Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Orientering om Bachelorprojekt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Orientering om Bachelorprojekt"— Præsentationens transcript:

1 Orientering om Bachelorprojekt
Foråret 2015

2 Vigtige datoer Aktivitet Tidspunkt Informationsmøde December 2014
Seneste frist for indlevering af emne og ønske til vejleder Onsdag den 4. februar 2015 kl til Offentliggørelse af plan over vejledere, studerende Senest onsdag den 11. februar 2015 Afleveringsfrist for vejlederkontrakt 16. februar 2015 kl til Opgaven afleveres i 3- 4 eksemplarer i papirformat samt evt. fortrolighedserklæring til Studiekontakten ILV HUSK: Aflevering også på Blackboard Tirsdag den 19. maj 2015 kl Afholdelse af mundtlig eksamen Juni 2015

3 Formål og sigte Bachelorprojektet afslutter uddannelsen, og det er formålet, at den studerende i projektet opnår kompetencer til at: kunne identificere egne læringsbehov strukturere egen læring indenfor et eller flere erhvervsøkonomiske områder af relevans for løsning af en konkret problemstilling. at kunne anvende den viden og de færdigheder, der er opnået i løbet af studiet og dermed opnår kompetencer til at anvende disse i vurderingen og løsningen af komplekse erhvervsøkonomiske problemstillinger samt færdigheder i at formidle problemstillinger og løsninger til såvel fagfæller som andre interessenter. opnår kompetencer til selvstændigt og professionelt at bidrage til håndteringen af komplekse og udviklingsorienterede problemer i det erhvervsøkonomiske praksisfelt.

4 Hvad indeholder den gode opgave? (1)
Det faglige indhold defineres af den valgte problemstilling og fastlægges af jer selv i samarbejde med jeres vejleder.   Centrale indholdsmæssige områder er: Indledning Motivering Problemformulering Afgrænsning Metode og teorivalg Beskrivende afsnit Analyserende afsnit Konklusion

5 Hvad indeholder den gode opgave? (2)
En tydelig problemformulering En progression der tager udgangspunkt i problemformuleringen Den ”røde tråd” skal følges Tydeligt sprog med klare referencer Videnskabelig argumentation En klar konklusion, hvor der svares på spørgsmålet (ene)

6 Valg af område (1) Hvad syntes jeg er interessant (motivation)?
Hvad kan jeg lave en opgave om (begrænsning)? Hvad er der skrevet inden for dette område ? Scan litteratur for at finde emne, gå først efter generel litteratur derefter specifik litteratur Begrænsning er en dyd!

7 Valg af område (2) Opgaven skal skrives indenfor det erhvervsøkonomiske område Marketing Organisation Regnskab Finansiering

8 Dataindsamling Hvorfor? Motivering Hvad? Problemformulering Hvordan?
Metode Kvalitativt Kvantitativt Primære Sekundære Primære Sekundære

9 Analysesikkerhed (1) Analysesikkerhed Validitet (Styrke)
Statistisk validitet Begrebs validitet Intern validitet Ekstern validitet Reliabilitet (pålidelighed) Måleinstrumentet Dataindsamlingen Databehandlingen

10 Analysesikkerhed (2) Validitet Reliabilitet:
handler om hvorvidt et en test, eller et interviewskema rent faktisk er i stand til at måle det, som er formålet med undersøgelsen. I kvalitative undersøgelser kan man fx spørge, i hvilket omfang dataindsamling og –analyse omhandler det, som vi vil undersøge. Reliabilitet: handler om hvorvidt en bestemt måling giver konsistente resultater henover tid. Dette er især relevant for eksperimenter og kvantitative analyser.

11 Vejledning Lav faste vejledningsaftaler
En vejleder er en sparringspartner/coach En vejleder er ikke ens projektleder Vejlederens opgave starter når problemformuleringen skal skitseret, vejlederens opgave slutter når stien er klar (den røde tråd er synligt) En vejleder er ikke en korrekturlæser En vejleder læser (bedømmer) ikke en opgave før den er afleveret Træf dine egne valg, det er din opgave! Lav faste vejledningsaftaler

12 Det er dig selv der bygger den gode opgave!

13 Råd 1: Stol på at strukturen kommer
Ingen panik! – den endelige struktur kommer hen ad vejen. En følelse af kaos er almindelig i starten af processen Du bliver klogere undervejs Du tager beslutninger undervejs og efterhånden falder projektets kapitler på plads. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

14 Råd 2: Skriv, skriv, skriv fra start
Koncentrer dig i starten om at producere tekst frem for at kredse om kvaliteten. Gem dine høje ambitioner, til du har en god klump relevant tekst. Professionel skriveadfærd: at kunne skrive uden at være tændt på det at kunne tåle feedback og revisionsforslag Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

15 Skriveprocessen set i fugleperspektiv
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

16 Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Råd 3: Gå i gang Gå i gang med hvad du ved med det du har mest lyst til Jeopardy Hvis det er svaret, hvad er så spørgsmålet? Problemformuleringer må gerne præciseres og konkretiseres løbende Skriv på mange dele af projektet samtidigt. Gode projekter skrives aldrig lineært fra kapitel 1 og fremefter. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

17 Råd 4: Gør skrivningen til dit arbejde
Etabler en arbejdsdag med faste mødetidspunkter og fyraften. Og prøv at skaffe et kontor eller arbejdsplads. Kolleger kan stramme op på arbejdsmoralen. Få nogen til at læse opgaven igennem for stave- og kommafejl Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

18 Råd 5: Få og brug feedback
Deltag i en skrivegruppe: 4-6 studerende giver uforpligtende respons på udvalgte tekstdele 2 timers møde med 2-3 ugers mellemrum 5 siders ufærdig tekst Lige lang tid til hver deltagers oplæg / opgave Konkret, Konstruktiv, og Kritisk feedback

19 Prøveform 1 For individuelle bachelorprojekter er det vejledende omfang sider eksklusiv forsiden, indholdsfortegnelse, resume, kildeliste og bilag. Udarbejdes en gruppeopgave (max 3 studerende) forøges det vejledende omfang med 12 sider for hver yderligere studerende. Rapporten forsynes med et resumé på engelsk eller et andet hovedsprog efter aftale med vejleder. Resuméet indgår i vurdering af rapporten og må vejledende fylde 2 sider. Titel på dansk (hvis relevant) og engelsk (altid) skal fremgå af forsiden.

20 Prøveform 2 Rapporten skal opfylde de formelle krav til større erhvervsøkonomiske opgaver ved Det Samfundsvidenskab Fakultet /regler fastsat af det lokale studienævn. Rapporten afleveres i 3-4 eksemplarer samt et elektronisk eksemplar af rapporten gennem SDUassignment i kurset i blackboard. Information herom fås ved henvendelse til de lokale studiesekretariater

21 Prøveform 3 For studerende, der har udarbejdet den skriftlige rapport i en gruppe, sker den mundtlige prøve i forbindelse med projektet/specialet i den samme gruppe med individuel bedømmelse af den enkeltes præstation. Karaktergivning sker ud fra en samlet vurdering af rapporten og præstationen til mundtlige eksamen. Eksaminator sikrer, at den mundtlige prøve gennemføres således, at der kan foretages en individuel bedømmelse af den enkeltes præstation. Studienævnet kan give tilladelse til at måtte gå op individuelt mundtligt. Ansøgningen skal begrundes.

22 Prøveform 4 Til den mundtlige eksamen afsættes der 30 minutter for den første studerende og yderligere 15 minutter for hver yderligere studerende. Det mundtlige forsvar tager udgangspunkt i rapporten og en kort fremlæggelse heraf. Eksaminationen omfatter endvidere supplerende spørgsmål inden for teoretiske, metodemæssige og eventuelt praktiske emner med tilknytning til den indleverede rapport. Reeksamen finder sted på basis af opgave med samme emne (og samme virksomhed for opgaver, der involverer virksomhedskontakt). Der ydes ingen vejledning.

23 Eksamensbetingelse Kontrakt med emnevalg godkendt af vejleder indleveret i senest 18. september Vejlederkontrakt


Download ppt "Orientering om Bachelorprojekt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google