Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz"— Præsentationens transcript:

1 Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Hvor sejler vi hen….?

2 Program Skolereformen generelt Initiativer på Fourfeldtskolen
Særligt for Indskoling, Mellemtrin og Udskoling

3 1. Skolereformen generelt
Tre overordnede målsætninger Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

4 Mere.. ..men ikke blot mere af det samme!!
Vi skal drive skole på en ny måde. Og vi skal løfte elevernes faglige kunnen (det samme i 8.kl som i 9.kl.) Målet er ikke længere ”Det vi skal” men i snarere ”Det vi kan”

5 Hvad bliver anderledes..?
En længere og mere varieret skoledag Understøttende undervisning Bevægelse og motion (uddannelse af alle lærere/pæd) Lektiehjælp og tid til faglig fordybelse

6 Flere timer En lektion i dansk i kl. En lektion i matematik i 4.-9.kl. En lektion i natur/teknik i 2. og 4.kl. En lektion i engelsk i 1. og 2. kl. En lektion i tysk i 5. kl. og to i 6.kl. Hjemkundskab bliver til madkundskab Sløjd og håndarbejde bliver til håndværk og design En lektion i musik i 1. og 5. kl. En lektion i idræt i 1. kl. En lektion flyttes fra 8.kl. til 7.kl. i geografi

7 Ugentlig skoletid Indskolingen: 30 timer inkl. 2 til lektiehjælp Mellemtrin: 33 timer inkl. 3 til lektiehjælp Udskolingen: 35 timer inkl. 2 til lektiehjælp (7. kl. evt. + 2 timer til konfirmationsforb.)

8 Hvad mere er nyt…? Åben skole – inddragelse af lokale muligheder Nye fælles mål for undervisningen i alle fag Større fokus på elevernes læring (Fra undervisning til læring)

9 2. Konkret på Fourfeldtskolen
Afdelingsopdelt skole – teamsamarbejde (konsekvenser i fagfordeling) Holddannelse / Inka / Læreres samarbejde på tværs af klasser Klasselærerfunktioner opdelt

10 Konkret på Fourfeldtskolen
IT i undervisningen Klassekonferencer

11 Ny dagsrytme Tid til fordybelse og alsidig undervisning; Fra lektioner til moduler 14 dages skema Lang pause

12 Dagsrytme 08.00 – Første Modul – Andet Modul – Spisepause og pauseaktiviteter – Tredje Modul ? Fjerde modul eller lektielæsning

13 Skolehjemsamarbejde Alle samtaler og møder inden kl. 17 Henvendelser i lærernes arbejdstid – Intra eller på mobil Forældremøder evt. om aftenen Højere grad af individuel tilpasning

14 Lærernes arbejdstid Al arbejdstid på skolen ml gange årligt mulighed for aftenarbejde Mere undervisning ca. 60 timer årligt Fleksibel arbejdstid

15 Arbejdsplan for en lærer
Lige uger Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 UV 11.00 Pause / Forberedelse Fag møder 15.00 Team møder 16.00 17.00

16 3. Indskolingen - fokusområder
Tæt samarbejde lærer / pædagog Sammenhæng i forløbet Førskole – tredje klasse. Mulighed for varierede undervisningsformer Fortsat stort fokus på læseindlæring Den specialpædagogiske indsats – holddeling og kurser og lektiehjælp Egen IT-vejleder og læseplan

17 Indskolingen – Understøttende undervisning
Understøttende undervisning = pædagoger eller lektiehjælp Frivillig musikundervisning som en del af skoledagen Pauseaktiviteter Frivillig daglig lektiehjælp eller faglig fordybelse

18 Indskolingen - skemaeksempel
Lige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag DA MAT MUS N/T Pause SAMLING UU IDRÆT KR Lek

19 Indskolingen - skemaeksempel
Ulige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag MAT DA BIL MA ENG N/T Pause SAMLING UU IDRÆT DAN Lek

20 Spørgsmål

21 3. Mellemtrin - fokusområder
Fokus på læring og tydelige læringsmål – elevens egne målsætninger Holddeling i dansk, matematik og engelsk Mulighed for varierede undervisningsformer Delt klasselærerfunktion Den specialpædagogiske indsats – holddeling og kurser og lektiehjælp Pauseaktiviteter

22 Mellemtrin – Understøttende undervisning
Understøttende undervisning som en del af fagene Lektiehjælp og faglig fordybelse

23 Mellemtrin - Skemaeksempel
Lige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag MAT IDRÆT DA N/T KR HÅND HIS Pause ENG Lek min Lek min 1 Lek min

24 Mellemtrin - Skemaeksempel
Ulige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag DA N/T MAT BIL HÅND IDRÆT MUS Pause HIS ENG Lek min Lek min 1 Lek min

25 Spørgsmål

26 Overbygningen - fokusområder
Stort fokus på den enkelte elevs læring og tydelige læringsmål Holddeling i dansk, matematik og engelsk Høje ambitioner – fokus på den enkeltes målsætninger Kontaktlærere

27 Overbygning - fokusområder
IT i undervisningen - egne maskiner med på daglig basis Lang pause – nye samskabte muligheder Linjer i overbygningen - International linje …?

28 Overbygningen – understøttende undervisning
Lektiehjælp og faglig fordybelse Understøttende undervisning som en del af fagene Valgfag fra 7. - Arbejdskundskab, Madkundskab, Fransk, Håndværk & Design

29 Overbygningen - skemaeksempler
Lige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag DA MAT FYS BIO TYSK ENG SAMF Pause KR HIS GEO VALG Lek 30 min 1 Lek min IDRÆT

30 Overbygningen - skemaeksempler
Ulige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag FYS MAT VALG ENG DA TYSK Pause HIS BIO GEO Lek 30 min 1 Lek min IDRÆT

31 Spørgsmål


Download ppt "Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google