Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMinna Holst Redigeret for ca. et år siden
1
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
2
Incitament til at søge Hold Fast midler: Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er for trætte Uddannelsesfremmede elever har svært ved at knække koden i forhold til skriftlige afleveringer ”Klæde elever på” til timerne generelt. Skriftligt fravær – uoverskueligt – frafaldsgrund Vi vil gerne ”holde fast” på eleverne og undgå de frafalder pga. faglige barrierer
3
Vi vil afprøve to former for lektie- og skrivetimer. Timerne indbygges i to klassers skemaer Lektiemoduler: Der indbygges 60 (klokke)timer ekstra i klassens skema på årsbasis. Styres af en af klassens lærere, evt. på skift mellem klassens lærere. Fokus på effektivitet og kontinuitet i disse timer for dermed at styrke elevernes studievaner positivt. Det kan bl.a. ske via faste studiegrupper – evt. ud fra Cooperative Learning tankegangen, så lektiemodulet både bliver en gevinst på det faglige og sociale plan.
4
Skrivemoduler: Der indbygges 40 (klokke)timer ekstra i en klasses skema på årsbasis, der fordeles mellem de fag, der har skriftlig dimension. Skrivmodul udmiddelbart efter en stillet opgave, så elever fra uddannelsesfremmede miljøer hjælpes bedre, fordi vi ikke kan forvente, at de kan modtage hjælp derhjemme. Det påregnes, at læreren skal have forberedelsestid til 25% af disse timer til forberedelse af særlig tilrettelæggelse/klasseundervisning/feedback på delbesvarelser el.lign.
5
1.a: lektieværkstedstimer mandag og fredag 1.b: lektieværkstedstimer mandag og fredag, samt skrivemodul i forbindelse med større opgaver (3 timer om måneden) Vi forsøger at bruge faste studiegrupper – CL-princip og almindelige grupper Timerne afholdes af skiftende lærere, på nær skrivemodulet der afholdes af opgavestilleren
6
Eleverne forstår ikke, at de skal udnytte timerne – holder mentalt fri Lærerne mangler at uploade skriftlige opgaver i lectio, hvilket gør det svært for lektielæreren at henvise til denne lektie Manglende fælles fodslag fra lærernes side (at eleverne f.eks. skal blive i klassen) De faste studiegrupper fungerer ikke, da det ikke er alle lærere /i alle fag de anvendes
7
Lærerne får ikke udnyttet det optimalt, at de faktisk kan ønske skrivemodulstimer Fremtidigt ønske: klasseteamet skal styre fordelingen af skrivemodulstimer mere. Ikke så mange timer indledningsvis – følger progression, så skrivemodulet først påbegyndes efter efterårsferien
8
Eleverne er glade for lektiemodul midt på dagen. Er nu bedre til at udnytte timerne. Lektiemodulet bruges også til at gøre gruppearbejde færdigt, så eleverne ikke skal mødes uden for skoletiden Lærerne er også blevet bedre til fælles fodslag – lektiemodulet fungerer bedre nu. Skrivemodul skal styres af klasseteam og fordeles herfra, så vi undgår, at tiden ”spildes” Statistik: Der har været frafald, men må begrundes i personlige forhold/ikke uddannelsesparat. Bureaukratitungt – tager lang tid at indhente underskrifter/lønsedler Vi vil gerne fortsætte projektet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.