Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAda Vestergaard Redigeret for ca. et år siden
1
Websider som læringsrum og læringsredskaber Rikke Christoffersen 2011
2
Web 2.0 – Brugerdeltagelse – Peer-evaluering – Kollaborativ meningsdannelse – Vidensdeling – Genbrug i nye sammenhænge – Distribueret ejerskab – Vidensskabelse gennem samarbejde Samle, remediere, producere og kommunikere (Gynther: Didaktik 2.0, 2010) Multimodale ’tekster’ – Forskellige repræsentationsformer/semiotiske ressourcer – Modal affordans
3
Facilitering af sammenhæng mellem receptive og produktive praksisser (Mc Luhans 2003:6) Kvalificerer elevernes semiotiske kompetencer
4
Web 2.0 i et praksisperspektiv Den lærendes forudsætninger – ’kendt’ kommunikationsform – Brugergenereret indhold øger autenciteten og relevansen Den lærendes motivation – Gruppebasering, deltageraktivitet og –ejerskab motiverer – ’det er sjovt at være med på det nyeste’
5
Fem hovedtyper af læringsformål: Faglig (emne/indholdsmæssig) forståelse Kollaborativ vidensopbygning og -konstruktion Processtrukturering og procesdokumentation Udvikling af generelle kompetencer Kollaborativ opbyggelse af et fagligt medieret narrativt univers
6
Eksempler på web-sider Skønlitteratur i dansk www.novelle1.wordpress.co m www.novelle1.wordpress.co m www.wooloo.wordpress.co m www.wooloo.wordpress.co m sites.google.com/site/netm erit3/ sites.google.com/site/netm erit3/ www.wordpress.novelle123. com www.wordpress.novelle123. com Faglig læsning www.bricksite.com/lbeck www.bricksite.com/anan
8
Didaktiske overvejelser Brug og brugbarhed på kort eller langt sigt Sikring af materialets kvalitet Lærerens rolle Aktiviteter og interaktion mellem de lærende Interaktion mellem web 2.0 og andre lærings- og evalueringsformer
9
Websider – læringsrum og -redskaber Indskoling – Natur/teknik Udseende – HVORDAN Føde – HVAD Formering – HVILKE Levested - HVOR Mellemtrin – Historie Begivenhed Bevægelse Berømtheder Udskoling – Dansk kanonforfatter Tekster Tiden Tendenser
10
Web 2.0 i et læringsperspektiv Faglig (emne/indholdsmæssig) forståelse Kollaborativ vidensopbygning og - konstruktion Processtrukturering og procesdokumentation Udvikling af generelle kompetencer Kollaborativ opbyggelse af et fagligt medieret narrativt univers Aktiviteter og øvelser? Lærerens rolle? Interaktion mellem eleverne? Opbygning af web-siden? Læringsmål? – Kundskaber – Færdigheder – Faglige mål – It-kompetencer Evaluering? www.bricksite.com
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.