Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Beskæftigelsesreformen December 2014

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Beskæftigelsesreformen December 2014"— Præsentationens transcript:

1 Beskæftigelsesreformen December 2014
AK-Samvirke Beskæftigelsesreformen December 2014 AK-Samvirke

2 Beskæftigelsesreformen - TEMADAGE
DET FÆLLES, INTENSIVEREDE KONTAKTFORLØB NYE IT-VÆRKTØJER – ”MIN PLAN”, SELVBOOKING AF SAMTALER, JOBLOG MV. INDSATSEN FOR DE LEDIGE JOBRETTET UDDANNELSE OG UDDANNELSE I ØVRIGT DET VIRKSOMHEDSRETTEDE FOKUS PÅ DE LEDIGES RÅDIGHED IKRAFTTRÆDELSESTIDSPUNKTER AK-Samvirke

3 Det fælles, intensiverede kontaktforløb – CV-samtalen
CV-samtalen fremrykkes til efter 2 ugers ledighed, mens vejledningssamtalen afskaffes og integreres i CV-samtalen – administrative regler vil blive udstedt om samtalens nærmere indhold. Under CV-samtalen forberedes arbejdet med ”Min Plan”, og der laves en aftale om den lediges jobsøgning. Aftalen skrives ind i ”Min Plan”. ”Plan for jobsøgning” udgår. Den ledige skal vejledes om fællessamtaler, herunder om a-kassens deltagelse heri. CV’et optimeres, dels ift. at sikre den ledige et bedre værktøj i jobsøgningen, dels ift. at sikre en bedre udsøgning for arbejdsgivere og jobkonsulenter – et arbejde er i gangsat i STAR. Træder i kraft 1. juli 2015. AK-Samvirke

4 Det fælles, intensiverede kontaktforløb - jobsamtaler i jobcenteret
Jobcentrene holder jobsamtaler i hele ledighedsperioden. 3 af samtalerne holdes som fællessamtaler mellem jobcenteret, a-kassen og den ledige – heraf de 2 indenfor de første 6 måneders ledighed. Jobcenteret ”booker” disse samtaler. Øvrige jobsamtaler booker den ledige som udgangspunkt selv. Inden for de første 6 måneders ledighed skal der holdes en jobsamtale senest hver gang medlemmet har været ledig i sammenlagt 1 måned. Jobsamtalerne kan holdes tidligere eller op til 2 uger senere – der skal dog holdes minimum 6 jobsamtaler inden for de første 6 måneders ledighed. Herefter jobsamtaler hver 3. måned og en supplerende jobsamtale senest ved 16 måneders ledighed. Træder i kraft 1. juli 2015 (– 16-månders-samtalen træder dog i kraft 1. januar 2015 som en almindelige jobsamtale, mens den træder i kraft som en fællessamtale 1. juli 2015) AK-Samvirke

5 Det fælles, intensiverede kontaktforløb - Fællessamtaler i jobcenteret
Første fælles jobsamtale skal holdes efter CV-samtalen og senest efter 6 ugers ledighed. Samtalen skal dog kun holdes som en fællessamtale, hvis a-kassen ud fra en helhedsorienteret vurdering af medlemmets ledighedssituation finder, at medlemmet har behov for det – eller hvis jobcenteret eller medlemmet beder om det. Den ledige skal vejledes om, at der holdes fællessamtaler, hvis pågældende beder om det. Træder i kraft pr. 1. juli 2016. Anden fælles jobsamtale skal holdes tidligst efter 4 måneders ledighed og senest ved 6 måneders ledighed. Træder i kraft pr. 1. juli 2015. Tredje fælles jobsamtale holdes som en supplerende jobsamtale senest efter 16 måneders ledighed. Træder i kraft pr. 1. juli 2015. A-kasserne deltager ikke i fællessamtalerne, hvis medlemmet ikke ønsker det – meddeles til jobcenteret eller a-kassen. Der vil blive fastsat nærmere regler herom. AK-Samvirke

6 Det fælles, intensiverede kontaktforløb - rådighedssamtaler i a-kasserne
Der skal holdes 2 rådighedssamtaler i a-kasserne inden for de første 6 måneders ledighed. De 2 rådighedssamtaler skal medlemmet selv booke i a-kassernes selvbookingsystemer. A-kassen kan fritage medlemmet for selvbooking. Efter 6 måneders ledighed holdes der rådighedssamtaler efter behov – her er der ikke et krav om selvbooking. Uklart om der ændres i reglerne for rådighedssamtaler i øvrigt. Rådighedssamtaler efter hidtidige regler for AMY-modtagere, dvs. hver 3. måned i hele ydelsesperioden. Træder i kraft 1. juli 2015. AK-Samvirke

7 Samtaleform Samtaler i såvel jobcenter som a-kasse skal holdes ved personligt fremmøde. For ledige omfattet af en mindre intensiv indsats og for ledige i tilbud kan der fortsat holdes samtaler telefonisk, digitalt eller på anden vis. For ledige i tilbud skal 16-måneders samtalen dog altid holdes ved fremmøde. Uklart om der vil blive fastsat regler om rammerne for afholdelse af fællessamtaler telefonisk eller digitalt i forbindelse med mindre intensiv indsats eller tilbud. AK-Samvirke

8 Samtalefokus Første fællessamtale: ”Min Plan” og jobsøgning samt den videre vej frem mod et job. For særligt de ufaglærte mulighederne for uddannelse, evt. i form at uddannelsesløft. For de unge og de 50+-årige den forestående aktivering. Anden fællessamtale: ”Min Plan” og jobsøgning samt forestående aktivering. Tredje fællessamtale: Fokus på særlig indsats sidst i ledighedsperioden, dvs. på mulighederne for at få en personlig jobformidler eller et ”kombinationsforløb” med hyppigere samtaler og et virksomhedsrettet forløb med en tilknyttet jobkontaktperson i virksomheden. For ledige i uddannelse skal der under samtalen være fokus på job efter endt uddannelse. I alle fællessamtaler fokus på, hvordan a-kasse og jobcenter kan understøtte den enkelte ledige i at komme tilbage i job. AK-Samvirke

9 Samtaler – de første 6 måneder af ledighedsforløbet
1 2 3 4 5 6 Jobcenter Fælles samtale: ”Min Plan” Jobsamtale Fælles eller Jobsamtale A-kasse CV-samtale  ”Afklaring” Fællessamtale: Fællessamtale (rådighedssamtaler) Rådighedssamtale AK-Samvirke

10 Rådighedssamtale efter behov
Samtaler – Hele ledighedsforløbet CV-samtale Fællessamtale Jobsamtale Jobsamtale Jobsamtale Jobsamtale Fællessamtale Jobsamtale Jobsamtale Jobsamtale Fællessamtale Jobsamtale Jobsamtale Jobsamtale Rådighedssamtale efter behov Rådighedssamtale Rådighedssamtale

11 Fællessamtaler – logistik & Kvalitet
Der vil blive fastsat regler: Om kriterier for a-kassernes helhedsorienterede vurdering af medlemmets ledighedssituation og behov for en første fællessamtale – afklaringsværktøj og faglig vurdering er afsættet Om den praktiske gennemførelse af samtalerne, herunder jobcentrenes planlægning og placering af fællessamtalerne ”Rammeaftale” mellem KL og AK-Samvirke om bl.a. koordineret og sammenhængende indsats, tilrettelæggelse af fællessamtaler, deling af viden og best practise mv. Kompetenceudvikling. AK-Samvirke

12 IT-understøttelse - Nye værktøjer
Afklaringsværktøj (forberedelsesskema) – profilerings-/screeningsværktøj CV (optimeret) ”Min Plan” Selvbooking af samtaler Joblog til registrering af oplysninger om jobsøgning Dialogværktøj AK-Samvirke

13 Den ledige Jobkonsulent Forberedelses-skema CV CV samtale
Udkast – min plan 1. Fælles møde Forberedelses-skema CV Joblog Udkast – min plan Jobsamtaler Rådigheds-samtaler Mange afleveringer frister Min plan Gentages AK-Samvirke

14 IT-understøttelse - afklarings-/screeningsværktøj
Et afklarings-/screeningsværktøj under udvikling i STAR. Værktøjet tager afsæt i en række spørgsmål, som den ledige skal svare på, bl.a. ved ledighedens indtræden. Tager herudover afsæt i en række registeroplysninger, som skal afdække risikoen for langtidsledighed for den enkelte. Et centralt statsligt værktøj, men formentlig mulighed for at udbygge ift. egne medlemsgrupper mv., fx med yderligere spørgsmål. Jobkonsulenter skal certificeres til brugen af værktøjet. Vi er med i udviklingsarbejdet. Værktøjet implementeres 1. juli 2016. Herudover udvikling af et dialogværktøj, bl.a. med afsæt i projektet om ”nudging”. AK-Samvirke

15 IT-understøttelse - ”Min Plan” – omdrejningspunktet i indsatsen
”Min Plan” er et fælles digitalt værktøj på Jobnet.dk, som bl.a. samler mål, delmål, fremadrettede aftaler og indsatser mv. ét sted. ”Min Plan” – et afsæt og en ramme for hvad der skal ske i medlemmets ledighedsperiode, og hvad der skal tales om ved den første fællessamtale og senere samtaler. ”Min Plan” under udvikling i STAR – vi er med i udviklingsarbejdet. I udviklingen af planen fokus på enkelt design og enkel opsætning, hvad der giver mening for den ledige (fx ”to do”) samt på integration til andre digitale redskaber, bl.a. afklaringsværktøj, CV, selvbooking og joblog. Klar opgave- og ansvarsfordeling ift. hvem den ledige har aftalt hvad med. ”Min Plan” implementeres 1. juli 2015. AK-Samvirke

16 Skitser AK-Samvirke

17 Skitse – to-do element Aftale To-do liste AK-Samvirke

18 IT-understøttelse - selvbooking af jobsamtaler
Selvbooking af jobsamtaler i jobcenteret via Jobnet.dk (”Planner-systemet”) – oplysninger om planlagte og afholdte samtaler, uanset om den ledige eller jobcenteret booker disse, udveksles via det fælles datagrundlag. Den ledige skal booke inden for frister, som ofte aftales fra samtale til samtale. Frister synliggøres på den lediges ”Min Side” på Jobnet.dk. Afmelding ved manglende selvbooking af samtaler. Jobcenteret kan fritage den ledige fra selvbooking og fratage den ledige retten til selvbooking – men kun ift. jobsamtalerne. Tidligst implementeret primo 2016. AK-Samvirke

19 IT-understøttelse - selvbooking af samtaler i a-kasserne
Den ledige skal selvbooke de rådighedssamtaler i a-kasserne, som skal holdes inden for de første 6 måneders ledighed. Herefter ingen krav om selvbooking. Derfor krav om at alle a-kasser skal have et system til selvbooking af samtaler – samt krav om adgang til at logge på systemet via Jobnet.dk. Oplysninger om planlagte og afholdte rådighedssamtaler, uanset om den ledige eller a-kassen booker disse, udveksles via det fælles datagrundlag. Afmelding ved manglende selvbooking af de første rådighedssamtaler. A-kasserne kan fritage for selvbooking eller fratage den ledige retten til selvbooking. A-kasserne bestemmer selv, om også andre samtaler selvbookes. Formentlig tidligst implementeret primo 2016. AK-Samvirke

20 IT-understøttelse - joblog
Alle ledige skal registrere oplysninger om deres jobsøgning i en digital joblog. Registreringen sker enten i jobloggen på Jobnet.dk eller i a-kassens egen joblog. Ved registrering i a-kassens joblog skal der ske integration/dataudveksling via det fælles datagrundlag, så der til enhver tid er transparens ift. de registrerede oplysninger. Indtil der er integration til det fælles datagrundlag, skal den ledige registrere oplysninger om jobsøgning i jobloggen på Jobnet.dk Den ledige skal have hjælp til at joblogge, hvis den pågældende ikke kan finde ud af det. Uklart hvilke krav der vil blive fastsat til, hvor ofte den ledige skal joblogge, og hvor ofte a- kassen skal følge op – men oftere end hver 3. måned. Frist til at joblogge og evt. rådighedsvurdering ved manglende joblogning. Implementeres gradvist fra 1. juli 2015 og frem – fuldt implementeret i 2016. AK-Samvirke

21 IT-understøttelse - generelt
Krav om dataudveksling – alle leverer ind til det fælles datagrundlag. Stort fokus på implementering til tiden i alle led. Vigtigt at samarbejde om de it- og udviklingsprojekter der i gangsættes – og komme med konstruktive input til styrelsen. Samarbejdet skal prioriteres, hvis vi vil have indflydelse. Vi trækker på a-kasserne i den forbindelse. STAR udsender releases i flere omgange bl.a. i marts og i juni måned – der er generelt meget på vej. Vi er i løbende dialog med STAR, herunder også om prioritering og ”governance”. AK-Samvirke

22 Indsatsen for de ledige - i hovedtræk
Aktiveringsindsatsen fremrykkes Ret og pligt til tilbud efter senest 6 måneder for ledige mellem 30 og 50 år og efter senest 13 uger for ledige der ikke er fyldt 30 år, og for ledige der er fyldt 50 år. Kravet om gentagen aktivering afskaffes. Kun ret og pligt til ét aktivt tilbud. Mere målrettet uddannelsesaktivering til ledige med størst behov, bl.a. via de nye uddannelsespuljer. Mere målrettet virksomhedsaktivering (– mindre offentlig aktivering) – men ret til selvfundet virksomhedsrettet aktivering i form af praktik og ansættelse med løntilskud, hvis betingelserne i øvrigt opfyldt. Mindre ”kommunal projektaktivering” som øvrig vejledning/opkvalificering, herunder bl.a. jobstøtte- og jobsøgningsforløb – som følge af afskaffelse af driftsrefusionen. Rådighedsafprøvende tilbud, herunder nytteindsats. AK-Samvirke

23 Realkompetencevurdering
Ledige der er 30+ uden erhvervskompetencegivende uddannelse har ret en realkompetencevurdering. Realkompetencevurdering = Vurdering af hvordan den pågældendes kompetencer kan bruges i forhold til en bestemt uddannelse, et bestemt job eller branche. Resulterer i formel anerkendelse af kompetencer gennem et kompetencebevis. Realkompetencevurderingen foretages af en uddannelsesinstitution under følgende områder; almen voksenuddannelse (VUC), arbejdsmarkedsuddannelse (AMU), erhvervsuddannelse for voksne (EUD) eller videregående voksenuddannelse (VVU). Den ledige skal opdatere sit CV efter en realkompetencevurdering. Træder i kraft 1. juli 2015. AK-Samvirke

24 Jobrettet uddannelse - med relevans for arbejdsmarkedet og konkret jobfokus
Kun for ledige ufaglærte og faglærte samt for ledige med en kort videregående uddannelse, som samtidig har en erhvervsfaglig uddannelse = Ikke for ledige med mellemlang og lang videregående uddannelse eller ledige med kort videregående uddannelse, som ikke samtidig har en erhvervsfaglig uddannelse. Kun ét kursus, en uddannelse eller et kursusforløb, der er stykket sammen til en pakke – og kun hvis kurset fremgår af en ny BM-positivliste, som skal tage afsæt i relevans for arbejdsmarkedet og fokus på konkrete jobfunktioner. Listen revideres én gang årligt. Ret til et kursus fra 1. ledighedsdag – kurset skal være afsluttet inden for 9 hhv. 6 måneders ledighed for ledige fyldt hhv. ikke fyldt 25 år. Også ret til at fortsætte i et kursus, der er startet inden 1. ledighedsdag, hvis betingelserne opfyldt. Ret til kun at tage dele af et kursus og til at tage hele eller dele af et kursus om, hvis kurset må afbrydes på grund af sygdom eller beskæftigelse. Jobrettet uddannelse eventuelt suppleret med uddannelsestilbud – 5 mio. kr. afsættes hertil. Vejledning om jobrettet uddannelse i jobcenteret ved første jobsamtale, hvis dette efterspørges af den ledige – for at understøtte denne i at søge ”meningsfuld” jobrettet uddannelse. Samtale i jobcenteret senest efter 1 uge, hvis der søges om jobrettet uddannelse, inden første jobsamtale. Godkendelse af kursus betinget af, at samtalen er holdt. Ikke krav om afholdt jobsamtale, hvis den ledige fortsætter i et kursus henover 1. ledighedsdag. AK-Samvirke

25 Jobrettet uddannelse - overgangsordning
De nye regler om jobrettet uddannelse får virkning fra og med d. 12. november (fremsættelsesdato for nye regler i lovforslaget). De nye regler finder anvendelse for alle kurser, som starter d. 1. januar 2015 eller senere. Reelt en mellemperiode nu, hvor der ikke kan godkendes kurser med start d. 1. januar 2015 eller senere, da godkendelsesgrundlaget/positivlisten endnu ikke er meldt ud. Kurser, som starter inden d. 1. januar, godkendes efter de hidtidige regler. Alle kurser godkendt inden d. 12. november opretholdes – uanset startdato for kurset – dvs. også kurser med start efter d. 1. januar 2015. Ledige omfattet af reglerne om selvvalgt uddannelse inden d. 1. januar 2015 har ret til jobrettet uddannelse, selv om de tidligere har gjort brug af retten til selvvalgt uddannelse. Perioder med selvvalgt uddannelse tælles sammen med perioder med jobrettet uddannelse – til 6 uger i alt. Kurser om jobrettet uddannelse skal for disse ledige være afsluttet inden for 13 hhv. 10 måneders ledighed. Ny blanket til ansøgning om jobrettet uddannelse. Ledige, der allerede har ansøgt om kurser som kan tages som jobrettet uddannelse, skal ikke ansøge igen. AK-Samvirke

26 Uddannelsespulje Regional uddannelsespulje:
Tilbud om korte erhvervsrettede uddannelsesforløb efter en regional positivliste inden for fagområder, hvor der forventes jobåbninger inden for de næste 6 måneder. Bl.a. privat udbudt efteruddannelse (fx off shore sikkerhedskurser). Ikke målrettet særlige grupper af ledige, men som udgangspunkt for alle. Ingen varighedsbegrænsning – kan gives i hele ledighedsperioden. Træder i kraft 1. januar 2015. AK-Samvirke

27 Uddannelsesløft Uddannelsesløft – landsdækkende pulje:
Tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser (voksensporet), hvis den ledige er 30+ og enten ikke har en erhvervsuddannelse eller har en forældet erhvervsuddannelse. Uddannelsen skal så vidt muligt være rettet mod områder med efterspørgsel/behov. Ingen varighedsbegrænsning – kan gives i hele ledighedsperioden, men må ikke strække sig ud over ydelsesperioden. Tilbud om uddannelsesløft aftales mellem den ledige og jobcenteret. Ikke pligt til at tage imod tilbud om uddannelsesløft – men pligt til at gå i gang og tage del i uddannelsen efter at have taget imod tilbuddet. Fritagelse for rådighedsforpligtelsen. Ret til 80 pct. af maks. dagpengesats og mulighed for lån op til individuel sats. Træder i kraft 1. juli 2015. AK-Samvirke

28 Det virksomhedsrettede
Ansættelse med løntilskud i det offentlige Først efter 6 måneders ledighed, dog undtagelser, kun i op til 4 måneder, med en lavere tilskudssats Ansættelse med løntilskud i det private Først efter 6 måneders ledighed, dog undtagelser, kun i op til 6 måneder, med en uændret tilskudssats Trainee-indsats for dimittender, der som minimum har en kort videregående uddannelse Ansættelse som vikar i jobrotation Først efter 6 måneders ledighed, kun i op til 6 måneder, med en lavere tilskudssats Ansættelse som voksenlærling Målrettes ledige/beskæftigede uden uddannelse, dvs. personer uden en erhvervsuddannelse eller med en forældet uddannelse Ledige uden uddannelse kan ansættes efter 2 måneders ledighed, mens ledige med en erhvervskompetencegivende uddannelse kan ansættes efter 12 måneders ledighed Ledige uden uddannelse ansættes med en højere tilskudssats. Tilskud i hele uddannelsesforløbet ved ansættelse af ledige, dvs. også ud over 2 år Ledige kan ansættes uden om arbejdsmarkedsbalancen AK-Samvirke

29 Fokus på de lediges rådighed - rådighedsafprøvende tilbud og udeblivelse fra tilbud på enkeltdage
Rådighedsafprøvende tilbud – gives med henblik på at afprøve den lediges vilje til medvirken i og rådighed for den aktive indsats. Tilbud i form af vejledning/opkvalificering, virksomhedspraktik, herunder også nytteindsats, samt ansættelse med løntilskud. Underretning til a-kassen om tilbuddet – men ingen rådighedsvurdering. Hvis afslag på eller ophør i rådighedsafprøvende tilbud gælder de alm. regler om underretninger, sanktioner mv. Sanktioner (”så længe”) ved udeblivelse fra tilbud, også tilbud om uddannelsesløft og rådighedsafprøvende tilbud. Underretning til a-kassen om udeblivelsen – lige nu i dialog med STAR herom. Ingen sanktioner i situationer, hvor den ledige lever op til sin rådighedsforpligtelse, eller hvor den ledige ville kunne få tjenestefrihed i et ansættelsesforhold, fx v. begravelse. Som noget nyt heller ingen sanktioner v. barns 1. sygedag eller ved speciallægetid. Ingen rådighedsafprøvende tilbud eller sanktioner ved udeblivelse til AMY-modtagere. Træder i kraft 1. juli 2015. AK-Samvirke

30 Ikrafttrædelsestidspunkter – I
Elementer der træder i kraft 1. januar 2015 En lang række regler vedr. den aktive indsats, bl.a. afskaffelse af gentagen aktivering, målretning af løntilskuds-, jobrotations- og voksenlærlingeordningerne, permanentgørelse af trainee-indsatsen. Herudover driftsrefusion-omlægning. Styrket indsats sidst i ledighedsperioden, samtale ved 16-måneders ledighed og mulighed for personlig jobformidler eller ”kombinationsforløb”. Jobrettet uddannelse (jf. dog virknings-/overgangsregel) og regional pulje til uddannelse. Afskaffelse af G-dagene ved korttidsansættelser. Elementer der træder i kraft 1. juli 2015 Stort set alle øvrige elementer – dog med enkelte undtagelser, særligt ift. IT-understøttelsen. AK-Samvirke

31 Ikrafttrædelsestidspunkter – II - dog ikke for selvbooking & joblog – ministeren fastsætter ikrafttrædelsestidspunkt herfor Træder i kraft 1. januar 2015: Afskaffelse af gentagen aktivering. Ingen driftsrefusion for øvrig vejledning og opkvalificering. Ny ordning med ret til 6 ugers jobrettet uddannelse til dagpengemodtagere og ledige fleksjobvisiterede. Regional uddannelsespulje. Målrettet og styrket voksenlærlingeordning. Styrkede muligheder for læse-, skrive- og regnekurser. Trainee-indsats og virksomhedspraktik i op til otte uger for dimittender. Målretning og afbureaukratisering af løntilskud. Jobrotation målrettes for at opnå bedre effekter. En særlig indsats for langtidsledige - styrket indsats i dagpengeperioden. Afskaffelse af arbejdsgiverens betaling af dagpengegodtgørelse ved mindre end tre måneders ansættelse. Træder i kraft 1. juli 2015: Et fælles og intensiveret kontaktforløb. Fremrykning af ret- og pligt tilbud. Ændring af varighedsbegrænsning for tilbud om vejledning og opkvalificering. Ret til selvfundne virksomhedsrettede tilbud. Pulje til uddannelsesløft Særlig dagpengesats og lånemulighed i forbindelse med uddannelsesløft. Ret til at få vurderet uformelle kvalifikationer. Jobcentrene får mulighed for at give rådighedsafprøvende tilbud. Ledige, der udebliver en eller flere dage fra tilbud, sanktioneres. Virksomhedsservice og jobformidling. Ledige skal fremover kun have én plan. AK-Samvirke


Download ppt "Beskæftigelsesreformen December 2014"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google