Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nyheder Hvad er det? Lyt til ”et scoop” 1. Hvordan kan man stole på en nyhed? Hvordan ved man, at det er sandt? Hvor vil du helst hente en nyhed? Hvor.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nyheder Hvad er det? Lyt til ”et scoop” 1. Hvordan kan man stole på en nyhed? Hvordan ved man, at det er sandt? Hvor vil du helst hente en nyhed? Hvor."— Præsentationens transcript:

1 Nyheder Hvad er det? Lyt til ”et scoop” 1

2 Hvordan kan man stole på en nyhed? Hvordan ved man, at det er sandt? Hvor vil du helst hente en nyhed? Hvor kan du ikke stole på en nyhed? DR1FaceBookRadio SkiveTwitter Midt På Ugen? Nyheder 2

3 Hvor får vi vores nyheder fra?  Skive Folkeblad  Midt På Ugen  DR 1              Vi laver nyhedsundersøgelse. Udfyld arket der hjemme til d. 3

4 Hvad viste vores undersøgelse? For at markere at I har sat kryds, kan man i stedet for at række hånden op  rejse sig op  kravle under bordet  hoppe tre gange  ryste begge arme i vejret  lave englehop  … 4

5 Artikel Udtryk der er vigtige at kunne 5

6 Artiklens opbygning 6 http://www.stornotime.dk/sider/Soendagsavisen20080330.pdf

7 En rubrik er en overskrift, der skaber blikfang. En god rubrik -skaber nysgerrighed og lyst til at læse artiklen. -er kort og præcis. Gerne overraskende, sjov eller spændende. -passer godt til artiklens indhold. Rubrik 7 Opgave: Klip en artikel ud. Fjern rubrikken. Find på en ny og skriv den.

8 En underrubrik kaldes også en manchet. Det er en underoverskrift, der uddyber indholdet i rubrikken. Er skrevet med fed eller større skrifttype. Manchet / underrubrik 8 Opgave: Klip en artikel ud. Fjern manchetten. Skriv en ny.

9 Byline er Journalistens navn og evt. e- mailadresse. Står enten under manchetten eller sidst i artiklen. Byline 9

10 Brødteksten er selve tekst- indholdet i artiklen. Den bliver skrevet i spalter. Brødtekst 10

11 Mellemrubrikker er små overskrifter til de enkelte afsnit i brødteksten. Mellemrubrik 11 Opgave: Klip en artikel ud. Klip små stykker papir ud, der dækker mellemrubrikkerne. Find på nye gode mellemrubrikker.

12 Man bruger ofte et foto eller illustration, der passer til teksten. Disse kan også anvendes som blikfang. Billedteksten forklarer billedet/illustrationen. Fotografens navn og andre faktaoplysninger kan også stå der. Foto/illustration og billedtekst 12

13 Der kan også være Fakta-bokse i artikler. Disse indeholder fakta- information, der er relevant for artiklens indhold. Fakta-boks. 13

14 Repeter udtryk med ordkort: Klassen inddeles i grupper, der hver har en bunke kort med speciel farve, der ligger på lærerens bord. På skift hentes et kort som skal forklares, så de andre kan gætte, hvad det er for et udtryk, der står. Derefter hentes nyt kort af ny person, som gættes… Gruppen, der først er færdig vinder. 14 Øvelse 1

15 15 Øvelse 2 Gå på opdagelse i avisen og find eksempler på de forskellige udtryk. Find artikler med så mange af de forskellige udtryk som muligt. Læs artiklen og skriv stikord i opgavearket Vi læser nyheder 1. Gennemgå på klassen eller gå sammen med et andet par, og fortæl om jeres artikel.

16 Diktat-stafet med bogstavkort Træn de særlige ord, vi arbejder med på en sjov og aktiv måde. Hent øvelsen 16 Bevægelsesaktivitet

17 Avisens genre Aviser indeholder meget forskelligt. Der er alt fra reklamer, Tv-programmer, information og opinion. Det får du mere viden om her. 17

18  Man må kun skrive fakta.  Man må ikke overdrive elle ændre historien.  Informationen skal være aktuel.  Man skriver ikke ”jeg” eller ”vi”. 18 Information

19  Opinion betyder mening  Er det samme som anmeldelse.  Det kan være anmeldelse af en bog, en film, et spil, skuespil mm.  Her skal journalisten også skrive sin mening.  Læserbreve er også opinion. Her er det læserne, der skriver deres mening. 19 Opinion

20 Information - opinion 20 Information  Nyhedshistorie  Note  Reportage  Baggrund  Interview Opinion  Kommentar  Leder  Anmeldelse  Læserbrev  Kronik Gå på jagt i avisen og find eksempler.

21 Underholdning 21 Der er normalt forskellige typer af underholdning i avisen. Hvilke typer af underholdning er I stødt på i aviserne?

22 Reklamer 22 Reklamer findes i alle aviser, og er et emne for sig. Der er meget forskellige størrelser. Nogle er små mens andre fylder et helt opslag.

23 - Find eksempler på information og sæt på rødt karton. - Find eksemler på opinion og sæt på blåt karton. - Find reklamer og sæt på gul karton. - Find underholdning og sæt på grønt karton. 23 Gå på opdagelse i aviserne og find de forskellige genre

24 Nyhedskriterier Konflikt Identifikation Sensation Aktualitet Væsentlighed 24

25  Der har været slåskamp i skolegården, så der er en konflikt.  Journalister og læsere kan godt lide konflikter, fordi der ”sker noget”. En god konflikt kan være to personer, der er uenige om en bestemt ting. Det kan være politikere, der har en mening, og borgene, der har en anden mening. Skolebestyrelsen, der har en mening, og eleverne, der har en anden. Konflikt 25 http://www.tandlaegebladet.dk/side.asp?aid=122 61&p=12261&n=1,18,31,12261&uid=934162348&si de=100&color=

26  Når læseren kan genkende det miljø eller de problemer, som der bliver skrevet om. Hvis man kan se sig selv i artiklen, så vil læseren være mere interesseret. Lom læser må man gerne tænke: ”Godt det ikke er mig.” eller ”Bare det var mig.” Identifikation 26

27 En sensation er, når der sker noget helt uventet eller usædvanligt. Det er ikke en sensation, hvis en hund bider en mand, men det er en sensation, hvis en mand bider en hund. Sensation 27

28 Artiklerne i en avis handler om: -Noget der lige er sket -Noget der skal ske. Gør de ikke det, skal der stadig være en grund til, at læserne skal læse om det nu. Aktualitet 28

29 Væsentlighed er når noget der har grundlæggende betydning for mange menneskers vilkår. Væsentlighed 29

30 Find forskellige nyhedsartikler i avisen. Læs dem og snak om hvilke nyhedskriterier, der bliver opfyldt. Brug evt. Vi læser nyheder 2. 30 Opgave

31 Smæk vokaler Træn de særlige ord, vi arbejder med på en sjov og aktiv måde. Hent øvelsen 31 Bevægelsesaktivitet

32 Avisredaktionen Hvem arbejder på en avis? Hvad skal der til for at lave en avis? Hvordan laver man en nyhedsartikel? Hvordan laver man en reportage? 32 Besøg Skive Folkeblad?

33 Hvem arbejder på en avisredaktion?  Journalist  Fotograf  Layouter  Korrekturlæser  Trykker  Redaktør 33 Avisredaktionen

34 Åbne og lukkede spørgsmål 34 Lukkede – man svarer ja eller nej.  Åbne – man får mere uddybende svar.  Lav åbne og lukkede spørgsmål på små stykker papir. Gå rundt imellem hinanden og stil spørgsmål. Svar og sig om det er åbent eller lukket spørgsmål. Byt evt.

35  Hvad synes du om…  Hvad oplevede du...  Hvor har du…  Hvor lang tid…  Hvorfor tror du at…  Hvornår har du…  Hvilke muligheder synes du…  Hvad mener du om… 35 Gode spørgsmål til interview

36 Job-reportage Hvad er en reportage? Lav en jobreportage på forældres arbejdsplads eller på lokale arbejdspladser? 36

37 At skrive en reportage vil sige at skrive om en begivenhed, for eksempel en sportskamp, en ulykke eller en naturkatastrofe. I en reportage skal man gengive en begivenhed, så læseren får en oplevelse af selv at have været der. Og så skal man skrive objektivt og aldrig opdigte noget. 37 Reportage

38  Man skal beskrive en begivenhed, fx en demonstration, naturkatastrofe, sportsbegivenhed eller en anden situation, så den der læser selv føler, at han eller hun er til stede.  Man skal skrive levende. Brug sanserne og beskriv lyde, lugte farver og andre detaljer.  Man skal være objektiv og ikke skrive om egne holdninger og meninger.  Man må kun skrive fakta.  Man må ikke overdrive eller ændre historien.  Man skriver ikke ”jeg” eller ”vi”.  Man skal gerne bruge relevante personers oplevelse af situationen.  Det er godt at indsætte en fakta-boks og billeder. 38 Når man laver en reportage

39 Lav en reportage fra skolegården, hvor du:  Beskriver stedet (hvordan ser der ud, hvad kan man se)  Beskriver lydene (hvilke lyde kan man høre, der hører til stedet)  Beskriver nogle enkelte skolekammeraters leg (hvad gør de, hvordan bevæger de sig)  Lav evt. interview med skolekammerater om, hvorfor de laver det, de gør, og hvorfor de kan lide at have frikvarter. 39 Skolegårdsreportage

40 Find ud af, hvor du skal lave job-reportage Hent arbejdspapir til reportagen Lav spørgsmål til reportagen God arbejdslyst 40 Vi laver jobreportage

41 Når du skal skrive nyhedsartiklen 41 Fængende og indledende med hovedbudskab Meget vigtigt Vigtigste fakta Mindre vigtigt Baggrund Detaljer

42  Hent arbejdsark til ”Vi skriver nyheder 1” eller Margit Gades skriveskabelon til artikel: http://margitgade.dk/index.php/undervisningsmateriale/skabeloner-fra- kompensatorisk-it/9-uncategorised/91-skabeloner-2 Hvilke nyheder kunne vi skrive om? 42

43  Det kan være en fordel at være nogle stykker, der går sammen i grupper om at lave en avis sammen. Der er jo, som vi har snakket om tidligere, mange opgaver, på en avisredaktion.  Hent færdig Publisher-skabelon i A3 her.  Hent Margit Gades Artikel-skablon her. 43 Opsætning af artikler i Publisher

44 Følg disse instruktioner, hvis I vil lave en web-avis, som I kan lægge jeres jobreportager og artikler i: Film 1: http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4704&key=bc44161c4b6ea7492ebd1d002b90370f Film 2: http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4705&key=623a4711a99b9d258dc285fd824e26cb Film 3: http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4706&key=f4d9e64d79bfe1ef13adcc263918f363 Film 4: http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4707&key=484d5113ca6447b015936b2727fa8ac2 Film 5: http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4708&key=419402977c9db348faa47b3b3cab69e2 http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4704&key=bc44161c4b6ea7492ebd1d002b90370f http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4705&key=623a4711a99b9d258dc285fd824e26cb http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4706&key=f4d9e64d79bfe1ef13adcc263918f363 http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4707&key=484d5113ca6447b015936b2727fa8ac2 http://www.laerit.dk/?showvideoplayer=4708&key=419402977c9db348faa47b3b3cab69e2 44 Web-avis

45  Rubrik  Manchet  Brødtekst (ikke skrive jeg)  Mellemrubrik  Byline  Foto / blikfang 45 Giv hinanden respons på om I har husket: OBS!!! - Sig først og fremmest hvad der er godt! - Kom dernæst med et godt råd til forbedring.

46 Du har nu fået redskaber, så du selv kan lave en reportage eller en artikel i papirform og i web-udgave. Lyt til ”Et scoop” Https://www.youtube.com/watch?v=gGV6UELdUHE&list=PLB35129FE5F83A1B8&index=18 46 TILLYKKE


Download ppt "Nyheder Hvad er det? Lyt til ”et scoop” 1. Hvordan kan man stole på en nyhed? Hvordan ved man, at det er sandt? Hvor vil du helst hente en nyhed? Hvor."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google