Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”"— Præsentationens transcript:

1 Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”

2 Forretning og Ledelse – Lektion 6 Primary Activities Support Activities Omkostninger ved fremstilling af et produkt/service består af følgende dele: Direkte omkostninger som er omkostninger fra de primære aktiviteter og som kan henføres direkte til det enkelte produkt. Indirekte, men direkte henførbare omkostninger, som er omkostninger fra support aktiviteter, som direkte kan henføres til det enkelte produkt (attributed cost) Indirekte, men direkte henførbare omkostninger, som er omkostninger fra support aktiviteter, som ikke direkte kan henføres til det enkelte produkt, men som skal fordeles via en mere eller mindre klar fordelingsnøgle (allocated cost) Omkostningstyper

3 Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budget/budgetopfølgning Et omkostningsbudget er et estimat af en periodes omkostninger. Omkostningerne budgetteres ofte i de tre hovedkategorier fra forrige slide. Direkte omkostninger budgetteres i forhold til forventet afsætning af produkt/service. Eksempel: Det forventes at der sælges 2000 maskiner det næste år. De direkte omkostninger pr. maskine er kr. 1000,- Der budgetteres således med direkte omkostninger 2.000.000,- pr. år Indirekte, men direkte henførbare omkostninger budgetteres på samme måde som direkte omkostninger. Indirekte, ikke direkte henførbare omkostninger budgetteres efter nøgletal, som der er opnået enighed om. Dette kan være antal personer i en afdeling, kvadratemeter etc. Problemet med disse omkostninger opstår når en afdeling ikke tager sin del af omkostningerne f.eks. pga. af svigtende afsætning. Hvorledes skal dette manglende budget fordeles på de øvrige afdelinger? Se eksempel i kompendium side 82 ”Assigning Service Department Cost”

4 Forretning og Ledelse – Lektion 6 Klassisk fordeling af indirekte omkostninger Products/Services Direkte Materialer Direkte Arbejdsløn KR Omkostninger fra support afdelinger Produktions Cost Centre Produktions Cost Centre Produktions Cost Centre Allokeringer

5 Forretning og Ledelse – Lektion 6 Activity Based Costing Actvity Based Costing allokerer ikke indirekte omkostninger på basis af en allokeringsnøgle. I stedet forsøger man at identificere aktiviteterne, som omkostningerne indgår i. I disse aktiviteter defineres en ”cost driver”, som er omkostningerne er proportionale med. Dette kunne være timer, enheder, maskinskift m.m. Indirekte Arbejde Ressourcer Inspicer Indgående materialer Flyt materialer Vedligehold maskiner Opsætning af maskiner Forbered værktøj Aktiviteter Antal Kvitteringer Antal Flytninger Vedligehold Timer Opsætning Timer Antal Skift Cost Drivere Pris pr. enhed Pris pr. enhed Pris pr. enhed Pris pr. enhed Pris pr. enhed Product Services Product Services.........


Download ppt "Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google