Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting."— Præsentationens transcript:

1 Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting children and adults from each other’ - Cordes & Miller, 2000:3) 1

2 Introduktion: Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen. Medforfatter til bogen ’Den digitale leg - om børn og computerspil’ Arbejder som informationsarkitekt i Framfab, som er Europas største Internet konsulent virksomhed. Med ca. 2300 ansatte i Europa og 225 i Danmark Laver webløsninger til nogle af de største virksomheder: Nike, Danske bank, Kelloggs, Mærsk, Carlsberg. Ansvarlig for Kidzone: Internet, børn, spil og fremtidens mediebrug 2

3 Dagens foredrag: Introduktion Computerbrug og Internettets udbredelse Computerspil udbredelse, brug og genrer. Den nye viden Skolens virkelighed Læring og leg i computerspil Computerspils potentiale til læring Tomrummet efter skolen folkebibliotekernes rolle. Fremtiden 3

4 Hvad er barndom? 4 Barndommen er under forandringer – børn er ikke længere bare børn. De er kompetente og har deres egne kulturelle udtryk – de kan lære voksne meget. Især i relation til medier, IT og computerspil – børn har en ’naturlig tilgang’ eller ’går til mediet uden dikkedarer’ Børn og voksne er forskellige: kognitivt, i kvalifikationer, livserfaring, viden etc. Er børn over eller under voksne? Eller er en sådan skelnen anakronistisk?

5 Problematisering af det nye paradigme – det kompetente barn: 5 Skisma mellem teori og praksis i forhold til computerspil: Praksis Computerspil er et problem: skadelige, voldelige, afhængighed, fysiske form Teori Kompetenceskabende bare leg, børnekultur Risikere vi at overbetone de nære forbindelser i forhold til de mere generelle rammer? Mister vi denne diskussion til fordel for kompetenceperspektivet

6 Skævvridning? 6 De fælles, ydre, generelle rammer sættes i baggrunden til fordel for den nære socialisation/opdragelse. Hvad er mediernes rolle her? Når børn bruger figurer/medier/computerspil anderledes, nyskabende og alternativt er det så uafhængigt af medier – vel næppe. Betoner vi udelukkende det kompetente barn risikerer vi, at barnet bliver et individ med masser af frihed og ansvar – men er det optimalt? Så er der ikke meget grund til at kalde dem børn mere – så er der ikke meget parentes tilbage om konsekvenser og muligheder.

7 Idealisering - Det ensomme barn? 7 Barndommen er blevet idealiseret – uskyldig og naturlig. I dag er denne idealisering ved at vige pladsen for en ny idealisering: børn er kompetente, ansvarsfulde og har deres egen unikke kultur. Risikere at overbetone børns egne evner og muligheder og dermed lade dem i stikken socialisationsmæssigt. Frihed er ikke let at håndtere! Illusionen om børns frihed og ansvarlighed bliver let en byrde, når ydre forhold slår igennem. Der kører en række mekanismer, som styrer denne proces.

8 8 Institutionalisering og kompetente børn: Institutionalisering (rammer/tøjle frihed og ansvar) Kompetente barn ( stadig mere frihed og ansvar) Pædagogsering/ psykologisering (vi forklarer, forstås, gennemskuer børns kultur  risikerer den bliver underlagt ’ydre rammer’). Elektroniske medier gør alt tilgængeligt – private bliver offentlig, forhandlbar, refleksivt Er de to bevægelser betinget af hinanden – jo mere frihed desto større behov er der for nogle rammer, som kan tøjle dette ansvar og frihed – gøre det håndterbart.

9 Computerspil er ikke mere subkultur: Computerspil illustrerer glimrende problemet. Der er flere som begræder computerspillets tab af uskyld og vej ind i den akademiske verden. 1.Kulturen omkring computerspil vil ændre karakter, når den kommer ind på skoler eller biblioteker med de rammer som sættes her. Det er utopi at forestille sig, at der ikke vil blive stillet nogle krav. Vi ønsker at børnenes egen kultur trives under parolen ’frihed under ansvar’. 2. På den anden side er det nødvendigt for os at håndterer dette frirum for børn med de risici der er for voldelige spil, afhængighed, dårlig fysisk form etc. 3. Hvis vi ikke prøver at tilvejebringe nogle rammer for computerspil risikere vi en social skævvridning 9

10 Til den ’interesserede’ læser Egenfeldt-Nielsen, Simon & Smith, Jonas H. (2000). Den digitale leg - om børn og computerspil. http://www.autofire.dkhttp://www.autofire.dk: Forskning i computerspil. http://www.incircle.dkhttp://www.incircle.dk: site med flere artikler om computerspil, pædagogik, læring og IT. Her vil foredragets slides også blive lagt op. Er der nogle spørgsmål, kommentarer eller tanker kan i bruge e-mail: kontakt@incircle.dk. Jeg vil meget gerne have feedback på foredraget! kontakt@incircle.dk http://www.framfab.dkhttp://www.framfab.dk: Hvis I på tidspunkt mere kommercielt agter af forfølge børn, Internet, spil og/eller læring kan i kontakte mig gennem Framfab. Tak fordi jeg måtte komme. 10

11 Diskussion og debat: Alle er meget velkomne til at kommentere eller vinkle diskussionen. Jeg har nedenunder skrevet et par mulige nedslag: - Rolle som børnekulturforsker. Hvordan forholder vi os til de forandringer vi skaber. Skabelsen af åbne multimedie miljøer 11


Download ppt "Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google