Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medarbejderkonference hos Blå Kors den

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medarbejderkonference hos Blå Kors den"— Præsentationens transcript:

1 Medarbejderkonference hos Blå Kors den 30.09.10
Følelsesmæssige belastninger og mulige beskyttelsesfaktorer - når vi næres og tæres af arbejdet med andre mennesker

2 Familiesyn – det relationelle
vi har alle betydning for hinanden vi er afhængige af hinanden vi har alle ansvar for at drage omsorg, hvis én i familien/gruppen har vanskeligheder

3 Det faglige fundament Vi har alle (ledere, medarbejdere, forældre, børn,…) brug for at føle os af værdi, og vi ønsker at samarbejde. Først når vi oplever, at vi har fået mulighed for at udtrykke os fuldstændigt er blevet hørt og set er blevet mødt og taget alvorligt kan vi blive fleksible og indgå i kreativt samarbejde.

4 Fagpersonlig udvikling - 1
Det er en fortløbende proces hvor vi undersøger erkender bearbejder de tanke- og handlemønstre som hæmmer eller hindrer os i at realisere vores engagement og potentiale i relation til den anden. ”Hvad har det med mig at gøre?”

5 Fagpersonlig udvikling - 2
I alt professionelt arbejde spiller fagpersonens udstråling væremåde gennemslagskraft en vigtig rolle. ”Er jeg autentisk og nærværende?”

6 Menneskets iboende konflikt
At finde en sund balance mellem samarbejde og integritet. Integritet betyder her, at jeg kan mærke mine egne behov og følelser, og er i stand til at tage være på dem, når det er vigtigt for mig (ensomhed, forladthed?). Samarbejde betyder her, at jeg i samspil med andre mennesker har respekt for deres integritet, og vælger at tage hensyn til deres behov og følelser (selvudslettelse, opslugthed?).

7 Personlige rettigheder - 1
Jeg har ret til at: Bede andre om det jeg ønsker Sige nej uden at føle skyld Udtrykke mine følelser Være uafhængig af andres sympati og velvilje Begå fejl og tage ansvaret for dem Ændre mine standpunkter Undlade at forklare eller undskylde min adfærd og til at træffe ulogiske beslutninger Tage stilling til, om det er mit ansvar at finde løsninger på andres problemer

8 Personlige rettigheder - 2
Øvelse – to og to Den ene fortæller den anden om: Hvilken personlig rettighed har jeg sværest ved at praktisere for tiden? Hvordan viser det sig i hverdagen? I mit privatliv I mit arbejdsliv Derefter bytter I.

9 Begrebsafklaring Kontakttræthed – går over på en weekend
Udbrændthed – en stressreaktion i arbejdet med mennesker og deres problemer Sekundær traumatisering – et mere snævert begreb med fokus på hvordan behandleren ”smittes” af arbejdet med traumatiserede mennesker

10 Professionel involvering og afstand - 1
Den almenmenneskelige ambivalens at hjælpe og lukke den andens smerte ind at slippe væk og undgå den andens (og egen) smerte

11 Professionel involvering og afstand - 2
at være professionel – fagligt dygtig, kølig, distant, uengageret? at tage det med hjem – drømme invaderes, ikke kunne slippe det og holde fri med god samvittighed? at kunne tåle mosten – ikke lade sig gå på af det følelsesmæssige pres, ”teflon”?

12 Professionel involvering og afstand - 2
at være professionel – fagligt dygtig, kølig, distant, uengageret? at tage det med hjem – drømme invaderes, ikke kunne slippe det og holde fri med god samvittighed? at kunne tåle mosten – ikke lade sig gå på af det følelsesmæssige pres, ”teflon”?

13 Signalerne Ved sekundær traumatisering kan symptomerne være
Verdensbilledet Basal tillid Forholdet til egen identitet (fagligt og personligt) Forholdet til spiritualitet Overlevelsesskyld Angst Sikkerhed og kontrol Intimitet og kontakt Manglende koncentration Invaderende billeder

14 Kontakt, relation, empati
”Når vi gør vores ypperste for den anden, gør vi samtidig os selv mest sårbare”

15 Det empatiske ståsted Kontakt med egne følelser er afgørende for vores evne til empati Kræver dobbelt opmærksomhed

16 Det belastede ståsted Der hvor jeg bliver ramt eller rystet i mine egne følelser Kan ikke præstere empati Kan ikke være i god kontakt med sig selv OG den anden på samme tid Ofte er man ikke klar over at man er ramt, men oplever måske bare ulyst eller irritation i forhold til klienten Modoverføringsreaktioner (overinvolvering – tilbagetrækning)

17 Udsathed Nogle omstændigheder som gør os sårbare overfor sekundær traumatisering Graden af klientkontakt Erfaring og alder Faglig kompetence Privat netværk Personlighedstræk Selvindsigt og evne til selvrefleksion Ubearbejdede traumer Arbejdspladsens respons på reaktioner

18 Modforanstaltninger ”Medicinen” kan være
Fordeling af arbejdsfunktioner Fagpersonlig udvikling og refleksion Debriefing Supervision Efteruddannelse Egen terapi ”Et almindeligt liv at komme hjem til” Fysisk aktivitet

19 Øvelse – i små grupper Fortæl til de andre i gruppen
Hvad tror du dit arbejde har betydet for din udvikling? Og, for dine egne nære relationer? Hvad har det taget fra dig? Hvad giver dig næring i arbejdet?


Download ppt "Medarbejderkonference hos Blå Kors den"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google