Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomhedsworkshop.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomhedsworkshop."— Præsentationens transcript:

1 Virksomhedsworkshop

2 Program Ankomst Velkomst ved borgmester Jan Boye. CSR ved chefkonsulent Dia Wolffhechel og fuldmægtig Ken John Møller fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Samarbejdet jobcenteret og virksomhederne ved Jørgen Peter Holst, jobcenterchef. Pause Workshop 1 Erfaringsopsamling om det hidtidige samarbejde Plenum Buffeten sættes frem Workshop 2. Bud på fremtiden Plenum Opsamling og afslutning Ved Hans Lassen, Direktør, Sisyfos og Integrationschef, Birgitte Vinsten.

3 Virksomhedsworkshop

4 Program Ankomst Velkomst ved borgmester Jan Boye. CSR ved chefkonsulent Dia Wolffhechel og fuldmægtig Ken John Møller fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Samarbejdet jobcenteret og virksomhederne ved Jørgen Peter Holst, jobcenterchef. Pause Workshop 1 Erfaringsopsamling om det hidtidige samarbejde Plenum Buffeten sættes frem Workshop 2. Bud på fremtiden Plenum Opsamling og afslutning Ved Hans Lassen, Direktør, Sisyfos og Integrationschef, Birgitte Vinsten.

5 Virksomhedsworkshop

6 Program Ankomst Velkomst ved borgmester Jan Boye. CSR ved chefkonsulent Dia Wolffhechel og fuldmægtig Ken John Møller fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Samarbejdet jobcenteret og virksomhederne ved Jørgen Peter Holst, jobcenterchef. Pause Workshop 1 Erfaringsopsamling om det hidtidige samarbejde Plenum Buffeten sættes frem Workshop 2. Bud på fremtiden Plenum Opsamling og afslutning Ved Hans Lassen, Direktør, Sisyfos og Integrationschef, Birgitte Vinsten.

7 Chefkonsulent Dia Wolffhechel Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Workshop Odense marts 2009 Chefkonsulent Dia Wolffhechel Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

8 Opgaver i EogS: Selskaber Regnskaber Fonde Revisorer Hvidvask
EU og internatio-nalt arbejde Selskabs-registrering Virksomheds-registrering CVR-registret Næringsbrev Bedre love og regler Digital forvaltning Virksomhedernes samfundsansvar

9 Hvorfor fokusere på samfundsansvar?
6 ud af 10 danske virksomheder møder krav fra deres kunder om samfundsansvar Næsten 7 ud af 10 virksomheder arbejder med samfundsansvar 6 ud af 10 danske forbrugere har købt bæredygtigt inden for den sidste uge 75 pct. af danske virksomheder ser samfundsansvar som en vigtigere del af deres forretning end de gjorde for 5 år siden Forretningsdrevet samfundsansvar indebærer, at den enkelte virksomhed ud fra dens kernekompetencer og strategiske udfordringer frivilligt iværksætter aktiviteter, som både er til gavn for virksomheden selv og det omgivende samfund

10 Samfundsansvar – tre trin
Strategisk samfundsansvar Integreret i strategi og praksis Innovation bæredygtige forretningsmodeller Overholdelse af lovgivning Medium betydning for strategi og praksis Donationer Ingen betydning for strategi og praksis

11 Regeringen lancerede den 14
Regeringen lancerede den 14. maj 2008: ”Handlingsplan for virksomheders samfundsansvar” med 4 hovedformål: Udbrede forretningsdrevet samfundsansvar Fremme samfundsansvar gennem statens aktiviteter Styrke erhvervslivets klimaansvar Markedsføre Danmark for ansvarlig vækst For yderligere information og materiale: Regeringens handlingsplan indeholder 30 initiativer på fire indsatsområder. Det første indsatområde handler om at udbrede forretningsdrevet samfundsansvar blandt både store og små danske virksomheder gennem en række understøttende aktiviteter. Regeringen vil styrke de største virksomheders og investorers rapportering om samfundsansvar. Frem over vil det være et lovkrav, at de ca største virksomheder og institutionelle investorer beskriver deres arbejde med samfundsansvar i ledelsesberetningen i deres årsrapport. Hvis en virksomhed eller en investor har tilsluttet sig Global Compact eller FN’s principper for ansvarlige investeringer er det tilstrækkeligt at henvise til den fremskridtsrapport, der kræves af FN. Lovkravet skal skabe større åbenhed om arbejdet med samfundsansvar. Regeringen ønsker ikke at blande sig i, hvordan virksomheder eller investorer arbejder med samfundsansvar – blot skal de forholde sig aktivt og konstruktivt til en dagsorden, som de hverken kan eller skal undgå. Samfundsansvar er altså stadig noget, som virksomheder gør frivilligt. Det andet indsatsområde handler ikke direkte om virksomhederne, men om hvordan staten gennem sine egne aktiviteter kan understøtte erhvervslivets samfundsansvar. Her fokuserer vi på de statslige indkøb og investeringer og de statslige aktieselskaber. For det tredje vender vi også i handlingsplanen blikket mod klimaforandringer og erhvervslivets klimaansvar. Regeringen har en klar ambition om, at vi ved FN’s Klimakonference i 2009 bliver enige om en ambitiøs global klimaaftale. Derfor ønsker regeringen med denne handlingsplan at understøtte virksomheders arbejde med klimaregnskaber og klimastrategier. Sidst, men ikke mindst handler det fjerde indsatsområde om at markedsføre Danmark og danske virksomheder for ansvarlig vækst gennem målrettede markedsføringsaktiviteter i udlandet. Regeringen udarbejdede sidste forår en plan for offensiv global markedsføring af Danmark. Denne handlingsplan skal være med til at løfte regeringens mål om at markedsføre Danmark som et ansvarligt land.

12 Virksom.nu – hvorfor og hvordan
virksom.nu – lokalt samfundsansvar Partnerskaber Udbud Efterspørgsel Ledige nydanskere: Udbydere til jobmatch Jobcentre Sprogskoler Etniske foreninger Faglige aktører Tilbud ifm ansættelse Trappemodel Mentorordning Jobpakker mv Fast ansættelse Dialog og forventningsafstemning Løsninger på udfordringer Kompetenceopbygning Mangfoldighedsledelse Samfundsansvar/CSR Medier og best cases Arbejdskraftbehov: Erhvervslivet virksomheder organisationer Rådgivere Lokale netværk m.fl Ansvarlig vækst: Stabil arbejdskraft Attraktiv arbejdsplads

13 Overordnet tidsplan for projektet:
Foråret 2008 projektopstart i 4 pilotkommuner: Hillerød, Helsingør, Fredericia og Sønderborg i samarbejde med Foreningen Nydansker Sommeren 2008 opstart i 6 nye partnerskabskommuner: Esbjerg, Viborg, Aalborg, Odense, Slagelse og Næstved i samarbejde med MHTConsult, LG Insight m.fl. Efteråret 2008: opstart af 1 yderligere partnerskabskommune: Roskilde Evaluering og opsamling af erfaringer januar/marts 2009 Landsdækkende pressekampagne april 2009 Fælles afslutningskonference 5. maj 2009

14 Tidslinie Odense: Nye netværksmøder……. juni August oktober December
Januar marts 5. maj 2009 Aftaleindgåelse Første netværksmøde Ad hoc møder Virksomheds-workshop Kortlægning af aktører Evaluering og afsluttende konference for hele projektet Nye netværksmøder…….

15 Yderligere oplysninger:
Eller Dia Wolffhechel – Projektleder af virksom.nu Chefkonsulent Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Mail: Tlf:

16 Forretningsdrevet samfundsansvar
- Eller hvordan en virksomhed får overblik over deres aktiviteter indenfor samfundsansvar og vurderer behovet for en regelmæssig gennemgang af aktiviteter og behov Fuldmægtig Ken John Møller, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

17 Hvad er forretningsdrevet samfundsansvar
…sådan helt konkret? Samfundsaktiviteter Det sociale indeks Rummeligt arbejdsmarked RAIS BRÆNDEOVNE Alle virksomheder Medarbejderudvikling Trivselsanalyser Miljø og genbrug Udviklingsprojekter i populære rejselande

18 Hvad er forretningsdrevet samfundsansvar?
Begrebet er en dansk udlægning af CSR, der står for Corporate Social Responsibility Andre begreber med elementer af CSR: Virksomheders sociale ansvar Det rummelige arbejdsmarked Den tredobbelte bundlinie Bæredygtighed CSR er frivilligt! CSR Frivilligt Overenskomster Aftalt Lov Reguleret

19 Forretningsdrevet samfunds-ansvar er fælles syn på alle virksomhedens CSR aktiviteter
? Miljø- Kunde- Medarbejder Ikke sådan Men sådan! Samfunds- aktiviteter Miljø- Kunde- Medarbejder Fælles CSR mål og ... strategi

20 Samfundsansvarlige aktiviteter er…..
Kommunikation Hvorfor? - mål Hvad? – det vi gør Hvordan? - stil Hvor? - medier Interessenter Hvem er de? Hvordan taler vi med dem? Medarbejdere Forebyggelse Fastholdelse Integration Ledelsen Visioner Værdier Engagement Politikker m.m. CSR Produkt- udvikling Nye processer Produkter Ydelser Kunder Krav fra kunder Produkt- mærkninger Miljøet Mindre forurening Affald Spar på VVE mm Samfundet Lokal støtte Sponsorer Partnerskaber Leverandører Risikovurdering Krav til dem? Samarbejde

21 Økonomisk udbytte ved samfundsansvarlige aktiviteter
Hvor mange virksomheder vurderer at CSR aktiviteter har en positiv effekt på virksomhedens samlede resultat – samlet og fordelt på aktiviteter. (Kilde: TNS Gallup – oktober 2005) Alle CSR-aktiviteter samlet set Medarbejderaktiviteter Kundeaktiviteter Leverandøraktiviteter Miljøaktiviteter 36 61 54 46 40 25 50 %

22 Samfundsansvar kan give gevinster på flere områder Ansvarlig
Bedre Omdømme Færre omkost- ninger gennem miljø- ledelse og lavere energiforbrug Bedre produkt differentiering Ansvarlig virksomhed Nye produkter Mere engagerede medarbejdere Højere Leverandør- sikkerhed

23 Samfundsansvar betaler sig!
1. CSR er dyrt – Falsk! 80 % af de adspurgte virksomheder oplever, at CSR ikke koster dem noget. 2. CSR er besværligt – Sandt, men… Hvis I bruger CSR strategisk og arbejder med at samarbejde alle jeres CSR aktiviteter, behøver det ikke være besværligt 3. Man kan ikke tjene penge på CSR – Falsk! Ifølge Gallup oplever hver tredje virksomhed, at CSR bidrager til en positiv indtjening.

24 Hvordan laver man forretningsdrevet samfundsansvar?

25 Hvordan laver man forretningsdrevet samfundsansvar? - 2
Step 1 – Se: Hvilke CSR aktiviteter har I allerede? Interne aktiviteter Medarbejdere, Arbejdsmiljø, Internt miljø, Innovation, Kommunikation Eksterne aktiviteter Kunde- og leverandørkrav, Eksterne miljøforhold, Samfundsrettede aktiviteter, Krav fra interessenter, Ekstern kommunikation – fx hjemmeside Kommende udfordringer vedrørende forretningsdrevet samfundsansvar

26 Sæt omkostninger og udbytte på
Hvordan laver man forretningsdrevet samfundsansvar? - 3 Step 2 - Tænk: Hvilken betydning for jeres virksomhed har CSR aktiviteterne? De interne? De eksterne? Lav en prioritering – betydning for virksomheden (herunder relevans i branchen, særligt politisk fokus, kommende udfordringer o.a.) Sæt omkostninger og udbytte på (økonomisk, omdømme og/eller attraktivitet).

27 Hvordan laver man forretningsdrevet samfundsansvar? - 4
Step 3 - Planlæg: Lav en samlet strategi for jeres CSR aktiviteter i det kommende år. Under hensyntagen til resultaterne fra step 1 og 2 vurderes yderligere: Er der nogle af de nuværende CSR aktiviteter der kan fjernes eller reduceres Er der umiddelbare økonomiske gevinster Er målene realistiske Lav handlingsplaner

28 Hvordan laver man forretningsdrevet samfundsansvar? - 5
Step 4 - Udfør: Igangsætning, udførelse, afprøvning osv. Sørg for ordentlig projektstyring – Tid, Kvalitet og Penge. Step 5 – Tjek: Vurder om jeres mål for de enkelte handlingsplaner/projektet er nået Step 1 – Se: Hvad fik vi ud af vores handlingsplaner? Skal vi prøve igen? Er der afledte opgaver? Nåede vi vores mål? Er de stadig de samme? Osv. Osv.

29 Virksomhedsworkshop

30 Program Ankomst Velkomst ved borgmester Jan Boye. CSR ved chefkonsulent Dia Wolffhechel og fuldmægtig Ken John Møller fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Samarbejdet jobcenteret og virksomhederne ved Jørgen Peter Holst, jobcenterchef. Pause Workshop 1 Erfaringsopsamling om det hidtidige samarbejde Plenum Buffeten sættes frem Workshop 2. Bud på fremtiden Plenum Opsamling og afslutning Ved Hans Lassen, Direktør, Sisyfos og Integrationschef, Birgitte Vinsten.

31 Formålet med aktiveringsindsatsen er beskæftigelse og selvforsørgelse

32 Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen
Det enstrengede beskæftigelsessystem

33 Det enstrengede beskæftigelsessystem
Jobcenter Odense Det enstrengede beskæftigelsessystem

34 Jobbutikken/Virksomhedsservice
Det enstrengede beskæftigelsessystem

35 Det enstrengede beskæftigelsessystem
Jobcenter Midtby/Øst Det enstrengede beskæftigelsessystem

36 Det enstrengede beskæftigelsessystem
Udførerdelen Det enstrengede beskæftigelsessystem

37 Målet er arbejde eller uddannelse.
Identitetsskabende Status Fællesskab Struktur i hverdagen Rollemodel Åbning til det danske samfund

38 Beskæftigelsestal – match 1-3 –
i Odense år

39 Udfordringer i 2009….. At fastholde den gode beskæftigelses- udvikling, som vi har set gennem de seneste år At imødegå den demografiske udvikling – i år 2040 vil der være færre danskere i den erhvervsaktive alder Kilde: ”Danmarks fremtidige befolkning – Befolkningsfremskrivning 2007”, DREAM-gruppen.

40 Trin 6: Fast arbejde eller uddannelse Fase C Trin 5: Løntilskud Trin 4: Virksomheds praktik Fase B Trin 3: Trænings- bane/praktik Fase A Trin 2: Jobplan Trin 1: Visitering

41 Samarbejde en forudsætning…
Et formelt og reelt samarbejde mellem jobcentre og virksomheder Individuel og håndholdt indsats Brug af mange redskaber Tålmodighed revalidering og pension

42 Påskønnelse af virksomheder
Jobcenter Odense vil gerne påskønne de virksomheder, der tager et særligt ansvar. Forslag: Mentoruddannelse: 2 dage Jobcentret betaler kurset Virksomheden lønnen Fyraftensmøder for allerede uddannede mentorer på virksomhederne: Aktuelle oplæg Kulturelle arrangementer

43 Påskønnelse af virksomheder
Diplom for socialt ansvar / mangfoldighed/ CSR: Corporate Social Responsibility Julekort – hilsner ved særlige lejligheder – nål e.l. Påskønnelse i offentligheden, f.eks. annonce i avisen Sociale arrangementer, f.eks. etnisk buffet Andre forslag…….

44 Virksomhedsworkshop

45 Program Ankomst Velkomst ved borgmester Jan Boye. CSR ved chefkonsulent Dia Wolffhechel og fuldmægtig Ken John Møller fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Samarbejdet jobcenteret og virksomhederne ved Jørgen Peter Holst, jobcenterchef. Pause Workshop 1 Erfaringsopsamling om det hidtidige samarbejde Plenum Buffeten sættes frem Workshop 2. Bud på fremtiden Plenum Opsamling og afslutning Ved Hans Lassen, Direktør, Sisyfos og Integrationschef, Birgitte Vinsten.

46 Virksomhedsworkshop

47 Program Ankomst Velkomst ved borgmester Jan Boye. CSR ved chefkonsulent Dia Wolffhechel og fuldmægtig Ken John Møller fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Samarbejdet jobcenteret og virksomhederne ved Jørgen Peter Holst, jobcenterchef. Pause Workshop 1 Erfaringsopsamling om det hidtidige samarbejde Plenum Buffeten sættes frem Workshop 2. Bud på fremtiden Plenum Opsamling og afslutning Ved Hans Lassen, Direktør, Sisyfos og Integrationschef, Birgitte Vinsten.

48 Direktør Hans Lassen

49 Virksomhedsworkshop


Download ppt "Virksomhedsworkshop."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google