Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danmark – NORDRED konferencen 2009

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danmark – NORDRED konferencen 2009"— Præsentationens transcript:

1 Danmark – NORDRED konferencen 2009
Beredskabsstyrelsen Danmark – NORDRED konferencen 2009 Stig Hammerhøj, Chef for Internationalt Beredskab Danish Emergency Management Agency

2 Organisationsændring
Beredskabsstyrelsen Siden sidst Organisationsændring Beredskabsstyrelsen i fremtiden The Danish three level preparedness The construction of the municipal and governmental fire and rescue service in Denmark Danish Emergency Management Agency

3 2007 – nye samarbejdsrelationer
Beredskabsstyrelsen 2007 – nye samarbejdsrelationer Kommunalreformen Færre, men større kommuner Politireformen Nye koordinationsfora på det lokale niveau Beredskabsforliget Nye opgaver Danish Emergency Management Agency

4 Beredskabsstyrelsen Kommunalreform Før reformen 1. januar 2007 var der i Danmark 271 kommuner – i dag efter reformen er der 98 kommuner efter sammenlægningerne. Ngole kommuner har etableret fælles beredskab, således at der i dag er 89 kommunale beredskaber. Danish Emergency Management Agency

5 Beredskabsstyrelsen De ny regioner Danmark har i forbindelse med kommunalreformen nelagt amterne og dannet 5 nye regioner, der hovedsageligt står for sygehusdrift mv. Danish Emergency Management Agency

6 Politi reform Beredskabsstyrelsen Danmark har fået 12 nye politikredse i stedet for de 54 der var før – for det danske beredskab har dette betydet at man nu har indgår i Danish Emergency Management Agency

7 for sikkerhedsspørgsmål
Statsministeriet Udenrigsministeriet Justitsministeriet Forsvarsministeriet Politiets Efterretningstjeneste Forsvarets Efterretningstjeneste Min. f. Sundhed og Forebyggelse Forsvarskommandoen Rigspolitiet Beredskabsstyrelsen Andre efter behov Statsministeren Vicestatsministeren Udenrigsministeren Justitsministeren Forsvarsministeren CH/PET CH/FE Regeringens sikkerhedsudvalg Embedsmandsudvalget for sikkerhedsspørgsmål Statsministeriet Udenrigsministeriet Justitsministeriet Forsvarsministeriet Politiets Efterretningstjeneste Forsvarets Efterretningstjeneste Kriseberedskabs- gruppen Rigspolitiet Forsvarskommandoen Beredskabsstyrelsen Sundhedsstyrelsen Udenrigsministeriet Politiets Efterretningstjeneste Forsvarets Efterretningstjeneste Andre efter behov Den Nationale Operative Stab DCOK + Kriseinfo.dk De lokale beredskabsstabe Politiet Beredskabsstyrelsens regionale centre Totalforsvarsregionerne Andre efter behov

8 Beredskabsforliget Mere fokus på krisekommunikation – oprettelse af kriseinfo.dk Dannelse af nationale operative Stabe og Lokale Beredskabsstabe. Mere fokus beredskabsplanlægning – indførelse af Helhedsorienteret Beredskabsplanlægning Øget fokus på uddannelse – Indsatslederuddannelsen (redningsberedskabet) i Danmark er blevet styrket. Øget fokus på Beredskabsstyrelsens internationale engagement – herunder beredskabsattaché. Styrkelse af Grønlands og Færøernes nukleare beredskab – der opsættes måleudstyr m.m. Etablering af øvelsesforum. Brand i skibe til søs. Evalueringsinstitut CBRN-institut AGDIMSUN – FRIVUN (Implementeres i næste forlig) Sidste del af det krigsmæssige beredskab lukkes

9 Styrkelse af det nukleare beredskab
Beredskabsstyrelsen Styrkelse af det nukleare beredskab Oprettelse af bla. målestationer på Færøerne afsluttes i juni i år. Projektet i Grønland er startet i år – og forventes afsluttet i løbet af 2010. I Danmark styrkes det nukleare område også ved indkøb af blandt andet; Nye målebiler og nyt luftbåret måleudstyr Den 1. januar 2007 overtog de færøske myndigheder ansvaret for den civile sektors beredskab og herunder også det nukleare beredskab I den forbindelse besluttede de danske myndigheder at opbygge et måleberedskab og installere et beslutningsstøttesystem på Færøerne med baggrund i en tværministeriel redegørelse med deltagelse af færøske myndigheder om Færøsk overtagelse af sagsområdet det civile beredskab mv Det er Nukleart Beredskab, der er ansvarlig myndighed for at implementere styrkelsen af det nukleare beredskab på Færøerne og i Grønland. Der er startet to separate projekter for de to områder. Projektet gældende for Færøerne har været i fuld gang hele 2008 og vil afsluttes i løbet af foråret 2009 med forventet overdragelse omkring juni 2009, mens projektet gældende for Grønland er i en startfase. En styrkelse af beredskabet i Grønland planlægges gennemført i Beredskabsstyrelsen har indkøbt 2 nye køretøjer, som er ved at blive indrettet med diverse udstyr til brug i det landmobile måleberedskab. Køretøjerne forventes indrettet som en funktionel arbejdsstation med diverse kontor- og kommunikationsfaciliteter. Nyt luftbåretmåleudstyr Beredskabsstyrelsen er i gang med at indkøbe 2 stk. komplette sæt luftbåret måleudstyr. Udstyret skal erstatte det eksisterende udstyr. Danish Emergency Management Agency

10 Videreudvikling af beslutningsstøtteværktøjer
Beredskabsstyrelsen Videreudvikling af beslutningsstøtteværktøjer Nukleart Beredskab - Dansk nuklear tilsynsmyndighed - Opretholdelse af en viden om atomkraftværker omkring Danmark - Forskning og udvikling - Beslutningsstøttesystem (ARGOS) - Måleberedskab - Publikationer Udvikling af ARGOS (Accident Reporting and Guiding Operationel System) Der er i det forløbende år sket en større opgradering af GIS mulighederne i ARGOS herunder mulighed for brug af WMS-kort (World Map System), Goggle maps samt Microsoft maps m.v men også mulighed for hurtigt at trække fx befolkningstal ud fra berørte uheldsområder. Eksportmuligheder til andre GIS systemer er også kraftig forbedret. Danish Emergency Management Agency

11 ARGOS ARGOS er et beslutnings- støttesystem, som kan forudse,
Beredskabsstyrelsen ARGOS ARGOS er et beslutnings- støttesystem, som kan forudse, hvordan en kemisk eller nuklear forurening vil spredes i luften. Systemet kan f.eks. beskrive kemiske stoffers udstrømning fra tanksystemer, og radioaktive stoffers transport videre i fødekæden flere år frem i tiden. Systemet retter sig mod uheld på kernekraftværker og mod terrorhændelser og hændelser med farlige stoffer. På modelsiden kan nævnes udviklingen af byspredningsmodellen URD (Urban Release Dispersion), der er sket i et samarbejde mellem Beredskabsstyrelsen, Strälesikkerhetsmyndighederne i Sverige; Risø/Danmarks Tekniske Universitet, FOI (Totalforsvarets Forskningsinstitut i Sverige) og Danmarks Meteorologiske Institut Byspredningsmodellen – URD- der er under implementering i ARGOS er en model, der især vil være brugbar til beregning af spredningen af radioaktivt materiale i byområder fra fx ”Dirty bombs” samt kemiske udslip i byer og fra fabriksanlæg. Danish Emergency Management Agency

12 Nye uddannelser Revision af landsdækkende totalforsvarskursus
Beredskabsstyrelsen Nye uddannelser Revision af landsdækkende totalforsvarskursus Tværfagligt stabskursus Myndighedskursus i stabsledelse Kursus i krisekommunikation Ny indsatsleder uddannelse Alle kurser bliver lavet med værnfælles deltagelse, det vil sige. Forsvarskommandoen, Rigspolitiet, Beredskabsstyrelsen og sundhedsstyrelsen. Danish Emergency Management Agency

13 www.kriseinfo.dk Beredskabsstyrelsen
Danish Emergency Management Agency

14 Hvorfor www.kriseinfo.dk?
Beredskabsstyrelsen Hvorfor Kriseinformation er i fokus Etableres og udvikles i mange andre lande Regeringens initiativ i 2005 Bag om Danish Emergency Management Agency

15 Hvornår bliver portalen aktiveret?
Beredskabsstyrelsen I tilfælde af nationale kriser, store ulykker eller andre usædvanlige hændelser, der kan true mange mennesker. Besluttes af den pågældende myndighed Danish Emergency Management Agency

16 Dannelse af nyt Institut for Beredskabsevaluering
Beredskabsstyrelsen Et nyt uafhængigt evalueringsinstitut - Institut for Beredskabsevaluering - skal gå større tværgående beredskabsfaglige indsatser efter i sømmene Til instituttet knyttes tre uafhængige eksperter, der udpeges af forsvarsministeren. De tre skal sørge for, at evalueringerne udarbejdes på et fagligt og metodisk velfunderet grundlag. Med det nye evalueringsinstitut, der er oprettet af forsvarsminister Søren Gade d. 29. maj 2009, er der nu skabt en sådan fast ramme for de tværgående evalueringer. Instituttet kan - beskæftige sig med indsatserne efter følgende hændelser: Store, enkeltstående hændelser, fx omfattende strømafbrydelser eller industriulykker Flere større hændelser samtidigt (fx terrorhandlinger) Mange almindelige hændelser, når større geografiske områder bliver ramt samtidigt (fx orkaner, oversvømmelser eller snestorme) Hændelser, som kræver en langvarig indsats (fx olieudslip eller udbrud af smitsomme husdyrsygdomme) Hændelser, hvor håndteringen kræver særligt materiel og/eller uddannelse (fx kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare ulykker) De tre eksperter, der udgør instituttets evalueringsgruppe er: Dorte Gyrd-Hansen, professor ved Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk Universitet og forskningsleder, Dansk Sundhedsinstitut.  Finn Kamper-Jørgensen, direktør for Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet og Henrik Sandbech, direktør for Danmarks Miljøundersøgelser, Aarhus Universitet. Danish Emergency Management Agency

17 Organisationsændring
Beredskabsstyrelsen Siden sidst Organisationsændring Beredskabsstyrelsen i fremtiden Danish Emergency Management Agency

18 Beredskabsstyrelsens organisation – før 15. august 2008
Director General Central Regional Management Secretariat 1. Inspection and Counselling Department 2. Operations Department 3. Administration Department Prevention Division Operations and Logistics Division Budget and Finance Division Civil Preparedness Division Nuclear Division Human Resources Division Education Division Chemical Division IT Division Rescue Centres North Jutland Rescue Centre Data and Statistics Buildings and Internal Service Central Jutland Rescue Centre Denne gamle struktur var søjleopdelt, Undersøgelsen fra Ramböll viste at der var et misforhold mellem opgaver og rollefordelinger. Hvilket har ført til denne cirkulære organisation South Jutland Rescue Centre Schools DEMA Academy Zealand Rescue Centre DEMA Staff College Bornholm Rescue Centre DEMA Technical College Hedehusene Volunteer centre Danish Emergency Management Agency

19 Beredskabsstyrelsen August 2008
Denne cirkulære organisation lægger vægt på Beredskabsstyrelsens kerneområder – alle enheder uden om centrum er til for at Beredskabsstyrelsen kan varetage primærproduktionen. Danish Emergency Management Agency

20 Organisationsændring
Beredskabsstyrelsen Siden sidst Organisationsændring Beredskabsstyrelsen i fremtiden Danish Emergency Management Agency

21 Nyt logo og design fra 10. juni 2009
Beredskabsstyrelsen Nyt logo og design fra 10. juni 2009 Danish Emergency Management Agency

22 Generelt logo på køretøjer mv.
Beredskabsstyrelsen Generelt logo på køretøjer mv. Beredskabsstyrelsen skifter logo fra 10. juni Dette skyldes at der gennem årene har været en knopskydning af forskellige designs, og i forbindelse med organisationsændringen var det oplagt at skifte design. Dette har betydet at designlinien er ens både for den Nationale og internationale del. Logo I styrelsens logo optræder to velkendte grafiske elementer i en ny stiliseret fortolkning: Kronen, som er et almindeligt anvendt symbol på offentlig myndighed. Der er tale om en stilisering af Christian V.s bøjlekrone. Skjoldet, som er en stiliseret fortolkning af det særlige våbenskjold, Beredskabsstyrelsen anvender bl.a. på uniformer. I det nye design er skjoldet tænkt som et symbol på beskyttelse og sikkerhed.  De to symboler skal altid bruges sammen og altid integreret i navnetrækket som vist her på siden. Logoet er udarbejdet i flere udgaver til brug i farver og sort-hvid. Danish Emergency Management Agency

23 Beredskabsstyrelsen Mærkning på tøj m.m. Disse 2 logoer vil blive brugt hvor det visuelt er ønskeligt at logoet skal være simpelt, som eksempel på caps og poloshirts Danish Emergency Management Agency

24 Et kort view over anvendelsen af de forskellige logoer.
Beredskabsstyrelsen Et kort view over anvendelsen af de forskellige logoer. Danish Emergency Management Agency

25

26 Helhedsorienteret Beredskabsplanlægning
Beredskabsstyrelsen Helhedsorienteret Beredskabsplanlægning Det centrale øvelsesforum – fælles for alle relevante aktører Den fælles GIS kriseportal Krisestyringsøvelse 2009, IOC og COP15 Hvad skal der ellers ske i den nære fremtid for Beredskabsstyrelsen? Danish Emergency Management Agency

27 Beredskabsplanlægning
Beredskabsstyrelsen Helhedsorienteret Beredskabsplanlægning Goddag, mit navn er … og jeg kommer fra Beredskabsstyrelsen. Jeg er blevet bedt om at sige noget om ROS-analyser. Siden den oprindelige aftale med SST er vi kommet længere med vores tanker om HOB. Og da ROS og HOB hænger tæt sammen vil jeg også tale lidt om det Danish Emergency Management Agency

28 Helhedsorienteret beredskabsplanlægning
Beredskabsstyrelsen Helhedsorienteret beredskabsplanlægning Når der ikke er krise Under krise Danish Emergency Management Agency

29 Beredskabsstyrelsen Beredskabstesten Beredskabsstyrelsen prøver ikke at skabe endnu et “management system” tværtimod prøver vi at finde hullerne mellem standarterne og slutproduktet. Vores mål er ikke at gøre de veludbyggede og avancerede organisationer bedre, vi forsøger at højne det generelle niveau inden for den offentlige sektors beredskabsplanlægning Ydermere vil Beredskabsstyrelsen igangsætte de krisehåndterings mekanismer der er tilstede, især på det strategiske niveau (gule) Det er ikke usædvanligt at det taktiske og operationelle niveau efterspørger en bedre support fra det strategiske niveau. Det centrale I dette er at igangsætte “ikke professionelle”.Med “ikke professionelle” mener vi de personer I organisationerne der er sat I spidsen af deres planlægnings bestræbelser, men som ofte har en begrænset viden og beredskabsplanlægning. Vi tror det er nødvendigt fordi mange organisationer inden for den offentlige sektor er afhængige af egne ressourcer for at få jobbet gjort. Danish Emergency Management Agency

30 Tendenser Beredskabs- planer Planlægnings- Evalueringer grundlag
Beredskabsstyrelsen Tendenser National Beredskabsplan Sektorplaner Plan ved afbrydelse af Storebæltsforbindelsen Plan for det nukleare beredskab Ledelse Evalueringer Øvelser Uddannelse Forebyggelse Planlægnings- grundlag Beredskabs- planer Center for Terroranalyse Pandemivejledning ROS-modellen Institut for Beredskabsevaluering Kommunalreform Politireform Beredskabsforlig Regeringens politik for beredskabet Klimatilpasningstrategi Terrorhandlingsplan Nat. Krisestyringsøvelser Reg. Krisestyringsøvelser Lokale fuldskalaøvelser Det centrale øvelsesforum Kabellægning Større kloaker EPCIP Ny sektorlovgivning / regulering Kriseinfo.dk (daglig version) Nationale sårbarhedsrapporter Ny indsatslederuddannelse Nye kurser for beredskabets aktører Danish Emergency Management Agency

31 Helhedsorienteret Beredskabsplanlægning
Det centrale øvelsesforum – fælles for alle relevante aktører Den fælles GIS kriseportal Krisestyringsøvelse 2009, IOC og COP15

32 Fælles øvelsesforum Beredskabsstyrelsen Regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse i november 2005, anbefaling 40, vedr. regionale krisestyrings- og fuldskalaøvelser ”det anbefales, at der gennemføres regionale krisestyringsøvelser som minimum hvert andet år, ligesom der i større omfang afholdes fuldskalaøvelser i særligt sårbare områder”. På denne baggrund undersøgte Beredskabsstyrelsen og Rigspolitiet omfanget og niveauet af krisestyrings- og fuldskalaøvelser. Danish Emergency Management Agency

33 Øvelseskalenderen Beredskabsstyrelsen Kalenderen kan uden problemer udvides med internationale/Nordiske øvelser hvis dette ønskes Danish Emergency Management Agency

34 At sikre en central koordination af øvelsesaktiviteterne og danne overblik over øvelsesaktiviteterne. Udvikle et fælles grundlag for at gennemføre tværsektorielle øvelser på det lokale niveau. Styrke det tværfaglige samarbejde omkring øvelsesvirke og skabe større fokus på særligt sårbare områder, længerevarende og/eller komplicerede hændelser herunder terroraspekter. At yde eller formidle vejledning og bistand. At indsamle, sammenfatte og formidle erfaringerne fra øvelserne. At udarbejde en årlig redegørelse vedrørende øvelsesaktiviteterne. Formål

35 Sammensætning Beredskabsstyrelsen Forsvarskommandoen Rigspolitiet
Sundhedsstyrelsen

36 Helhedsorienteret Beredskabsplanlægning
Det centrale øvelsesforum – fælles for alle relevante aktører Den fælles GIS kriseportal Krisestyringsøvelse 2009, IOC og COP15

37 Den fælles GIS kriseportal
Beredskabsstyrelsen Bygger på princippet om netværksbaserede operationer • Viser alle relevante oplysninger i forbindelse med en krise på et overskueligt billede Giver effektiv beslutningsstøtte ved at integrere spredte informationer i et fælles billeder Giver et ‘near real time’ øjebliksbillede Koordinerer kommunikation og information Baseret på servicebaseret arkitektur Politiet står i spidsen for en fælles GIS kriseportal til brug for alle myndigheder ved større hændelser. Alle sektorer lægger relevant information ind i databasen så alle myndigheder kan trække på disse informationer. D Succeskriterier  Den 1. juli 2009 er der udarbejdet en version 1.0, målrettet til brug for de 3 store begivenheder til efteråret; IOC-topmødet, KRISØV09 og klimatopmødet. Den Fælles GIS Kriseportal skal desuden være til rådighed lokalt, blandt andet i Den lokale Beredskabsstab og hos de myndigheder, der arbejder for at håndtere og løse en krisesituation. Den overordnede evaluering af GIS Kriseportalen og den anvendelse i forbindelse med IOC-topmødet, KRISØV09 og klimatopmødet skal være positiv. Det er af afgørende betydning, at alle involverede myndigheder har adgang til et fælles datagrundlag, og at alle anvender samme standarder og formater for data Danish Emergency Management Agency

38

39

40 Helhedsorienteret Beredskabsplanlægning
Det centrale øvelsesforum – fælles for alle relevante aktører Den fælles GIS kriseportal Krisestyringsøvelse 2009, IOC og COP15

41 Krisestyringsøvelser
Beredskabsstyrelsen Beredskabsstyrelsen er igen med til at afholde en større krisestyringsøvelse – Krisøv 09 Krisøv løber af stablen i uge 43. Herudover er der IOC – kongres og COP15 i efteråret Disse krisestyringsøvelser er uvarslede og har til sigte at træne det samlede danske beredskab og tilhørende sektorer - øvelsen i år vil være en tabletop øvelse, der alene har til sigte at træne NOST’en og de lokale krisehåndteringsstabe. Danish Emergency Management Agency

42 Tak for opmærksomheden
Beredskabsstyrelsen Relevante links: Evalueringsinstituttet Beredskabsstyrelsens publikationer: Nationale sårbarhedsudredning: Sårbarhedsrapport 2008: Årsrapport 2008: Helhedsorienteret Beredskabsplanlægning: Dette slideshow vil blive udleveret som fil, desuden vil der på jeres USBstik ligge versioner af alle relevante dokumenter jeg henviser til. Hvis nogen har lyst - har jeg medbragt nogen eksemplarer af vores ”Helhedsorienteret Beredskabsplanlægning” disse kan fås hos undertegnede så længe lager haves. Danish Emergency Management Agency


Download ppt "Danmark – NORDRED konferencen 2009"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google