Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPhilippa Johannsen Redigeret for ca. et år siden
1
Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011
2
B AGGRUND Generelt problem med lektielæsning Udpræget problem med manglende afleveringer Afsmittende virkning på fravær Afsmittende virkning på frafald
3
A KTIVITER 2 aktiviteter sat i gang: Faste ugentlige lektiemoduler Skrivemoduler tildelt de enkelte fag med skriftligt arbejde
4
S UPPLEMENT TIL Ønske om reduktion af frafald Opstramning af fraværspolitik Prioritering af og succes med mentorstøtte
5
L EKTIEMODULER 2 faste ugentlige lektiemoduler Lige fordelt mellem faglærerne Skemalagt midt på dagen Mødepligt Læse-lektier og afleveringer
6
E VALUERING - LEKTIEMODULER Eleverne: Generel tilfredshed med modulerne 75% er tilfredse med antal af lektiemoduler Resten ønsker flere lektiemoduler Modulerne bruges på alle fag, men klar overvægt af naturvidenskabelige lektier Udbredt ønske om lærerbemanding skævdeles Oplevelse af styrkelse af fagligt niveau
7
E VALUERING - LEKTIEMODULER Lærerne: Eleverne bruger lektiemodulerne målrettet Eleverne bruger lektiemodulerne til skriftligt arbejde Modulerne fungerer bedst til afgrænsede konkrete opgaver Det faglige niveau styrkes Ønske om lærerbemanding skævdeles Studiegrupper
8
S KRIVEMODULER Skrivemoduler i tilknytning til opgave Faglæreren Skemalagt (ofte i forlængelse af fagmodul) Mødepligt Instruks og igangsætning afleveringer
9
E VALUERING - SKRIVEMODULER Eleverne: Generel tilfredshed med modulerne Overvejende tilfredshed med antallet Hvis antal ændres, ønskes det øget Fungerer bedst i de naturvidenskabelige fag 80 % føler fagligt niveau er styrket
10
E VALUERING - SKRIVEMODULER Lærerne: Eleverne bruger skrivemodulerne målrettet Generel tilfredshed med fordeling af skrivemodulerne Ønske om et skrivemodul pr opgave Oplever elevernes tilfredshed med skrivemodulerne Skrivemodulerne styrker helt eller delvist elevernes faglige niveau
11
V IDEREFØRELSE ? Økonomi: Selvfinansiering ? Del af puljen til særlige behov/talenter Del af og omlægning af tilbud om lektiecafé
12
V IDEREFØRELSE ? Dilemmaer: Længere skoledag Mødepligt Lektiekvote opbrugt på skolen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.