Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011."— Præsentationens transcript:

1 Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011

2 B AGGRUND  Generelt problem med lektielæsning  Udpræget problem med manglende afleveringer  Afsmittende virkning på fravær  Afsmittende virkning på frafald

3 A KTIVITER 2 aktiviteter sat i gang:  Faste ugentlige lektiemoduler  Skrivemoduler tildelt de enkelte fag med skriftligt arbejde

4 S UPPLEMENT TIL  Ønske om reduktion af frafald  Opstramning af fraværspolitik  Prioritering af og succes med mentorstøtte

5 L EKTIEMODULER  2 faste ugentlige lektiemoduler  Lige fordelt mellem faglærerne  Skemalagt midt på dagen  Mødepligt  Læse-lektier og afleveringer

6 E VALUERING - LEKTIEMODULER Eleverne:  Generel tilfredshed med modulerne  75% er tilfredse med antal af lektiemoduler  Resten ønsker flere lektiemoduler  Modulerne bruges på alle fag, men klar overvægt af naturvidenskabelige lektier  Udbredt ønske om lærerbemanding skævdeles  Oplevelse af styrkelse af fagligt niveau

7 E VALUERING - LEKTIEMODULER Lærerne:  Eleverne bruger lektiemodulerne målrettet  Eleverne bruger lektiemodulerne til skriftligt arbejde  Modulerne fungerer bedst til afgrænsede konkrete opgaver  Det faglige niveau styrkes  Ønske om lærerbemanding skævdeles  Studiegrupper

8 S KRIVEMODULER  Skrivemoduler i tilknytning til opgave  Faglæreren  Skemalagt (ofte i forlængelse af fagmodul)  Mødepligt  Instruks og igangsætning afleveringer

9 E VALUERING - SKRIVEMODULER Eleverne: Generel tilfredshed med modulerne Overvejende tilfredshed med antallet Hvis antal ændres, ønskes det øget Fungerer bedst i de naturvidenskabelige fag 80 % føler fagligt niveau er styrket

10 E VALUERING - SKRIVEMODULER Lærerne: Eleverne bruger skrivemodulerne målrettet Generel tilfredshed med fordeling af skrivemodulerne Ønske om et skrivemodul pr opgave Oplever elevernes tilfredshed med skrivemodulerne Skrivemodulerne styrker helt eller delvist elevernes faglige niveau

11 V IDEREFØRELSE ? Økonomi:  Selvfinansiering ?  Del af puljen til særlige behov/talenter  Del af og omlægning af tilbud om lektiecafé

12 V IDEREFØRELSE ? Dilemmaer:  Længere skoledag  Mødepligt  Lektiekvote opbrugt på skolen


Download ppt "Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google