Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIngeborg Henriksen Redigeret for ca. et år siden
1
Af OVE K. PEDERSEN Copenhagen Business School DANNELSENS HISTORIE
2
FOLKEOPLYSNINGEN (1840-1950´ERNE) TILVÆRELSESOPLYSNINGEN (1950-1990´ERNE) MARKEDSOPLYSNINGEN (1990´ERNE TIL I DAG) TRE PERIODER
3
Folkeoplysningen: Gensidigheden mellem dannelse og uddannelse Tilværelsesoplysningen: Adskillelsen af dannelse og uddannelse Markedsoplysningen: Dannelsen underlægges uddannelse DANNELSE OG UDDANNELSE
4
Uddannelsespolitik bliver beskæftigelsespolitisk redskab Dannelse til arbejdet som fællesskab Motivation til at påtage sig et selv-ansvar for egen indkomst og deltagelse MARKEDSOPLYSNINGEN
5
Erfaringer og betingelser Den ny umyndighed: 80-20 samfundet Demografi: tab af potentiale Konkurrence på kompetence: vækst til forudsætning for velfærd MARKEDSOPLYSNING
6
Folkeskole og ungdomsuddannelse bliver redskab for dannelsespolitik Erhvervsuddannelser redskab for færdigheder Dannelse til menneske og bygning af et åbent samfund Motivation til at søge livets oplysning/deltage i medlevende demokrati TILVÆRELSESOPLYSNING
7
Erfaringer og betingelser Holocaust International økonomi TILVÆRELSESOPLYSNING
8
Undervisning som redskab for myndiggørelse af den enkelte Dannelse som vej til bygning af et folk af myndige borgere Motivation til at være egen-ansvarlig i et folkeligt fællesskab FOLKEOPLYSNING
9
Erfaringer og betingelser Standssamfund og umyndiggørelse Statskollaps Industrialisering FOLKEOPLYSNING
10
Dannelse/uddannelse politisk redskab Snigende statsliggørelse Nutidens politiske dominans Fortidens teologiske og/eller filosofiske indflydelse LANGE HISTORIE
11
Fra forfaldstese til fremtidsprojekt Gensidighed mellem uddannelse og dannelse Kan teologi, politisk filosofi og -analyse igen kombineres og anspore til dannelsesprojekt? EN TREDJE VEJ?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.