Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner"— Præsentationens transcript:

1 TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
1. Problemer og muligheder for danske turismer 2. Strategiske alternativer? 3. Kommunale udfordringer Professor Henrik Halkier

2 Dansk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER
Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Følelse af at sakke bagud udbredt Kilde: Copenhagen Economics, Vækst i turisterhvervet, 2008

3 Dansk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER
Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Motivation for at gøre noget * indtjening * beskæftigelse også af kort-uddannede, bedre end øvrige erhverv Kilde: Copenhagen Economics, Vækst i turisterhvervet, 2008

4 Dansk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER
Fald i international turisme i Danmark Vækst i international turisme i udlandet Væsentlig beskæftigelse Internationalt erhverv På trods af aktuelt fald: Trods alt et relativt godt udgangspunkt ´- eller måske indtil nu en sovepude? Kilde: Copenhagen Economics, Vækst i turisterhvervet, 2008

5 FLERE DANSKE TURISMER Erhvervsturisme Short city-breaks
Infrastruktur, professionelle købere/arrangører Short city-breaks Transport, synlighed, kulturudbud, individuelle købere Ferie/kystturisme Natur/kulturattraktioner, privat/offentlig koordination, individuelle købere Udgangspunkt vigtigt: * forskellige motiver/forretningsmodeller * forskellige kundegrupper * forskellige kritiske faktorer ***** Erhvervsturisme: gode til at arbejde Short breaks: gode til hverdagen (shopping, kultur) Ferie-turisme: gode til at være væk fra det hele

6 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER?
NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Værtskab: Personligt? Digitalt? Transport: Internationalt? Lokalt? Mund-til-mund spredning Udgangspunkt: gearskifte inden for både oplevelser og kommunikation * men vægten kan lægges forskelligt Bedre service: * uddannelse af medarbejderne (Nordjylland) * flere lavpris-fly / motorveje (Dublin) * effekten troværdig men relativt langsom/konservativ

7 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER?
NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Større indsats på eksisterende markeder ? Nye markeder i fokus ? Digital effektivitet/bekvemmelighed ? Konkurrent-analyse !? Mere promotion: * mere af det samme, evt. fra nye markeder - Ex: Spanien (konsistent indsats i lang tid), Irland (hjulpet af Ryanair) * kortere fra interesse til køb (e-handel) – Slovenien * virker bedst hvis konkurrenternes produkter/strategier kendes

8 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER?
NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Nye produkter/attraktioner/services Destinationsudvikling Koordinations-udfordring Trends blandt turister !? Smaretere innovation: * Nye oplevelser for nye kunder * enkeltstående/destination (Billund, Aare, Dubai, Thy surfing) * koordination off-priv centralt * forudsætter viden om potentielle turister, hvis ikke kopi-varer

9 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER?
NY KOMMUNIKATION? Nej Ja NYE OPLEV-ELSER? Bedre service Mere promotion Smartere innovation Stærkere brand Ny oplevelsesrum Autentiske, enestående Eksisterende image som udfordring ? Relevans for komplekse turismer ? Stærkere brand * den fristende kombinationsløsning * eksisterende image udfordring (kedeligt, fremmedfjendsk, …) * internt turisme-kompromis (jvf VDKs strategi)? * ekstern inflydelse fra NAT positionerings-strategier?

10 KOMMUNALE UDFORDRINGER
1) Kort sigt, længere sigt ? Finansieringsmodeller, partnerskab, vidensgrundlag 2) Konkurrence eller samspil ? Professionalisme, decentralisering, samarbejde Mange muligheder, nødvendigt at vælge * to centrale dilemmaer Tids-problemet: * mere af det samme / kapacititetsudnyttelse VS nye produkter/horisonter * lavpraktiske spørgsmål: - krav om privat medfinansiering -> markedskonservatisme? - langsigtet partnerskab -> offentlig binding/fleksibilitet? - tilstrækkeligt viden om konkurrenter og turister? Konkurrence/samspil mellem turismER - fra erhverv til city-break/ferie? - fredelig sameksistens med begrænsede resourcer? - vigtig professionalisering af indsatsens arbejdsdeling NAT/REG/LOK bedre, men tættere samspil? KONKLUSION * nødvendigt med pragmatiske strategiske kompromisser * flerstrenget indsats i forhold til forskellige turismer * endnu bedre strategier kræver endnu bedre vidensgrundlag


Download ppt "TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google