Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)"— Præsentationens transcript:

1 Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)
Logistics Planner til Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)

2 Handicapkørsel….. Personbefordring, Flextrafik eller Demand Responsive Transit (DRT) som fx: Handicapkørsel Skolekørsel Institutionskørsel Patientbefordring Personbefordring er kompliceret op præget af krav og restriktioner, der er unikke for befordring af personer med særlige behov. Rapidis laver software til planlægning og optimering af persontransport. Softwaren har en bred vifte af værktøjer som håndterer særlige forhold omkring persontransport. Rapidis Logistics Planner

3 Gevinsten, hvem og hvordan
Rejsetid og antal busser reduceres Kørt distance og CO2 udslip reduceres Planer overholder alle krav Hurtig planlægning – gå fra timer til minutter 10 – 30 % besparelse på nøgletal Hvordan: Planlægning som en service Abonnement med få startomkostninger Integreret med Webtour Hvem kan bruge det: Busvognmænd Analytikere til beregning og vurdering af udbud Kommuner som planlægger egne kørselsordninger Institutioner som driver egne handicapbusser

4 Opsamling og aflevering
En ordre i persontransport består af 2 opgaver – 1 opsamling og 1 aflevering. Planlægningen skal kombinere alle opsamlinger og afleveringer til en samlet plan for alle ordrer og busser. Planen skal minmere omkostningerne og respektere alle krav og restriktioner. Figuren viser 3 mulige ruter, som alle består af de samme 3 ordrer (opsamling og aflevering) Hvilken er den bedste? Svaret afhænger af, hvem man spørger! Kommunens interesser kan f.eks. være forskellige fra passagernes. A1 A2 Tid B1 B2 C1 C2 Ressource Ressource Ressource

5 Den bedste plan – hvad er det?
Vognmand Passager Få busser Ingen tomkørsel Kort rejsetid Sen aflevering Chauffør Realistiske planer Logiske planer Den bedste plan opfylder de kriterier, som er vigtige for mig Pårørende Institution Samme tider hver dag Samme chauffør Ikke alle på én gang Ikke alle hver for sig Politikere Kommune Serviceniveau Omkostning Regler følges Omkostning

6 Hvordan laves transportplanen?
Beregning af en samlet optimeret transportplan, med færrest omkostninger Hurtigste rejsetider mellem alle adresser beregnes på basis af et vejnet (Krak) Indledende transportplan opstilles og dens omkostning beregnes Omkostninger mindskes systematisk ved at flytte opgaver mellem ressourcer Når den samlede plan ikke kan forbedres mere, er planen færdig

7 Omkostninger ved transporten
Omkostningerne ved kørslen kan bestå af nedenstående elementer. Hver af disse kan vægtes så planen tilpasses situationen. Logistics Planner minimere omkostningerne for den samlede plan. Køretid for bussen Rejsetid for den enkelte passager Startomkostninger for busser Opgavetid Ventetid for bussen Opsamling eller aflevering uden for tidsvindue (Hvis det tillades) Overskridelse af maks. rejsetid (Hvis det tillades) Brug af ressource udenfor tilladt ressourcegruppe (Hvis det tillades) Bruger kan vægte, hvor meget et omkostningselement skal tælle – vægtes køretid højere end opgavetid - er det køretid der primært søges reduceret Hver ressource kan skaleres for hurtigere/langsommere køretid eller opgavetid Muligt at bruge færrest mulig busser selv om samlede omkostninger er højere

8 Specielt for behovsstyret personbefordring
På de følgende sider vil vi give en introduktion til nogle af de værktøjer og parametre, som gør det muligt at tilpasse beregningerne til forskellige ønsker. Det kan bl.a. dreje sig om at: Øge brugernes komfort med korte rejsetider og ”sen” aflevering Blande forsk. passagertyper på den samme bus Håndtere kapacitet for køretøjerne, kvalifikationer og pauser

9 Gør rejsen mere bekvem Faktorer som gør rejsen ubekvem for passagerne, kan tildeles en omkostning, hvorefter Logistics Planner holder faktorerne på et så lavt niveau som muligt. Som et eksempel kan de samlede omkostninger for transportplanen stige i takt med at passagerenes rejsetid stiger. Resultatet bliver, at planer med kort rejsetid vil blive foretrukket. Maks. rejsetid i minutter Maks. rejsetid i forhold til den direkte rute Rejsetid for kunden har en omkostning og vil blive minimeret Ventetid på ruten begrænses Chauffør pauser kræver at bussen er tom Afleveringer kan specificeres til at ske så sent i tidsvinduet som muligt Forhindre samkørsel af specifikke passagerer eller typer af passagerer Personer med samme rejse behov kan håndteres som én ordre

10 Avanceret brug af tidsvinduer
Tidsvinduer sætter en tidsmæssig begrænsning på opgaver Et tidsvindue har et start- og et sluttidspunkt Muligt at tillade at opgaver kun begynder i tidsvinduet, men kan fuldføres efter tidsvinduets sluttidspunkt Skalérbar tolerance med skalérbar omkostning, hvis opgavetid slutter udenfor tidsvinduet “Sen” levering vil placere opgaven så sent som muligt i tidsvinduet

11 Pauser Logistics Planner understøtter 3 forsk. metoder til afholdelse af pauser Fast pause med tom bus på vilkårlig lokation Flydende pauser der indsættes efter en fastlagt tidsperiode Når bussen er ledig køres retur til depotet

12 Kapacitet og belastning
Bussernes kapacitet og belastning for hver ordre Hver bus kan have flere typer kapacitet (f.eks. 8 sæder og 3 pladser til kørestole) Alle ordrer/ture kræver én eller flere kapaciteter En ordre/tur kan være en enkelt person (siddende), en gruppe personer (siddende) eller en sammensat grupper af personer (nogle siddende og andre som kræver plads til en kørestol)

13 Identiske transportbehov
Når 2 personer (bror og søster) har identiske transportbehov. Det kan (pga. booking systemer) resultere i 2 ordrer, som kan blive placeret på 2 forskellige busser. For at undgå dette kan Logistics Planner finde denne type ordrer og behandle dem som var de 1 samlet ordre, hvis kapacitetsbelastninger og service tider lægges sammen.

14 Kørsel til/fra samme lokationer
Når en gruppe af personer skal fra hver deres adresse til et fælles ankomststed på same tid. Der kan laves bedre planer, hvis personerne betragtes som en gruppe. Logistics Planner kan håndtere både fælles start steder og fælles ankomststeder.

15 Ordre grupper og regler
Ordre grupper bruges når personer ikke må rejse i samme bus. En ordre kan tilhøre ingen, én eller flere grupper. 3 forskellige typer af regler specificerer restriktionerne. Der kan indgå utallige ordre grupper og regler i en plan, men når blot 1 restriktion mellem 2 ordrer er etableret kan disse personer ikke rejse i samme bus. Må ikke blandes med personer udenfor ordregruppen Må ikke blandes med andre ordregrupper Må ikke blandes indenfor ordregruppen

16 Kvalifikationer og ressourcegrupper
En ordre/tur kan kræves en ressource/bil med specifikke kvalifikationer eller en bil der tilhører en specifik ressource gruppe. En ressource/bus kan have 1 eller flere kvalifikationer og kan være medlem af 1 eller flere ressourcegrupper.

17 Center afleveringer/opsamlinger
Alle opgaver (opsamlinger og afleveringer) har en servicetid. Når flere personer skal samles op eller afleveres på den samme adresse kan følgende værktøjer fra Logistics Planner benyttes: Reduktionsfaktor for servicetid for efterfølgende opgaver på samme adresse Maksimal samlet servicetid på en adresse

18 Faste ture Rapidis Logistics Planner kan respektere en fast rute, som allerede er planlagt. Øvrige ordrer kan tildeles bussen før og efter de faste ture. Den faste tur behandles som en lang opgave med den fastsatte rejsetid som servicetid. Der kan være tidsvindue på enten opsamling eller aflevering. Eksemplet viser en fast tur med et tidsvindue på opsamlingen. Opsamling skal ske mellem 04:00 and 04:10 and rejsetiden af fastsat til 16 minutter.

19 Ny funktionalitet tilføjes løbende
Mange funktioner i Rapidis Logistics Planner er udviklet efter ønske fra brugerne. Nye funktioner tilføjes ved 4 -6 nye versioner om året og tilbydes automatisk alle brugere.

20 Om Rapidis Rapidis: Grundlagt 2003 11 medarbejdere
Udvikler software og værktøjer til simulering, analyse og planlægning indenfor transport og logistik Tilbyder konsulentydelser i de samme forretningsområder ESRI Business Partner Leif Dahl Petersen, MSc Man. Director Rapidis Logistics ApS., Partner Udviklingen af Rapidis Logistics Planner: Første version in 2007 VRP version Postal version PD version (persontransport) lanceret i 2012 i 2014 også som extension til ArcGIS I som cloud service (REST)

21 Udvalgte referencer Fynbus, regionalt busselskab, planlægger ture, institutionskørsel Roskilde Brand, institutionskørsel for Roskilde Kommune Falck Teknik, planlægger ture for serviceteknikere Dansk Kabel TV, planlægning for 35 serviceteknikere Nemlig.com, online supermarked med timeleverancer af fødevarer FK Distribution, omdeling reklamer IDDesign, møbelkæde med leverancer til kunder lastbiler

22 Forretningsmodellen Salg via partnere
Rapidis Logistics Planner tilbydes også gennem vores partnere. Vores partnere laver typisk løsninger og software, som er målrettet busvognmænd, kommuner, trafikselskaber og andre som beskæftiger sig med behovsstyret personbefordring Rapidis Logistics Planner – documentation og test adgang Hvis det du har set indtil kunne være noget for din organisation, så er det måske tid til at se nærmere på vores dokumentation. Hvis du har lyst til at prøve Logistics Planner har vi mulighed for at give en testadgang. Kontakt venligst Leif Dahl Petersen,


Download ppt "Behovsstyret Persontransport (Handicapkørsel)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google