Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMaja Bak Redigeret for ca. et år siden
1
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Hvor sejler vi hen….?
2
Program Skolereformen generelt Initiativer på Fourfeldtskolen
Særligt for Indskoling, Mellemtrin og Udskoling
3
1. Skolereformen generelt
Tre overordnede målsætninger Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis
4
Mere.. ..men ikke blot mere af det samme!!
Vi skal drive skole på en ny måde. Og vi skal løfte elevernes faglige kunnen (det samme i 8.kl som i 9.kl.) Målet er ikke længere ”Det vi skal” men i snarere ”Det vi kan”
5
Hvad bliver anderledes..?
En længere og mere varieret skoledag Understøttende undervisning Bevægelse og motion (uddannelse af alle lærere/pæd) Lektiehjælp og tid til faglig fordybelse
6
Flere timer En lektion i dansk i kl. En lektion i matematik i 4.-9.kl. En lektion i natur/teknik i 2. og 4.kl. En lektion i engelsk i 1. og 2. kl. En lektion i tysk i 5. kl. og to i 6.kl. Hjemkundskab bliver til madkundskab Sløjd og håndarbejde bliver til håndværk og design En lektion i musik i 1. og 5. kl. En lektion i idræt i 1. kl. En lektion flyttes fra 8.kl. til 7.kl. i geografi
7
Ugentlig skoletid Indskolingen: 30 timer inkl. 2 til lektiehjælp Mellemtrin: 33 timer inkl. 3 til lektiehjælp Udskolingen: 35 timer inkl. 2 til lektiehjælp (7. kl. evt. + 2 timer til konfirmationsforb.)
8
Hvad mere er nyt…? Åben skole – inddragelse af lokale muligheder Nye fælles mål for undervisningen i alle fag Større fokus på elevernes læring (Fra undervisning til læring)
9
2. Konkret på Fourfeldtskolen
Afdelingsopdelt skole – teamsamarbejde (konsekvenser i fagfordeling) Holddannelse / Inka / Læreres samarbejde på tværs af klasser Klasselærerfunktioner opdelt
10
Konkret på Fourfeldtskolen
IT i undervisningen Klassekonferencer
11
Ny dagsrytme Tid til fordybelse og alsidig undervisning; Fra lektioner til moduler 14 dages skema Lang pause
12
Dagsrytme 08.00 – Første Modul – Andet Modul – Spisepause og pauseaktiviteter – Tredje Modul ? Fjerde modul eller lektielæsning
13
Skolehjemsamarbejde Alle samtaler og møder inden kl. 17 Henvendelser i lærernes arbejdstid – Intra eller på mobil Forældremøder evt. om aftenen Højere grad af individuel tilpasning
14
Lærernes arbejdstid Al arbejdstid på skolen ml gange årligt mulighed for aftenarbejde Mere undervisning ca. 60 timer årligt Fleksibel arbejdstid
15
Arbejdsplan for en lærer
Lige uger Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 UV 11.00 Pause / Forberedelse Fag møder 15.00 Team møder 16.00 17.00
16
3. Indskolingen - fokusområder
Tæt samarbejde lærer / pædagog Sammenhæng i forløbet Førskole – tredje klasse. Mulighed for varierede undervisningsformer Fortsat stort fokus på læseindlæring Den specialpædagogiske indsats – holddeling og kurser og lektiehjælp Egen IT-vejleder og læseplan
17
Indskolingen – Understøttende undervisning
Understøttende undervisning = pædagoger eller lektiehjælp Frivillig musikundervisning som en del af skoledagen Pauseaktiviteter Frivillig daglig lektiehjælp eller faglig fordybelse
18
Indskolingen - skemaeksempel
Lige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag DA MAT MUS N/T Pause SAMLING UU IDRÆT KR Lek
19
Indskolingen - skemaeksempel
Ulige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag MAT DA BIL MA ENG N/T Pause SAMLING UU IDRÆT DAN Lek
20
Spørgsmål
21
3. Mellemtrin - fokusområder
Fokus på læring og tydelige læringsmål – elevens egne målsætninger Holddeling i dansk, matematik og engelsk Mulighed for varierede undervisningsformer Delt klasselærerfunktion Den specialpædagogiske indsats – holddeling og kurser og lektiehjælp Pauseaktiviteter
22
Mellemtrin – Understøttende undervisning
Understøttende undervisning som en del af fagene Lektiehjælp og faglig fordybelse
23
Mellemtrin - Skemaeksempel
Lige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag MAT IDRÆT DA N/T KR HÅND HIS Pause ENG Lek min Lek min 1 Lek min
24
Mellemtrin - Skemaeksempel
Ulige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag DA N/T MAT BIL HÅND IDRÆT MUS Pause HIS ENG Lek min Lek min 1 Lek min
25
Spørgsmål
26
Overbygningen - fokusområder
Stort fokus på den enkelte elevs læring og tydelige læringsmål Holddeling i dansk, matematik og engelsk Høje ambitioner – fokus på den enkeltes målsætninger Kontaktlærere
27
Overbygning - fokusområder
IT i undervisningen - egne maskiner med på daglig basis Lang pause – nye samskabte muligheder Linjer i overbygningen - International linje …?
28
Overbygningen – understøttende undervisning
Lektiehjælp og faglig fordybelse Understøttende undervisning som en del af fagene Valgfag fra 7. - Arbejdskundskab, Madkundskab, Fransk, Håndværk & Design
29
Overbygningen - skemaeksempler
Lige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag DA MAT FYS BIO TYSK ENG SAMF Pause KR HIS GEO VALG Lek 30 min 1 Lek min IDRÆT
30
Overbygningen - skemaeksempler
Ulige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag FYS MAT VALG ENG DA TYSK Pause HIS BIO GEO Lek 30 min 1 Lek min IDRÆT
31
Spørgsmål
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.