Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”"— Præsentationens transcript:

1 - et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”

2 - et bedre sted at lære Læringsstile - læringens ”motorvej” Auditiv 13% –Sig det højt, udtal det for dit indre øre –Sparring i grupper/par, syng det –Forbind med lyd/musik Visuel 27% –Se, tegn, skitsér, visualisér –Forbind med billeder og situationer Taktil (+ kinæstetisk = 60%) –Skriv det i hånden/på pc –Mærke med fingerne –Form og berør` “læringen” –Spil Kinæstetisk ( + taktil = 60%) –Bevægelse mens du lærer –Byg det, form –Spil/konkurrencer

3 - et bedre sted at lære ”Helhed & detalje” Analytisk (detalje) –Auditiv –Husker facts, datoer –Tænker i rækkefølger –Forarbejder information lineært –Stoler på logik –Ordentlig, organiseret fremtoning –Planlægger fremadrettet –Taler med få armbevægelser elever ca. 12% undervisere ca. 70% Holistisk (helhed) –Visuel, taktil, kinæstetisk –Husker følelser –Forarbejder information i “bidder” –Stoler på intuition –“Uorganiseret” –Spontan –Taler med store armbevægelser elever ca. 80% undervisere ca. 10%

4 - et bedre sted at lære 2010 ”Brændende platform”Fremtid Fastholdelse/fremmøde Kompetencefag Endnu større polarisering af elever Underviserrollen?!? Nu-situation Underviserne ønsker pædagogiske værktøjer Større polarisering af eleverne Elevmotivation faldende Pædagogik Efteruddannelse Ledelse

5 - et bedre sted at lære Udfordring - undervisere. Fag-faglige lærer Mentor ’ Antal kompetencer Involveringsgrad med elever

6 - et bedre sted at lære Hvad gør vi lige nu…. Relationer (relationer = fastholdelse og fremmøde) Elev-camps for alle elever Opbygning af relationer elev-elev og elev-underviser “Elev-til-elev” (elevmentorer) Etablering af “læringsplatform” –Læringsstile –Intelligenserne –....det skal være sjovt, give mening og eleverne skal gå “beriget” hjem....! Pædagogisk-motivation....innovativ pædagogik Ledelse i klasserummet / “Classroom Management” Pædagogiske værktøjer Læringsstile.....”det er næsten hemmeligt” – små forandringer Musik Coorperative Learning Rummet – fysisk læringsmiljø, lys, borde/stole Ledelsesudvikling....”egen medicin” Strategisk beslutning om “at sådan underviser vi på IBC” “Det går ikke over”....på trods af begrænsede ressourcer Turde sætte mål og stille krav “At kunne sætte teamet”.....én af fremtidens vigtige lederkompetence

7 - et bedre sted at lære Erhvervsskolernes udfordring “Den “dygtige” EUD-elev”....: –Grundforløbspakker med høj- og lav-niveauer –Realkompetenceafklaring, mentorer, kontaktlærere, mv.... –Tilbud lektiehjælp fra både andre elever –“Brobygnings-studerende” fra de videregående udd. –Overgang fra grundforløbet til hovedforløbet Elevernes manglende lyst til at søge praktikplads i erhvervslivet –Samspillet med praktikvirksomhederne Løsgående missiler - erhvervslivets manglende indsigt i elevernes kompetencer –Fødekanal til egne videregående uddannelser –“Fagprøven”....den sidste kontakt med elev og virksomhed.... –Studievejledning under skoleopholdene på hovedforløbet

8 - et bedre sted at lære Erhvervsskolernes udfordring.... Hvorfor er der ingen dygtige grundforløbselever på IBC? –....alle højniveaufag ændret efter første semester! –Præcis og grundig visitering hos UU og folkeskolerne –3 geografisk spredte afdelinger EUX – vi arbejder med en model... –1 HG og 1hhx – herefter 2 år på EUX –....måske kun i Kolding

9 - et bedre sted at lære Åbninger til videregående uddannelser Hvad betyder de nye elevtyper for virksomhederne – og målet omkring videreudd.: Relationer er alt afgørende for udvikling Virksomhedskultur/tradition og miljø Lederen som rollemodel “Brobygning mellem virksomhederne/hovedforløbet og de videregående uddannelser” –Møde de videregående uddannelserne og de studerende under hovedforløbet –Møde virksomhederne på de årlige møder på erhvervsskolerne –og ikke mindst undervisning på elevernes betingelser....!

10 - et bedre sted at lære Forskning har vist, at “den gode” undervsining bør bestå af 3 elementer: Fagligkompetence Relationskompetence Ledelseskompetence Ref.: Hans Henrik Knoop


Download ppt "- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google