Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap."— Præsentationens transcript:

1 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen KOMPETENCEPROFIL Hvorfor tale om kompetenceprofil? Opfølgning på OK-13 Konsultationssygeplejersker bliver nøglepersoner i fremtidens sundhedsvæsen Analyser fra 2008 og 2012 viser udvidelse af funktionsområder, samarbejdsflader og uddannelse Pga af den ændrede opgavefordeling mellem region og kommuner, får den praktiserende læge andre og flere funktioner. Fagligt Selskab for konsultationssygeplejersker 1

2 FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. KOMPETENCEPROFIL FOR KONSULTATIONSSYGEPLEJERSKER HVORDAN KAN DEN BRUGES I HVERDAGEN?

3 FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. ØV! VI NÅEDE DET IKKE…….

4 BLANK Sådan tænkes forandring - og sådan er virkeligheden Sundhedsvæsenet er i konstant forandring 4

5 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen FORANDRINGER OG UDFORDRINGER I ALMEN PRAKSIS Tovholderfunktion Tidlig opsporing af borgere i risiko for sygdom Forebyggende indsatser Sammenhængende patientforløb / opfølgende kontroller Samarbejde med hjemmesygeplejen, sundhedsplejen og sygehuse Kvalitetssikring i almen praksis Den Almenmedicinske Kvalitets Enhed (DAK-E) lægefaglige standarder, Datafangstmodul obligatorisk DDKM Utilsigtede hændelser Patienttilfredshedsundersøgelser 5

6 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen KOMPETENCER SKAL MATCHE INDSATSEN I ALMEN PRAKSIS Nye krav og indsatser i almen praksis kræver kvalificerede kompetencer Lægefaglig kompetencer Klinikpersonalets kompetencer Sygeplejerskernes kompetencer 6

7 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen SYGEPLEJEFAGLIGE OPGAVER I ALMEN PRAKSIS DSR analyse 2012 Virksomhedsområde: 83 % varetager primært sygeplejefagligt arbejde 87 % oplever, der er flyttet opgaver fra lægen til sygeplejerskerne 17 % oplever sygeplejefaglige opgaver overgår til ikke - sygeplejefagligt personale Se i øvrigt ”Når opgaver skal flyttes”, DSR, Kreds Midtjylland 2014 7

8 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen SYGEPLEJERSKERS KOMPETENCER I ALMEN PRAKSIS DSR analyse 2012 om efter- og videreuddannelse Behov for yderligere uddannelse/kurser 66 % mener de har behov for mere uddannelse 29 % mener ikke, at oplæringen eller uddannelsen er tilstrækkelig i forhold til at skulle varetage nye typer opgaver på faglig forsvarlig vis. 8

9 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen SYGEPLEJERSKEPROFILER Formål At få beskrevet hvilke sundhedstilbud, sygepleje og behandling sygeplejerskerne skal prioritere i den daglige praksis. Profilen kan synliggøre behovet for kompetenceudvikling/ uddannelse 9 Link til DSR/fag og viden /sygeplejerskeprofilerDSR/fag og viden /sygeplejerskeprofiler

10 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen SYGEPLEJERSKEPROFILER Motivation: Nye opgaver og opgaveflytning til almen praksis Pres på arbejdsfordeling mellem faggrupper Øget krav om koordinering /det gode patientforløb Øget krav om faglig forsvarlighed /patientsikkerhed Øget krav om argumentationskraft 10

11 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen HVAD ER EN SYGEPLEJERSKEPROFIL? En sygeplejerskeprofil synliggør og beskriver : Hvilke sundhedstilbud, sygepleje og behandling, I som sygeplejersker skal prioritere i den daglige praksis. I hvilke praksissituationer og hvornår i patientforløbet, der kræves sygeplejerskekompetencer. Hvilke sygeplejerskeressourcer, kompetencer og kvalifikationer, der er påkrævet for at yde en høj kvalitet 11

12 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen SYGEPLEJERSKEPROFILER Sygeplejerskens 4 funktionsområder udfører,lede og koordinere, formidle og udvikle sygeplejen Praksissituationer (Marit Kirkevold) Den ikke problematiske situation Den problematiske - Den akutte - Den sundhedsfremmende og forebyggende – Andre lokale situationer 12 Link til DSR/fag og viden /sygeplejerskeprofilerDSR/fag og viden /sygeplejerskeprofiler

13 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen DEN DANSKE KVALIFIKATIONSRAMME FOR LIVSLANG LÆRING Hvad er den danske kvalifikationsramme? Kvalifikationsrammen er et led i det europæiske uddannelsessamarbejde Skal bruges som fælles referenceramme på tværs af landegrænser – Bologna En kvalifikation er en offentlig godkendt grad eller uddannelsesbevis, der dokumenterer et læringsudbytte, som er opnået. Er en samlet og systematisk beskrivelse af otte niveauer af uddannelsesgrader og deres niveau i forhold til viden, færdigheder og kompetencer 13

14 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen DEN DANSKE KVALIFIKATIONSRAMME FOR LIVSLANG LÆRING Tag udgangspunkt i taksonomien, fx under kompetencer står bl.a. Sygeplejerske, Bachelor – niveau 6 Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie - og arbejdssammenhænge. http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/sygeplejerske.aspx#fold6 http://www.ug.dk/uddannelser/professionsbacheloruddannelser/socialogsundhedsuddannelser/sygeplejerske.aspx#fold6 Sosu-assistent og Lægesekretær – (EUD) – niveau 4 Skal kunne tage ansvar for arbejdsprocesser i normalt forudsigelige arbejdssituationer http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/merkantil/kontoruddannelsen.aspx Sosu-hjælper – (EUD) - niveau 3 Skal kunne tage ansvar for afgrænsede arbejdsprocesser http://www.ug.dk/Uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/sundhedomsorgogpaedagogik/social-_og_sundhedsuddannelsen.aspx#fold8 14 Link til Pjece kvalifikationsramme for livslang læringkvalifikationsramme for livslang læring

15 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen MODEL PROCES Identificer patientsituationerne i almen praksis – giv konkrete eksempler Beskriv de kompetencer, der kræves til hver patientsituation Beskriv hvornår der kræves sygeplejerskekompetencer og begrund Beskriv eventuelt andre områder fx kvalitetssikring, DDKM, KR og UTH – hvor I ser sygeplejerskers kompetencer med fordel kan bruges 15

16 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen PATIENTSITUATIONER I ALMEN PRAKSIS 16

17 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen PATIENTSITUATIONER I ALMEN PRAKSIS 17

18 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen KOMPETENCE BEHOV Viden Viden om sygdomme og metoder Skal kunne forstå og reflektere over teorier, metode og praksis Færdigheder Skal kunne vurdere, analysere og vælge relevante sygepleje /behandling Skal kunne formidle faglige problemstillinger og løsninger til fagfæller og ikke- specialister eller samarbejdspartnere og brugere. Kompetencer Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde 18

19 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen BESKRIV 19

20 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen BESKRIV 20

21 INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap i topmenuen For at komme tilbage til de forskellige bulletdesign tryk på denne knap i topmenuen HVILKE PATIENTSITUATIONER KRÆVER SYGEPLEJERSKE KOMPETENCER? Beskriv krav til de enkelte patientsituationer viden, færdigheder og Kompetencer Begrund hvorfor de enkelte patientsituationer kræver sygeplejekompetencer 21


Download ppt "INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst tryk fire gange på denne knap."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google