Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Internationalisering gennem lektorkvalificering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Internationalisering gennem lektorkvalificering"— Præsentationens transcript:

1 Internationalisering gennem lektorkvalificering
Internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen Leder af det internationale område Mette Jørgensen Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

2 Lektorkvalificering – nu med en international dimension
Ny bekendtgørelse om lektorkvalificering Ny bekendtgørelse om stillingsstruktur, BEK nr. 249 af 18/03/2014: ”For at styrke uddannelsernes internationale dimension skal planen desuden indeholde relevante internationale opgaver og aktiviteter.” Stillingsstrukturen indeholder kvantitativ regulering af den 4-årige adjunktplan = Adjunktforløbet skal indeholde 25 % videreuddannelse & 25 % forskning og udvikling over 4 år. (NB! Finansieringen tages af uddannelsestaxameteret, Regelgrundlaget er en del af OK ) National sektorvejledning 2014: ”Aktiviteterne skal bidrage til at udvikle adjunktens kompetencer til at inddrage relevant international forskning og/eller internationale udviklingstendenser inden for erhvervet eller professionen i arbejdet med uddannelse og undervisning samt forsknings- og udviklingsaktiviteterne… Aktiviteterne kan blandt andet omfatte udvikling og vedligeholdelse af internationale netværk inden for faget/fagområdet med henblik på at samarbejde om at udvikle uddannelse og undervisning. Der kan også være tale om deltagelse i internationale konferencer mv.” Anledningen til at tage fat på dette, har været… Ny bekendtgørelse – under udarbejdelse Ingen kvantitetskrav- og vores uddannelsesledere har ikke været interesseret i kvantitetsmål – ønske om fleksibilitet. Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

3 Hvorfor en international dimension som en integreret del af underviseres arbejde?
Professionsuddannelserne er forskningsbaserede og aktuel og opdateret viden skal være internationalt opdateret De borgere vi arbejder med lever i en globaliseret verden og det skal undervisning og læringsmiljøer reflektere Den praksis velfærdsprofessioner udfoldes i, repræsenterer et udsnit af en mangfoldig globaliseret verden, hvilket nødvendiggør interkulturelle kompetencer Den praksis velfærdsprofessioner udfoldes i, reguleres ikke kun nationalt, men også gennem international lovgivning, og den påvirkes globalt økonomisk, kulturelt og socialt. Vi er nationalt og som medlemmer af EU forpligtet på internationaliseringsstrategiske mål Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

4 Undervisere er en vigtig internationaliseringsdriver
Al eksisterende viden peger entydigt på, at undervisere, der har været på udvekslingsophold og/eller er tilknyttet internationale faglige netværk bærer internationalisering ind i undervisningsrummet. Undervisere fremhæves således som centrale internationaliseringsagenter og afgørende for at etablere internationalisering - ikke blot for det mindretal der rejser ud, men for alle studerende. Undersøgelser viser omvendt, at underviseres manglende viden om og formidling af internationalisering udgør en barriere for internationalisering (se ex. CIRIUS 2009: 17) Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

5 Hvorfor er adjunkter interessante i et internationaliserings-strategisk perspektiv?
Tal fra Professionshøjskolen UCC pr. ultimo august 2014: 513 undervisere med opgaver på Professionsbachelor-uddannelserne, i videreuddannelsen samt i forskning og udvikling ud af 953 ansatte (Ansatte i konsulent stillinger i øvrigt (fx AC, CVU mv.) er ikke medregnet da de ikke underviser på professionsbacheloruddannelserne mv.) Af disse 513 undervisere er de 105 aktuelt ansat som adjunkter med henblik på kvalificering til lektorbedømmelse. Det svarer til 20 %. Prøv lige at overveje rækkefølgen – er usikker på hvad der fungerer bedst…? Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

6 Workshop 1: Relevante opgaver og aktiviteter
Ud fra jeres erfaringer – hvad er relevante internationale opgaver og aktiviteter for adjunkter – 3 min. post it’s – en ide pr. post it. B) 4 sammen udveksl ideer – c) udvælg de to mest interessante ideer – og fremlæg i plenum – samles et sted på væg/tavle… Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

7 Eksempler fra UCC Medarbejder udveksling – strategisk/vilkårlig
Formatet Case mhp. at koble teori og praksis i undervisning Underviser på international uge, herunder introduktion til internationale netværk Undervisning på internationale moduler – undervisningsmetoder i det internationale klasserum F&U. Fra internationale forskningsprojekter til egne udviklingsprojekter – ex. kvalificering af udlandspraktikken Deltagelse på internationale konferencer/netværkskonferencer Sproglig kompetenceløft Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

8 NEDSLAG 1 Formatet case i forbindelse med udveksling
Formatet case: en bearbejdning af indsamlet viden til cases, der kan indgå i og anvendes aktivt i undervisningen mhp. at knytte teori og praksis tættere sammen. Case-arbejdet indgår i adjunktens 25 % Forsknings- og udviklingstid Adjunktens arbejde med cases: Formatet anvendes til at kvalificere den viden, der indhentes gennem et udvekslingsophold mhp. at udvikle en international case til brug i undervisning. Om muligt tilstræbes det, at flere adjunkter efter endt udvekslingsophold samles i studiegruppe mhp. at udvikle sådanne internationale cases til brug i undervisning. Giv et billede – ex. børnesag… Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

9 NEDSLAG 2 Undervisning på international uge i UCC
International uge finder sted fra forår 2015 på 3 fastlagte årligt tilbagevendende dage i forårssemestret Det er et strategisk mål, at adjunkter deltager på international uge i international workshop for udvalgte studerende som føl mhp. at opnå erfaringer i at undervise i det internationale klasserum Adjunkter kan med fordel tildeles rolle i forbindelse med værtsskab for internationale gæsteundervisere Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

10 NEDSLAG 3: Undervisningsmetoder – didaktiske overvejelser i det internationale klasserum
Erfaring med undervisning i det internationale klasserum kan kobles med udvikling af undervisningsmetoder Brug af it, e-læring og sociale medier i det internationale klasserum, ex. online learning Internationalisering af igangværende it-projekter Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

11 Workshop 2: Nye perspektiver
Perspektiverne i de fremlagte forslag – nye forslag der ligger i forlængelse – hvordan kan vi tænke det videre… En grundlæggende udfordring – hvordan kan man tænke det ind så det ikke bliver belastning (jf. økonomisk belastning), men så det er med til at løfte ex. de opgaver der ligger indenfor det internationale område alligevel (ex. kvalificering af udlandspraktik) Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen

12 Opsamling… Leder af det internationale område Mette Jørgensen og internationaliseringskonsulent Rikke Pedersen


Download ppt "Internationalisering gennem lektorkvalificering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google