Download præsentationen
Offentliggjort afHelena Sørensen Redigeret for ca. et år siden
1
Region Midtjylland mod angst Angst og OCD hos børn og unge efteråret Psykolog Inger Englyst Børne-Ungdomspsykiatrisk Hospital Risskov
2
Program Angstens særlige kendetegn og forløb hos børn og unge Frokost Handle- og behandlingsmuligheder Kaffe og kage Case-eksempler og spørgsmål
3
Hvorfor interessere os for børn og unge med angst og ocd
Hyppig psykisk lidelse Ofte ikke opdaget og behandlet Manglende kendskab og erkendelse
4
Hvad er en angstlidelse
Irrationel angst Overvurdering af fare Undervurdering af mestring Tanker Følelser Fysiologi Adfærd
5
Angste børns udvikling
Indsnævring i udviklingsmuligheder Selvværd Sociale kompetancer Faglige kompetancer Familiemønstre
6
Angstlidelser hos børn og unge
Simple fobier Separationsangst Generaliseret angst Social angst Obsessive kompulsive tilstande
7
Udviklingspsykologiske variationer
Småbørn Objekter og separation Konkret frygt Skolebørn Sociale situationer og præstationer Generaliseret Unge Abstrakt frygt og angst Fremtiden
8
Forekomst Komorbiditet
Samlet livstidsrisiko % Debut ofte i barndommen Uopdaget og ubehandlet ofte kronisk forløb Samlet forekomst hos børn/unge 6-8% Komorbiditet især andre angstlidelser og depression I befolkningen ca. 30% I kliniske grupper 50%
9
Udløsende faktorer Hvad trigger angsten
Akutte stressfaktorer Sygdom og ulykke Mobning Overgreb Forælder-barn separation Skoleskift Tab af skolekammerater Bopælsskskift
10
Prædisponerende faktorer: Hvad gør børn sårbare for angsten
Personlige Biologisk sårbarhed Psykologisk sårbarhed Kontekstuelle Tilknytningsmønster Forældersårbarhed Familiekultur
11
Risiko faktorer Hvad fastholder angsten
Personlige Biologisk : dysregulering f.eks.hyperarousal Psykologisk: Undgåelse eller flugt Fareorienteret kognitiv stil Årvågenhed og mistolkning Kontekstuelle Behandlingssystem Familiesystem Forælderfaktorer Sociale netværksfaktorer
12
Beskyttende faktorer Personlige Kontekstuelle
Biologiske: godt fysisk helbred Psykologiske: IK, temperament, selvværd, optimistisk stil, funktionelle mestringsstrategier Kontekstuelle Behandlingssystem Familiesystem Forældersystem Sociale netværksfaktorer
13
Markører for angst hos børn og unge
Barnet og den unge selv Forældrene Skolen Netværk Kammerater
14
Kl Frokost
15
Handle- og behandlingsmuligheder
Kl Handle- og behandlingsmuligheder
16
Stepped care model Trinvis behandling
Trin 5 Psykiatrisk dag- og døgn behandling Trin 4 Specialklinikker. Andre med tilsvarende kompetancer Trin 3 Privatpraktiserende psykologer og speciallæger Trin 2 Primære sundhedsvæsen Trin 1 Sundhedsstyrelsen, regioner, kommuner, psykiatrifonden, organisationer og foreninger
17
Professionelle behandlingssystem Evidensbaseret behandling
Psykoterapeutisk behandling Kognitiv adfærdsterapi Evt. medikamentel behandling Antidepressiv medicin (SSRI)
18
Kognitiv adfærdsterapi
Psykoedukation om angst og behandling Eksponering Tæt samarbejde med forældre og netværk
19
13.45 – 14.00 Kaffe og kage
20
Caseeksempler og spørgsmål Forebyggelsesprogrammer Kl. 14.15 – 15.00
12årig dreng Skoleskift Efter et par dage kommer han ikke i skole Henvises til børne-ungdomspsykiatrien
21
Case 2 17 årig ung mand Gymnasiet Fagligt dygtig Ambitiøs
Stræber efter det perfekte
22
Forebyggelse Øge beskyttende og mindske risikofaktorer
Beskyttende faktorer Risikofaktorer Samarbejde forælder/barn/ung og uddannelsesinstitution Samarbejde med professionelle Forebyggelsesprogrammer :
23
Forebyggelsesprogrammer
Trin – for – trin Carol A. Langelier: Mood Management Paula Barrett et al.: FRIENDS Poul Stallard: Think good- feel good. Findes på dansk Hjælpe børn og unge med at udvikle mestrings- og problemløsningsfærdigheder i relation til vanskelige, angstprovokerende situationer, vrede, depression, stress, lavt selvværd
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.