Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSten Schmidt Redigeret for ca. et år siden
1
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B
2
Temaer Sundhed Sex og seje børn Genetiske sygdomme DNA i et snapseglas
3
Ting der skal være opfyldt Læreplanens kernestof Læreplanens faglige mål Bindinger i faggruppen Bindinger til AT Vigtige interne bindinger
4
TemaKernestof Sundhed menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og et udvalgt organsystems opbygning og funktion overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer pro- og eukaryote cellers generelle opbygning, funktion og evolution Sex og seje børn kønshormonreguleringen hos mennesket Genetiske sygdomme overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA eksempler på nedarvningsprincipper, herunder eksempler på arvelige sygdomme hos mennesket eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. DNA i et snapseglas økologi med udgangspunkt i et konkret økosystem og med fokus på forskellige organismers tilpasninger og deres livsytringer, herunder fotosyntese og respiration eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA Årets temaer og læreplanens kernestof
5
TemaFaglige mål - kompetencer Sundhed gennemføre observationer, undersøgelser og enkle eksperimenter bearbejde og fortolke biologiske data udtrykke sig både mundtligt og skriftligt om biologiske sammenhænge med inddragelse af relevante faglige begreber Sex og seje børn analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller Genetiske sygdomme indhente og vurdere biologisk information fra forskellige kilder have faglig baggrund for stillingtagen og handlen i forbindelse med egne og samfundsmæssige problemstillinger med biologisk indhold. DNA i et snapseglas vurdere konkrete eksempler på anvendelse af biologisk viden formidle resultater fra biologiske undersøgelser i form af journaler og rapporter demonstrere viden om fagets identitet og metoder Årets temaer og kompetencer
6
Lærerrollen Variation Motivation Medbestemmelse Praksisnært – tæt på elevernes hverdag Elevaktiverende – fysisk! Bedstemors 1. lov: Den der laver noget, er den der lærer noget
7
Indhold og motivation
8
Forløbsplan ModulIndholdFokusLæsning 1 Kort intro til forløbets slutmål (evaluering): Repetitionscafé for B- niveau. Holdet deles i to: -Artikel om motion og læring -Øvelse med fedtprocentmåling og BMI Motivation Appetizer til emnet via artikel Måling af fedtprocent på egen krop – vurdere biologisk viden Artikel i modulet: ”Teenagere kan løbe sig til højere IQ” fra Videnskab.dk 2 Åndedrætssystemet og diffusion Introøvelse: åndedrætsfrekvens i hvile og under arbejde L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s.40 3Cellens opbygning og evolution. Cellespil Fagtermer og begrebslæring L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 13-15 Sundhed
9
Hvad er det sværeste i biologi? o Ordene!
10
Tyktflydende væske, der omgiver strukturerne i cellen Gentagelse er en god ting! Cellespil 1.Fællesskab 2.Individuelt 3.Konkurrence 4.Leg med overskud A-brik Mitokondrie B-brik Her skabes cellens energi ved respiration Mindre DNA-ringe, der findes i bakterier Heri ligger cellens arvemateriale Struktur i cellen, der er vigtig i forbindelse med dannelse af protein. A-brik
11
Forløbsplan 4 Kredsløbet og respiration. Find 7 ord, du gerne vil have defineret Afslutning - hutigskriv, der afleveres Figurforståelse Hurtigskriveøvelsen bruges til evaluering af forståelsen L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 35-39 5 Blod og blodtryk Planlæg blodtryksøvelse (skriv øvelsesvejledning) Induktiv forsøgstilgang L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 41+ 43-44 6Blodtryksøvelse.Gennemføre eksperimenter ModulIndholdFokusLæsning Sundhed
12
Design et forsøg Blodtryksbestemmelse Næste gang skal I undersøge jeres blodtryk i fire forskellige delforsøg: Hvile Under stresspåvirkning I forbindelse med motion Efter at have indtaget føde/ drikke
13
Forløbsplan ModulIndholdFokusLæsning 7 Sygdomme knyttet til blodtryk Matrix-gruppearbejde Fortolke biologiske data. Formidle biologisk viden Artikler L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 43-44+ 8 Sund kost. Hvad har vi brug for, for at lave den gode præstation? Kobling til idræt L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 26-29 9 Kondition Løb-svar-straf Gennemgang af figurerL.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s. 44-49 (- EPO) 10 Opsamling på kondition Brainstorm på repetitionscafé for B- niveau – grupperne vælger emne og formidlingsform Sætte viden i spil 11 Repetitionscafé for B-niveau Sundhed
14
Elevstyret Opsamling på teori Udvælge tema Eksternt Repetitionscafé for B-niveau
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.