Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSofia Andresen Redigeret for ca. et år siden
1
Velkommen til informationsmøde Folkeskolereform Valg til skolebestyrelsen
2
Folkeskolereformens mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
3
Operationelle resultatmål for folkeskolen Mindst 80% af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale tests Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges På sigt, skal 8. klasse kunne, det 9. klasse kan i dag
4
Lovens indhold EN LÆNGERE OG MERE VARIERET SKOLEDAG Skoledagen bliver udvidet: 30 timer i børnehaveklassen til 3. klasse 33 timer for 4. til 6. klasse 35 timer for 7. til 9. klasse.
5
Ændringer i den fagopdelte undervisning Dansk: + 1 lektion om ugen i 4. – 9. klasse Matematik: + 1 lektion om ugen i 4. – 9. klasse Engelsk: fra 1. klasse, 1 lektion om ugen i 1. - 2. klasse Musik: + 1 lektion om ugen i 1. og 5. klasse Håndværk og design: + 1 lektion om ugen i 4. klasse (2016) Tysk: + 1 lektion om ugen 5. klasse, 2 lektioner i 6. klasse Natur/teknik: + 1 lektion om ugen i 2. og 4. klasse Valgfag: Obligatorisk 2 lektioner fra 7.-9.klasse
6
En varieret skoledag Fagopdelt undervisning Understøttende undervisning – består Læringsaktiviteter Lektiehjælp og faglig fordybelse Motion og bevægelse – 45 min. i snit pr. dag incl. idræt. ”Den åbne skole”
7
Bedre undervisning og læring Mere præcise mål for elevernes læring Læringsmål sættes tydeligere i centrum Tydelige mål skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og svage elever
8
Understøttende undervisning Den understøttende undervisning skal supplere og støtte undervisningen i fagene og de obligatoriske emner i skolen. Den skal bidrage til at hæve elevernes faglige niveau.
9
Lektiehjælp og faglig fordybelse 2-3-2 klokketimer om ugen Er en del af den understøttende undervisning Skal placeres i ydertimer og er frivillig at deltage i frem til næste valg – forældrene beslutter
10
Den åbne skole Samarbejdet i ”Den åbne skole” skal virke understøttende for folkeskolens formål og fag, men det skal også medvirke til at fremme den lokale sammenhængskraft og bidrage til at eleverne stifter bekendtskab med foreningslivet.
11
Andre tiltag Bedre trivsel og undervisningsmiljø Mere ro i klassen Fokus på udskolingen og overgangen til ungdomsuddannelserne Styrket elevinddragelse Styrket forældresamarbejde Kompetenceudvikling
12
Hvordan får vi frugten skåret ud ?
13
Hvad så på Hjerting Skole Forældremøde august – september Fælles info på årgangene I klassen
14
Lektiehjælp og faglig fordybelse 2-3-2 Lektiehjælp/fagligfordybelse varetages af ”kendte” lærere og bh.kl.ledere med undervisnings- kompetence i lektiehjælp og fordybelse Et klart fagligt fokus og hjælpen skal tilpasses niveau og behov Årgangene har lektiehjælp samtidig Lektiehjælp placeres i ydertimer og er frivillig at deltage i
15
Understøttende undervisning At der er som udgangspunkt sammenfald/ tæt teamsamarbejde mellem personalet der varetager understøttende undervisning og den fagdelte undervisning. At de ansvarlige for den enkelte klasses/ årgangs understøttende undervisning udarbejder tydelige mål. At vi på skolen fuldt ud udnytter de forskellige personalegruppers tilgang til læring og trivsel. At vi på skolen prioriterer pædagogers tilknytning startende med de yngste årgange
16
Skemaeksempel 1. klasse 1. klasseMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 8.00-8.45DanskMatematikBilledkunstDanskKristendom 8.45-9.30DanskMatematikMusikDanskKristendom 9.30-10.00 10.00-10.45Dansk MatematikIdrætDansk 10.45-11.30UUBDanskUUBIdrætDansk 11.30-12.00 12.00-12.45EngelskUUBN/TUUBMatematik 12.45-13.30MusikDansk MatematikUUB 13.30-14.00Lektiehjælp UUB
17
Skemaeksempel 5. klasse 5. klasseMandagtirsdagOnsdagTorsdagFredag 8.00-8.45EngelskDanskTyskDanskN/T 8.45-9.30KristendomDanskMatematikDanskN/T 9.30-10.00 10.00-10.45DanskHistorieHåndarbejdeMatematikDansk 10.45-11.30DanskHistorieHåndarbejdeEngelsk 11.30-12.00 12.00-12.45Matematik MusikIdrætSløjd 12.45-13.30IdrætMatematikMusikIdrætSløjd 13.30-13.45 13.45-14.30Lektiehjælp BilledkunstLektiehjælp 14.30-15.00 UUB
18
Skemaeksempel 8. klasse 8. klasseMandagtirsdagOnsdagTorsdagFredag 8.00-8.45EngelskDanskTyskDanskGeografi 8.45-9.30TyskDanskMatematikDanskGeografi 9.30-10.00 10.00-10.45DanskHistorieValgfagMatematikDansk 10.45-11.30DanskHistorieValgfagEngelsk 11.30-12.00 12.00-12.45Fysik/kemiMatematikBiologiIdrætSamfundsfag 12.45-13.30Fysik/kemiMatematikBiologiIdrætSamfundsfag 13.30-13.45 13.45-14.30MatematikTysk KristendomUUB 14.30-15.00Lektiehjælp UUBLektiehjælp
19
Lærernes arbejdstid LOV 409: Lærernes arbejdstid Fast mødetid: mellem kl.7.00-17.00 Ugenorm: 40,5 t 8 gange efter kl. 17.00 Skole-hjemsamarbejdet: samtaler 8.00 – 17.00 Kontakt via Intra Kontakt mellem kl.8.00 - 15.30
20
Der er stadig meget, vi ikke har planlagt endnu men.. Vi har et klart mål: Reformen skal kunne ses/mærkes i hverdagen. Hjerting Skole skal fortsat være en god skole: -Hvor vi sætter høje faglige mål -Trivslen skal være i højsæde og -De voksne skal have en arbejdsplads, de er glade for
21
Pause -Hvilke forventninger har I som forældre til den nye folkeskolereform? -Hvad glæder I jer mest til? Hvad bekymrer jer mest? -Hvilke spørgsmål har vi endnu ikke fået svar på?
22
Valg til skolebestyrelsen Vil du have indflydelse på dit barns skolegang ! Skolerne og Skolevæsenet ønsker, at forældrene medvirker til at løse den fælles opgave: Opdragelse Læring Dannelse Det er derfor vigtigt at få valgt nogle personer, der har evnerne og lysten til at fortsætte det gode arbejde i de nye skolebestyrelser
23
Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen er med til at bestemme: -Undervisningens organisering -Samarbejdet mellem skole & hjem og det fælles ansvar i samarbejdet m.v. -Godkendelse af skolens budget samt godkendelse af undervisningsmidler -Udtalelse om ansættelse af ledere, lærere og pædagoger. -M.m.
24
Skolebestyrelsens sammensætning 7 forældrevalgte repræsentanter 2 medarbejderrepræsentanter 2 elevrepræsentanter Senest 2 år inde i skolebestyrelsens valgperiode skal 1 til 2 pladser i skolebestyrelsen tildeles repræsentanter for: – det lokale erhvervsliv – lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner – eller lokale foreninger
25
Valgret og valgbarhed Skolebestyrelsens forældrerepræsentanter vælges af og blandt de personer, der på valgets tidspunkt har forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i skolen.
26
Valgprocedure 2014Tidsplan for 2014 Afholdelse af valgmøde27.05.14 Sidste frist for kandidatopstilling Afklaring af om der er freds- eller kampvalg. Hvis fredsvalg: Kandidaterne skal blive enige om opstillingsrækkefølgen 02.06.14 04.06.14 kl. 19-20 Hvis kampvalg: Udsendelse af stemmemateriale 04.06.14 – 06.06.14 Elektronisk afstemning10.06.14 – 13.06.14 Valgresultaterne bekendtgøres på skolens hjemmeside13.06.14 kl. 10.00 Klagefrist13.06.14 – 17.06.14 Den nyvalgte bestyrelse konstituerer sig18.06.14 kl. 17 -18 Senest 2 år inde i skolebestyrelsens valgperiode skal 1-2 pladser i skolebestyrelsen tildeles repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger. 2 elever vælges af og blandt elever på skolen efter skolestart i august Den nyvalgte skolebestyrelse tiltræder01.08.14
27
Kandidater Navn – klasse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.