Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B."— Præsentationens transcript:

1 Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B

2 Temaer Sundhed Sex og seje børn Genetiske sygdomme DNA i et snapseglas

3 Ting der skal være opfyldt Læreplanens kernestof Læreplanens faglige mål Bindinger i faggruppen Bindinger til AT Vigtige interne bindinger

4 TemaKernestof Sundhed  menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og et udvalgt organsystems opbygning og funktion  overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer  pro- og eukaryote cellers generelle opbygning, funktion og evolution Sex og seje børn  kønshormonreguleringen hos mennesket Genetiske sygdomme  overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA  eksempler på nedarvningsprincipper, herunder eksempler på arvelige sygdomme hos mennesket  eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. DNA i et snapseglas  økologi med udgangspunkt i et konkret økosystem og med fokus på forskellige organismers tilpasninger og deres livsytringer, herunder fotosyntese og respiration  eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse.  overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA Årets temaer og læreplanens kernestof

5 TemaFaglige mål - kompetencer Sundhed  gennemføre observationer, undersøgelser og enkle eksperimenter  bearbejde og fortolke biologiske data  udtrykke sig både mundtligt og skriftligt om biologiske sammenhænge med inddragelse af relevante faglige begreber Sex og seje børn  analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller Genetiske sygdomme  indhente og vurdere biologisk information fra forskellige kilder  have faglig baggrund for stillingtagen og handlen i forbindelse med egne og samfundsmæssige problemstillinger med biologisk indhold. DNA i et snapseglas  vurdere konkrete eksempler på anvendelse af biologisk viden  formidle resultater fra biologiske undersøgelser i form af journaler og rapporter  demonstrere viden om fagets identitet og metoder Årets temaer og kompetencer

6 Lærerrollen Variation Motivation Medbestemmelse Praksisnært – tæt på elevernes hverdag Elevaktiverende – fysisk! Bedstemors 1. lov: Den der laver noget, er den der lærer noget

7 Indhold og motivation

8 Forløbsplan ModulIndholdFokusLæsning 1 Kort intro til forløbets slutmål (evaluering): Repetitionscafé for B- niveau. Holdet deles i to: -Artikel om motion og læring -Øvelse med fedtprocentmåling og BMI Motivation Appetizer til emnet via artikel Måling af fedtprocent på egen krop – vurdere biologisk viden Artikel i modulet: ”Teenagere kan løbe sig til højere IQ” fra Videnskab.dk 2 Åndedrætssystemet og diffusion Introøvelse: åndedrætsfrekvens i hvile og under arbejde L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s.40 3Cellens opbygning og evolution. Cellespil Fagtermer og begrebslæring L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 13-15 Sundhed

9 Hvad er det sværeste i biologi? o Ordene!

10 Tyktflydende væske, der omgiver strukturerne i cellen Gentagelse er en god ting! Cellespil 1.Fællesskab 2.Individuelt 3.Konkurrence 4.Leg med overskud A-brik Mitokondrie B-brik Her skabes cellens energi ved respiration Mindre DNA-ringe, der findes i bakterier Heri ligger cellens arvemateriale Struktur i cellen, der er vigtig i forbindelse med dannelse af protein. A-brik

11 Forløbsplan 4 Kredsløbet og respiration. Find 7 ord, du gerne vil have defineret Afslutning - hutigskriv, der afleveres Figurforståelse Hurtigskriveøvelsen bruges til evaluering af forståelsen L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 35-39 5 Blod og blodtryk Planlæg blodtryksøvelse (skriv øvelsesvejledning) Induktiv forsøgstilgang L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 41+ 43-44 6Blodtryksøvelse.Gennemføre eksperimenter ModulIndholdFokusLæsning Sundhed

12 Design et forsøg Blodtryksbestemmelse Næste gang skal I undersøge jeres blodtryk i fire forskellige delforsøg: Hvile Under stresspåvirkning I forbindelse med motion Efter at have indtaget føde/ drikke

13 Forløbsplan ModulIndholdFokusLæsning 7 Sygdomme knyttet til blodtryk Matrix-gruppearbejde Fortolke biologiske data. Formidle biologisk viden Artikler L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 43-44+ 8 Sund kost. Hvad har vi brug for, for at lave den gode præstation? Kobling til idræt L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 26-29 9 Kondition Løb-svar-straf Gennemgang af figurerL.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 44-49 (- EPO) 10 Opsamling på kondition Brainstorm på repetitionscafé for B- niveau – grupperne vælger emne og formidlingsform Sætte viden i spil 11 Repetitionscafé for B-niveau Sundhed

14 Elevstyret Opsamling på teori Udvælge tema Eksternt Repetitionscafé for B-niveau


Download ppt "Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google