Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tema 4 Overgange i barnets liv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tema 4 Overgange i barnets liv"— Præsentationens transcript:

1 Tema 4 Overgange i barnets liv
Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.

2 Formål med temaet Viden om overgange
opmærksomhedspunkter, når dit barn har en funktionsnedsættelse Dialog og erfaringsudveksling Den enkelte kommune beskriver sin procedure for såvel det generelle som det særlige. Eksempel er indskrevet i dias til inspiration

3 Overgangen - fra dagtilbud til skole
Kommunen tilstræber, at overgangen fra et tilbud til et andet altid skal være positiv og tryg med passende udfordringer for barnet. Samarbejdet mellem forskellige tilbud skal finde sted med barnet i centrum. Overlevering af oplysninger foregår i et tæt samarbejde med barnets forældre, og for børn med særlige behov sikres det, at oplysninger fra alle relevante parter inddrages efter behov Den enkelte kommune beskriver sin procedure for såvel det generelle som det særlige. Eksempel er indskrevet i dias til inspiration

4 Overgangen - fra grundskole til ungdomsuddannelse
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU varetager uddannelsesvejledningen for unge med særlige behov fra ca. 8.klasse og indtil den unge fylder 25 år – dog senest til start på ungdomsuddannelse UU har ansvar for i samarbejde med den unge og forældrene at lægge en relevant uddannelsesplan UU indstiller til Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov for de unge, der ikke kan gennemføre ordinær ungdomsuddannelse Når den unge har behov for støtte efter serviceloven, samarbejder kommunens børne- og familieafdeling med UU efter samtykke Her kan kommunen redegøre for det konkrete samarbejde med UU samt orientere om, hvordan servicelovens bestemmelser kan supplere den støtte, der ydes i uddannelsessystemet. Der kan f.eks. redegøres for lovgivningsmæssige regler samt serviceniveau for f.eks. handle- og betalingsforpligtelserne for efterskole (dias kan udarbejdes hvis der er interesse) reglerne for bodel på STU (dias kan udarbejdes hvis der er interesse) andet relevant..

5 Overgangen - fra ung til voksen, når den unge har et handicap
Unge, der fylder 18 år, er i retlig forstand voksne med ret til selv at bestemme over deres eget liv. Vi har en fast procedure, der sikrer, at der tages stilling til den unges aktuelle og kommende støttebehov samt, hvilke fagpersoner, der har ansvar for hvad. Yderligere sikrer vi, at der tages hul på drøftelserne af, hvordan forældrene gradvist kan ændre rolle overfor den unge fra forældremyndighedsindehaver til bisidder eller værge Man kan læse mere om kommunens procedure for overgangen til voksentilværelsen på kommunens hjemmeside eller i vedlagte folder Her kan man orientere om procedure og rutiner for den unges overgang til voksen. Man kan drøfte med forældrene, hvilken støtte de selv mener at have brug for, når de skal skifte rolle. Man kan spørge, hvad der skal til, for at de kan ændre rolle (at kommunen er troværdig, tillidsskabende, at den unge lærer at samarbejde med kommunen osv..) Vær opmærksom på, at der er tale om relativt nydiagnosticerede, så der vil formentlig ikke være mange forældre, der har unge på vej til voksentilværelsen, så det er bare et tema, de kort skal nævnes, så forældrene ved, kommunen har gjort sig overvejelser eller faktisk har en plan.

6 Støtte til den unge og forældrene i den unges overgang til voksen

7 Overvejelser og drøftelse
Hvordan skal I som forældre bedst tackler rolleskiftet fra forældremyndighedsindehaver til værge/bisidder Hvad skal der til, for at I reelt kan ændre rolle overfor den unge, der er myndig Hvilken hjælp har I som forældrene brug for, så I kan støtte den unge relevant

8 Inddragelse af den unge
Den unge inddrages efter en konkret vurdering Udskrivningsmøder på skolen Uddannelsesplanlægning med UU Samtaler med børnehandicaprådgiveren om ønsker og muligheder i fremtiden Hvornår starter inddragelsen

9 Når den unge bliver voksen
Det anbefales, at I i god tid øver jer i at: Give jeres søn eller datter hjælp til selvhjælp, så de bliver i stand til selv at varetage samarbejdet med støtte fra jer Flytte hånden, så den ikke er over den unge og hindrer den unge i at vokse og udvikle sig Lægge hånden under den unge, så I kan gribe, hvis den unge snubler

10 Støtte i overgangen – refleksion og dialog
Hvordan ønsker I, at kommunen skal støtte den unge mellem 16 og 18 år? Hvordan ønsker I, at kommunen skal støtte forældrene? Hvem skal kommunen (primært) samarbejde med og om hvad?


Download ppt "Tema 4 Overgange i barnets liv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google