Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSandra Laursen Redigeret for ca. et år siden
1
DPS årsmøde 2013 Om mellemområdet mellem den psykoterapeutiske træning og den øvrige læring i den psykiatriske speciallægeuddannelse Hanne Stubbe Teglbjærg psykoterapeutisk overlæge ph.d. ved AUH Risskov afd. for psykoser. Medlem af DPS udvalg for psykoterapeutiske behandlingsformer
3
Mellemområdet Evnen til at forstå patienternes til tider irrationelle adfærd – Evne til at finde mening i galskaben – Evne til empati Evne til at forstå egen rolle i relationen – Evne til at kunne forstå og håndtere vores egne reaktioner – Evne til at kunne håndtere de sommetider vanskelige følelser patienter vækker i os Evnen til effektiv kommunikation tilpasset situationen og formålet med interaktionen – Evnen til at forstå hvordan vi påvirker patienterne, - og hvordan patienterne påvirker os
4
Hvordan lærer vi det? Bedside-undervisning med erfarne kolleger Balintgrupper eller anden supervision som går mere i dybden end almindelig klinisk vejledning Psykoterapeutisk træning
5
Problemerne Bedside-undervisning er mange steder nærmest ikke-eksisterende Balintgrupper mv. er frivillige og bliver ofte fravalgt pga tidnød/produktionspres Grunduddannelsen i psykoterapi fokuserer på de psykoterapeutiske specialkompetencer og giver for lidt træning i almindelig klinisk praksis
6
SPØRGSMÅL ? Hvordan lære de kommende psykiatere relationskompetence? – Udvidelse af den psykoterapeutiske grunduddannelse? – Obligatoriske balintgrupper eller tilsvarende? Ligger mellemområdet ved psykoterapiudvalget eller videreuddannelsesudvalget? Hvordan sikrer vi at de kommende psykiatere har tilstrækkelige kompetencer i mellemområdet? – Skal udd. krav være tids- eller kompetencestyret? – Evalueringsstrategi?
7
TAK
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.