Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?"— Præsentationens transcript:

1 ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET

2 HVAD HAR VI GJORT?

3 Pædagogiske og organisatoriske forudsætninger Socialkonstruktivisme 2007 Læringsstile 2008 Krop i læring 2008/2009 Anerkendende kommunikation 2010 Anerkendende og værdiskabende evaluering, Cooperative Learning 2011/2012

4 Kompetenceudvikling Didaktiske kompetencer Classroom management Relationelle kompetencer Verbal- sproglige kompetencer Krops- sproglige kompetencer

5 Kropsforståelser I en positivistisk forståelse adskilles krop og kognition – kroppen bliver et fysisk objekt, der modspiller for kognition. Descartes: ‘Cognito – ergo sum’ I en fænomenologisk forståelse er kroppen en helhed – formidleren mellem person og omverden. Krop og sansning er et erkendelsesrum for oplevelse og erfaring (et anker i verden), som vi ikke kan sætte os ud over. Sansning er en konstruktionsproces, hvor den enkelte skaber mening og betydning. På tysk er der to begreber for ’krop’: Körper - den fysiske krop, Leib – den levende og sansende krop

6 Krop i læring - psykologiske vektorer At have en krop. At have en krop!At være en krop?

7 Kropslig praksis Kropslig Indlejret praksis Belastning Domineret af vaner, der er vanskelige at forandre Ressource Domineret af vaner, der hjælper en med at handle Fagligt Personligt

8 Krop som mod- og medspiller Kroppen som modspiller Den er doven Den er urolig og ustyrlig Kroppen som medspiller Som relations- og motivationsskaber Som fremmende for læring

9 Metode Hand’l og du vil forstå – forstå og du kan handle Kropslige oplevelser/ erfaring Experience Refleksion og begrebs- dannelse ”Kan vi vide mere end vi kan sige?”

10 HVILKE RESULTATER HAR VI OPNÅET?

11 Fortællinger fra undervisningen Hvordan ser verden ud for den skizofrene? Hvorfor skal demente have nærhed, de kan jo ikke huske noget? Hvordan takler jeg mødet med døden? Flere fortællinger …

12 Krop i læring som relationsfremmende indsats Fælles kompetenceudvikling for alle medarbejdere Modsat udvikling i mindre interessegrupper. Grundlag: Anerkendende kommunikation på skolen. Funktionskæde-tænkning. Dvs. Eleverne føler sig set hørt og forsøgt forstået Modsat underkendelse: Hån, ydmygelser og forfølgende Elevforudsætninger: at tage udgangspunkt i kropsligt lagrede oplevelser og erfaringer, både ressourcer og belastninger Modsat en primært kognitiv orienteret formidling Metoder: at skabe vekselvirkning mellem ‘experience’ og analyse/begrebsdannelse Modsat det at blive i ‘experience’ Steder: at gøre det nemt at inddrage kroppen i undervisningen

13 Læringspladsen

14 ‘Læringspladsen’ Den cirkelformede plads er udformet som en ‘kropslig spilleplads’ med 3 yderbaser og 3 inderbaser med forskellige kropslige og mentalt udfordringer imellem. Denne udformning giver mulighed for at arbejde med vores 3 kropspositioner: – Præstation – Sundhed – Oplevelse

15 Links til inspiration Forummetoden Hjemmeside med materiale og blog Hjemmeside Film introduktion Film Film undervisere på kursus Film Film om Jokerens rolle Film Film om Aktørernes roller Film Film om Medspillernes roller Film Krop i Læring Hjemmeside med materiale Hjemmeside Film Læringsstile Hjemmeside med materiale Hjemmeside Skills Film om forberedelse Film Film om praksisnær undervisning Film


Download ppt "ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google