Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMads Bonde Redigeret for ca. et år siden
1
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse eller enhver anden form for teknisk service. Teknisk bistand kan tage form af instruktion, oplæring, overførsel af driftskendskab eller konsulentservice”. Anvendelsesområde: Når en person, med det han ved og kan, ”tomhændet” krydser grænsen og yder teknisk bistand uden for EU. Medbragte ”fysiske udtryk” (fx manuskripter, tegninger, disketter osv.) reguleres allerede nu af forordningen (kontrollisten og catch-all). Kontrol med teknisk bistand er afgrænset til: Teknisk bistand, der har relation til masseødelæggelsesvåben eller missiler, der kan fremføre masseødelæggelsesvåben (jf. catch-all) Kontrol med teknisk bistand, pr. 1 juli 2005
2
2 Indhold af lovgivning om teknisk bistand Forbud imod at yde teknisk bistand uden for EU, hvis: Der er kendskab til, eller begrundet mistanke om, at formålet med bistanden er fx udvikling, håndtering eller produktion af masseødelæggelsesvåben. I alle andre tilfælde kan den tekniske bistand ydes frit Undtagelser: Ydelse af teknisk bistand til de nærtstående lande (f.eks. USA, Norge m.fl.), hvor der i forvejen gælder lempelige EU regler (fællesskabstilladelsen). Information, der er frit tilgængelig for offentligheden, samt grundforskning. Men, der er mulighed for dispensation: Hvis ydelsen af teknisk bistand er omfattet af forbuddet, og hvis sikkerhedspolitiske, humanitære eller andre beskyttelsesværdige hensyn taler for, at den tekniske bistand tillades
3
3 Hvad bør virksomheden gøre? (I) Forberedende overvejelser - centralt og hos den enkelte medarbejder: Produktrelationen: Producerer man kritiske produkter, hvortil man også yder teknisk bistand? Rene serviceydelser: Yder man teknisk bistand, fx rådgivning eller undervisning, som fx kan sætte modtageren i stand til at udvikle masseødelæggelsesvåben? Procedurer og uddannelse: Udarbejd procedurer, som passer til virksomheden: Tjek af modtageren, og/eller erklæringer fra modtageren, hvis der er tvivl om formålet med den tekniske bistand. Information og uddannelse: Relevante medarbejdere skal vide, hvornår de især skal være opmærksomme, fx via mærkede produktlister, retningslinier, tjeklister og instrukser
4
4 Hvad bør virksomheden gøre? (II) Beredskab - håndtering af ad-hoc situationer Den udrejsende bør have en kontaktperson i virksomheden at spørge til råds, hvis en betænkelig situation skulle opstå. Virksomheden bør overveje, om der skal tages kontakt til EBST eller PET, eller evt. Dansk Industri. Risiker ikke liv og lemmer i en truende situation, men begræns skaden: Yd så lidt kritisk teknisk bistand, som muligt Kontakt myndighederne hurtigst muligt efter hjemkosten
5
5 Teknisk bistand, tommelfingerregler Tjek din kunde Overvej hvilke lande, der skal udføres teknisk bistand i Tjek (nye) kunder Tjek hvad den tekniske bistand skal bruges til Dokumentation ved mulige kritiske ordrer Dokumentér de gjorte overvejelser: At kunden er tjekket At man har overvejet risikoen for kritisk anvendelse At der ikke er mistanke om kritisk anvendelse Procedurer for håndtering af kontrol med teknisk bistand Etabler en klar ansvarsfordeling i virksomheden Udarbejd retningslinier for de rejsende medarbejdere
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.