejledninger og skabeloner vedrørende underretning. Handlevejledningerne er bl.a. med til at sikre ensartede procedurer på alle niveauer i organisationen. Faglig sparring og støtte til den fagperson, der underretter. Forskel og uklarhed om begrebet. Hvornår

21 Modelafprøvning Delelement 6: Udveksling af oplysninger
Tiltag som er væsentlige ifm. udveksling af oplysninger: Præcise, grundige og lettilgængelige lokale handlevejledninger Bl.a. i forhold til: Notatpligt Opbevaring af oplysninger Inddragelse af børn, unge og forældre Vejledning i forhold til tilfælde, hvor samtykke ikke opnås

22 Modelafprøvning Delelement 7: Socialrådgivere på skoler
Sikring af ledelsesmæssig opbakning og fokus; både fra skoleleder og familiechef i socialforvaltningen. Præcisering af skolesocialrådgivernes funktion, rolle og aktiviteter både ift. skolen og forvaltningen. Herunder systematiseret sparring og samarbejde med andre socialrådgivere. Strategi for udbredelse af kendskabet til skolesocialrådgiverne, herunder en målrettet indsats i forhold til at udbrede kendskabet til muligheder i ordningen. Hvis funktion og rolle ikke er beskrevet: uklarhed både fra lærere mv men også fra socialrådgiverens kollegaer i forvaltningen. Ledelsesopbakning: både lokal skoleleder og forvaltningsniveau

23 Projekt- og processtøtte

24 Projekt- og processtøtte
Til kvalificering af projektbeskrivelsen Til implementering af ny lovgivning (SSD samarbejdet og underretningsreglerne) Til afdækning af efteruddannelsesbehov Til afprøvning af socialrådgivere på skoler i det tværfaglige kommunale samarbejde Møder og seminarer Møder med hver kommune Fælles erfaringsseminarer Refusion af merudgifter ved projektdeltagelse Modeludvikling og afprøvning (socialrådgiver på skoler) Herunder til skræddersyet behovsafstemt efteruddannelse af relevant personale Vidensopsamling

25 Udviklingsprojektet - Vidensopsamling

26 Vidensopsamling Løbende vidensopsamling, der udmøntes i implementeringsguide til alle landets kommuner Servicestyrelsen forestår en løbende vidensopsamling, som kommunen skal afsætte ressourcer til at bidrage til. Der forventes skriftlig såvel som mundtlig indrapportering.

27 Evaluering af lovændringerne

28 Evaluering af lovændringerne
Evalueringen skal føre til: Beskrivelse af væsentlige problemstillinger vedrørende underretning og udveksling af oplysninger om private forhold Redegørelse for i hvilken grad og hvordan lovændringerne bidraget til at styrke det tværfaglige samarbejde og en tidlig indsats Redegørelse for udviklingsprojekternes erfaringer med positive og negative konsekvenser af lovændringerne.


Download ppt "Dagen i dag Velkommen Kort intro til det samlede initiativ - baggrund, indhold og formål Udviklingsprojektet: Indhold, formål og målgruppe Modelafprøvningen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google