Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Netværksmøde den 11.11.2014 Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Netværksmøde den 11.11.2014 Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium."— Præsentationens transcript:

1 Netværksmøde den 11.11.2014 Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium

2 Projektet: De didaktiske muligheder i undervisningsvideoer Målet: Projektet har som formål at undersøge de didaktiske muligheder og potentialer i undervisningsvideoer som både varieret forberedelse til lektioner samt didaktisk indhold i undervisningssituationen.

3 Erfaringer med FC - Restudy

4 Restudy Kommerciel side: 399 kr om året pr. licens Lange videoer Manglende mulighed for at skære til Eleverne er positive for videoer som lektier Lækkert produktion Mange fag og niveauer

5 Videoer som lektier

6 Fra lærerens sporadiske flippede forelæsnings- substitutter… Til vores redefinerende flippede læring Et kort ”lokal-historisk” tilbageblik

7 Tekniske instruktioner til Excel (2009) Praksis: Afspiller videoen på projektoren i klassen. Lægger videofilen ud til download i en lukket elevkonference i FirstClass. – Optage-programmet var ulovligt. – STX-elever havde indtil sommeren 2014 ikke netadgang til eksamen. De kendte fordele: – kedelige gentagelser ved tavlen undgås – læreren bliver frigjort fra tavlen og kan hjælpe den enkelte elev hvor han/hun er

8 Screencast begrebsintroduktioner (2011 ) Jing og screencast-o-matic oa. muliggør gratis og lovlig screencast og pencast optagelser. Begrebs-introduktioner el. opgaver/beviser, der tidligere foregik i lektionerne blev linket ( fra youtube) til som video- hjemmelektie i lectio. Yderligere modalitet inddrages (gestik/mimik via webcam).

9 Integration i kollaborativ klasse-wiki (2011-14) Lærerproduceret video i wiki optræder på lige fod med elevproducerede videoer. Fælles forpligtende videnskonstruktion. Afleveringer: Kan gå fra at være ”værdiløse” transaktioner imellem den individuelle elev og læreren, til at være værdiskabende (innovation) for fællesskabet. Videomediet går fra at være lærerens forelæsnings- substitut til at indgå i en redefineret undervisningspraksis.

10 Andre videogenrer: Oplægscasts

11 Pencasts

12 Vores erfaringer med elevproducerede videoer Korte videoer Eleverne er gode til at producere deres egne videoer - men de bliver endnu bedre med små kvalificerende benspænd Videoer er gode til at variere produktkrav Videoer fungerer godt som led i innovative læreprocesser som kreative løsningsforslag

13 Brush-up kursus i matematik -en alternativ implementering af FC Deltagere: 1.gére i grundforløbet med lidt problemer med matematik. Form: Fremmøde i 6 studielektioner – ingen normale lektier – men et Ipad/Android spil som ”hjemmearbejde” (Dragonbox Algebra 12 +) – Videoer og quizzer (problemløsning) i lektionerne. Platform: Udemy (BYOD-venlig). Vigtig erfaring!: Brug tid til ikke-digital gruppearbejde!

14 Det kollaborative lærerværelse 3 lærere samarbejdede om at lave ét kursus til 3 parallelle brush-up hold. Det var sjovt og let stressende op til deadlines (afholdt google video- hangouts aftenen før hold undervisningen). Kollegial supervision!: Selvom vi ikke observerede hinandens holdundervisning følte vi (via videomediet) at vi superviserede hinandens undervisning => øget kollegial videndeling

15 De 2 fremadrettede perspektiver Få flere erfaringer med det kollaborative og multimodale læringsrum i klassen: – Digital dannelse? (elev) Få flere erfaringer med også det digitale og kollaborative lærerværelse: – I faggrupper – Digital dannelse? (lærer)

16 Etablering af et studie på Silkeborg Gymnasium Samarbejde med CUL, AU Etablering af semiprof studie Primo 2015 Tilbud til underviserne på Silkeborg Gymnasium Bedre og mere kvalificerede lærerproducerede videoer En opgave for faggrupperne

17 Vores erfaringer med lærerproducerede videoer En barriere for mange kolleger at se sig selv på video Et fremmed medium for mange – At ligge på Youtube afskrækker nogle lærere Kræver efteruddannelse: redigering, genreforståelse, etc.

18 Gevinster med FC Elever er positive over for varieret lektiegivning Nemt og billigt at producere undervisningsmateriale Godt til de gymnasiefremmede elever Muligheden for at inddrage forskellige læringsstile

19 Udfordringer med FC Hvordan undgår vi deduktiv undervisning? – Aktiv deltagelse frem for tankpasser-metaforen Hvordan støtter vi eleverne i bearbejdningen af videoerne? – Læsefokusspørgsmål, etc. Hvordan aktiverer vi eleverne mens de ser videoerne? – Spørgsmål, summeopgaver,


Download ppt "Netværksmøde den 11.11.2014 Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google